Facebook

Instagram

Nytt arbetstidsavtal för Sjöfartsverkets helikopterpersonal


2018-03-08

Sjöfartsverket har sju räddningshelikoptrar av typen AW 139.
Bild: Patrik Nilsson
Sjöfartsverket har sju räddningshelikoptrar av typen AW 139.

Nu är det nya arbetstidsavtalet för helikopterpersonalen inom Sjöfartsverkets räddningshelikopterverksamhet underskrivet av samtliga parter, Sjöfartsverket som arbetsgivare, ST, Saco-S och Seko.

 Det nya avtalet innebär stabilare personalförsörjning och en mer effektiv lösning för att utföra sjö- och flygräddningsuppdraget samt stödja övriga delar av samhället, säger Katarina Norén, generaldirektör på Sjöfartsverket.

Det nya avtalet bygger på att grundbehovet i verksamheten täcks med ordinarie arbetstid, som utförs av fyra besättningar per helikopterbas. Detta grundschema kompletteras med två besättningar, som arbetar enligt ett mer flexibelt schema för att täcka planerad frånvaro. Dessutom har alla medarbetare ett antal beredskapsdagar, där de ska inställas med kort varsel för att täcka upp oplanerad frånvaro. Alla medarbetare har utöver det ett antal timmar per år för fortbildning.

För att möjliggöra detta kommer besättningarna att utökas med två medarbetare. Det nya avtalet medger en bemanningslösning som innebär sammantaget att normal frånvaro i högre grad kan täckas med hjälp av redundans i bemanningen.

 På så sätt är den kostsamma fridygnslösningen inte kvar, som fanns i det tidigare avtalet, och kostnaderna för övertid reduceras jämfört med tidigare avtal, säger Mattias Hyllert, direktör för sjö- och flygräddningsavdelningen på Sjöfartsverket.

Det senaste halvåret har det förekommit störningar i räddningshelikopterverksamheten. När kommer verksamheten att fungera som vanligt igen?

Sedan principöverenskommelsen om ett nytt arbetstidsavtal träffades den 31 januari har verksamheten fortlöpt med endast ett fåtal mindre störningar. Medarbetare och ledning har trots utmaningar med kort framförhållning hållit verksamheten bemannad, säger Mattias Hyllert.

En vecka efter att principöverenskommelsen var på plats påbörjades vinterflygutbildning från en temporär bas i Kiruna. Vinterflygutbildningen är planerad fram till månadsskiftet mars-april. Därefter planeras de ordinarie fem baserna (Säve, Ronneby, Visby, Norrtälje och Umeå) att vara öppna dygnet runt med 15 minuters insatstid.

 Den 3 april införs ett schema som bygger på det nya avtalet. Normalt sett finns alltid en viss inkörningsutmaning i en verksamhet som gör stora förändringar. Därmed kan det dröja en tid innan fördelarna med det nya avtalet fullt ut kan realiseras, säger Mattias Hyllert.

Fakta och bakgrund om Sjöfartsverkets räddningshelikoptersverksamhet
Helikoptrarna utgår från fem baser (Säve, Ronneby, Visby, Norrtälje och Umeå). Under 2017 var det totala antalet larm 626. Av dem rörde 409 larm sjö- och flygräddning och 217 larm utgjorde stöd till annan räddningstjänst.

I november 2011 beslutade riksdagen enhälligt att Sjöfartsverket skulle överta ansvar och drift av räddningshelikopterverksamheten i Sverige. Räddningshelikoptrarna hade från år 2004 fram till 2011 opererats av det privatägda bolaget Norrlandsflyg på uppdrag av Sjöfartsverket. Innan dess hade Försvarsmakten uppdraget att utföra de civila sjö- och flygräddningens helikopterinsatser. Politiska beslut under 1990- och 2000-talet innebar dock att Försvarsmaktens möjlighet att stötta det civila samhället med räddningshelikopterresurser succesivt kommit att minska.

Det äldre arbetstidsavtalet var mycket kostnadsdrivande och hade brister i arbetstidsredovisningen. Avtalet sades upp av arbetsgivaren i maj 2017. Förhandlingar mellan arbetstagare och arbetsgivare om ett nytt arbetstidsavtal resulterade den 31 januari 2018 i en principöverenskommelse som nu resulterat i ett avtal.



Källa: Sjöfarsverket


Skriv ut





Sjöfarten förbereder sig på krissituation

I hela Sverige pågår arbete för att bygga upp totalförsvaret och Trafikverket har fått i uppdrag att samla både myndigheter och branschorganisationer inom...

Läs mer
Maxi Grip
I den kalla och mörka decembermorgonen anlöpte fartyget Albatros Göteborgs hamn. Det var det sista kryssningsanlöpet för 2018.

Årets sista kryssningsfartyg anlöpte Göteborgs hamn

Under fredagsmorgonen anlöpte årets sista kryssningsfartyg Göteborgs hamn. Det var...

Läs mer
Logistik Karlshamn


Preem och Thun Tankers satsar på fler miljöanpassade tankfartyg

Lördagen den 15 december namnger rederiet Thun Tankers det nya, miljöanpassade...

Läs mer
Mudderverket och en av pontonerna i Trelleborgs Hamn.

Utbyggnaden av Trelleborgs Hamn är i en expansiv fas

Nu fortsätter hamnens utbyggnad och flytt mot sydost. Den 5 december startade muddringen och...

Läs mer

Marina läroverket i Danderyd investerar i Östersjöns framtid

Marina läroverket investerar i den pågående nyemissionen i Briggen Partners AB....

Läs mer


Transdevs dotterbolag vinner stort sjötrafikavtal för mellersta skärgården i Stockholm

Trafikförvaltningen i Stockholm meddelade idag att Transdevs dotterbolag, Blidö...

Läs mer


Så påverkar sjöfarten Östersjön

Båtbottenfärger, undervattensbuller, utsläpp av luftföroreningar, vä...

Läs mer
Sjöfartsverkets produktchef Magnus Wallhagen överlämnar djupdata till försvarets marinchef Jens Nykvist. Med på bilden är även Magnus Ström som deltagit i sjömätningen.

Maritimt samarbete med Försvarsmakten

På uppdrag av Försvarsmakten har Sjöfartsverket mätt och efterbearbetat data...

Läs mer
De Sydsvenska hamnarna – Viktiga för hela Sveriges näringsliv.

De Sydsvenska hamnarna – Viktiga för hela Sveriges näringsliv

I årets upplaga av rapporten Sydsverige live, som granskar sydsvenska investeringar och...

Läs mer


Samtliga Stena Lines nybyggen för Irländska sjön nu i konstruktion

Stena Line bekräftar att samtliga tre RoPax-fartyg av klassen E-Flexer som ska gå i...

Läs mer


Mest lästa













Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se