Facebook

Instagram

Nytt arbetstidsavtal för Sjöfartsverkets helikopterpersonal


2018-03-08

Sjöfartsverket har sju räddningshelikoptrar av typen AW 139.
Bild: Patrik Nilsson
Sjöfartsverket har sju räddningshelikoptrar av typen AW 139.

Nu är det nya arbetstidsavtalet för helikopterpersonalen inom Sjöfartsverkets räddningshelikopterverksamhet underskrivet av samtliga parter, Sjöfartsverket som arbetsgivare, ST, Saco-S och Seko.

 Det nya avtalet innebär stabilare personalförsörjning och en mer effektiv lösning för att utföra sjö- och flygräddningsuppdraget samt stödja övriga delar av samhället, säger Katarina Norén, generaldirektör på Sjöfartsverket.

Det nya avtalet bygger på att grundbehovet i verksamheten täcks med ordinarie arbetstid, som utförs av fyra besättningar per helikopterbas. Detta grundschema kompletteras med två besättningar, som arbetar enligt ett mer flexibelt schema för att täcka planerad frånvaro. Dessutom har alla medarbetare ett antal beredskapsdagar, där de ska inställas med kort varsel för att täcka upp oplanerad frånvaro. Alla medarbetare har utöver det ett antal timmar per år för fortbildning.

För att möjliggöra detta kommer besättningarna att utökas med två medarbetare. Det nya avtalet medger en bemanningslösning som innebär sammantaget att normal frånvaro i högre grad kan täckas med hjälp av redundans i bemanningen.

 På så sätt är den kostsamma fridygnslösningen inte kvar, som fanns i det tidigare avtalet, och kostnaderna för övertid reduceras jämfört med tidigare avtal, säger Mattias Hyllert, direktör för sjö- och flygräddningsavdelningen på Sjöfartsverket.

Det senaste halvåret har det förekommit störningar i räddningshelikopterverksamheten. När kommer verksamheten att fungera som vanligt igen?

Sedan principöverenskommelsen om ett nytt arbetstidsavtal träffades den 31 januari har verksamheten fortlöpt med endast ett fåtal mindre störningar. Medarbetare och ledning har trots utmaningar med kort framförhållning hållit verksamheten bemannad, säger Mattias Hyllert.

En vecka efter att principöverenskommelsen var på plats påbörjades vinterflygutbildning från en temporär bas i Kiruna. Vinterflygutbildningen är planerad fram till månadsskiftet mars-april. Därefter planeras de ordinarie fem baserna (Säve, Ronneby, Visby, Norrtälje och Umeå) att vara öppna dygnet runt med 15 minuters insatstid.

 Den 3 april införs ett schema som bygger på det nya avtalet. Normalt sett finns alltid en viss inkörningsutmaning i en verksamhet som gör stora förändringar. Därmed kan det dröja en tid innan fördelarna med det nya avtalet fullt ut kan realiseras, säger Mattias Hyllert.

Fakta och bakgrund om Sjöfartsverkets räddningshelikoptersverksamhet
Helikoptrarna utgår från fem baser (Säve, Ronneby, Visby, Norrtälje och Umeå). Under 2017 var det totala antalet larm 626. Av dem rörde 409 larm sjö- och flygräddning och 217 larm utgjorde stöd till annan räddningstjänst.

I november 2011 beslutade riksdagen enhälligt att Sjöfartsverket skulle överta ansvar och drift av räddningshelikopterverksamheten i Sverige. Räddningshelikoptrarna hade från år 2004 fram till 2011 opererats av det privatägda bolaget Norrlandsflyg på uppdrag av Sjöfartsverket. Innan dess hade Försvarsmakten uppdraget att utföra de civila sjö- och flygräddningens helikopterinsatser. Politiska beslut under 1990- och 2000-talet innebar dock att Försvarsmaktens möjlighet att stötta det civila samhället med räddningshelikopterresurser succesivt kommit att minska.

Det äldre arbetstidsavtalet var mycket kostnadsdrivande och hade brister i arbetstidsredovisningen. Avtalet sades upp av arbetsgivaren i maj 2017. Förhandlingar mellan arbetstagare och arbetsgivare om ett nytt arbetstidsavtal resulterade den 31 januari 2018 i en principöverenskommelse som nu resulterat i ett avtal.



Källa: Sjöfarsverket


Skriv ut





Veidekke får uppdrag av Stockholm Hamn

Veidekke Anläggning har fått i uppdrag av Stockholm Norvik Hamn att bygga mark- och konstbyggnader för en del av järnvägslinjen mellan Nynäsbanan och Norvik Hamn....

Läs mer
Logistik Karlshamn
Helsingborgs Hamns nye vd, Bart Steijaert, tar sig an hösten i hamnen med Niels Vallö vid sin sida.

VD-skifte i samspelande övergång

Som ung ville han bli sjökapten, han har arbetat med hamn och logistik hela yrkeslivet och han...

Läs mer


Trafikstart för Stena Vinga på Göteborg-Frederikshavn

Efter nästan två veckor på Öresundsvarvet i Landskrona har Stena Vinga...

Läs mer
Eldrivna lastbilar kommer synas på gatorna i olika österrikiska storstäder framöver.

De första eldrivna lastbilarna har levererats

MAN Truck & Bus har överlämnat de första helt eldrivna lastbilarna till nio...

Läs mer
ShoreLink lastar Lindbäcks husvolymer på fartyg.

Lindbäcks skeppar volymer till Malmö

Redan i samband med valet av platsen för Lindbäcks nya produktionsanläggning var...

Läs mer
Stena Line's Head of  AI Lars Carlsson och Senior Master Jan Sjöström diskuterar den nya AI-modellen ombord på Stena Scandinavica.

Stena Line lanserar AI-assisterade fartyg

Som en viktig del i sitt arbete för minskad bränsleförbrukning och miljöpå...

Läs mer
The Ecotone beskriver hur två naturliga ekosystem skapar ett tredje.

"An Oceanic Awakening" och SEA20 väcker insikt om havens potential i tid av globaltransformation

Gästerna på SMM, världens ledande mässa för sjöfartshandel i...

Läs mer
Viking Lines vd Jan Hanses trycker på knappen på varvet för att starta byggandet av det nya fartyget.

Nu startar byggandet av Viking Lines nya fartyg

Nu inleds byggandet av Viking Lines nya fartyg. Sjöfartens motsvarighet till det första...

Läs mer


Smålandshamnar Oskarshamn är först i Sverige med Titan LED mastbelysning

Smålandshamnar Oskarshamn är först i Sverige att installera Titan mastbelysning...

Läs mer
Rafael Alonso, Internationell regionchef CYES, Antonio Daban, VD CYES Sverige, Örjan Larsson, styrelseordförande Gävle Hamn, Julio De la Cruz, projektchef CYES Sverige.

Kontraktet signerat för utbyggnaden av Gävle hamns containerterminal

Signeringen av kontraktet för fördubblingen av ostkustens största containerterminal...

Läs mer


Ny rapport samlar viktigaste åtgärderna för bättre luftvårdsarbete

Nu släpps rapporten ”Clean Air for a Sustainable Future - Goals and Challenges”,...

Läs mer


Mest lästa











Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se