Facebook


Instagram

Nytt arbetstidsavtal för Sjöfartsverkets helikopterpersonal


2018-03-08

Sjöfartsverket har sju räddningshelikoptrar av typen AW 139.
Bild: Patrik Nilsson
Sjöfartsverket har sju räddningshelikoptrar av typen AW 139.

Nu är det nya arbetstidsavtalet för helikopterpersonalen inom Sjöfartsverkets räddningshelikopterverksamhet underskrivet av samtliga parter, Sjöfartsverket som arbetsgivare, ST, Saco-S och Seko.

 Det nya avtalet innebär stabilare personalförsörjning och en mer effektiv lösning för att utföra sjö- och flygräddningsuppdraget samt stödja övriga delar av samhället, säger Katarina Norén, generaldirektör på Sjöfartsverket.

Det nya avtalet bygger på att grundbehovet i verksamheten täcks med ordinarie arbetstid, som utförs av fyra besättningar per helikopterbas. Detta grundschema kompletteras med två besättningar, som arbetar enligt ett mer flexibelt schema för att täcka planerad frånvaro. Dessutom har alla medarbetare ett antal beredskapsdagar, där de ska inställas med kort varsel för att täcka upp oplanerad frånvaro. Alla medarbetare har utöver det ett antal timmar per år för fortbildning.

För att möjliggöra detta kommer besättningarna att utökas med två medarbetare. Det nya avtalet medger en bemanningslösning som innebär sammantaget att normal frånvaro i högre grad kan täckas med hjälp av redundans i bemanningen.

 På så sätt är den kostsamma fridygnslösningen inte kvar, som fanns i det tidigare avtalet, och kostnaderna för övertid reduceras jämfört med tidigare avtal, säger Mattias Hyllert, direktör för sjö- och flygräddningsavdelningen på Sjöfartsverket.

Det senaste halvåret har det förekommit störningar i räddningshelikopterverksamheten. När kommer verksamheten att fungera som vanligt igen?

Sedan principöverenskommelsen om ett nytt arbetstidsavtal träffades den 31 januari har verksamheten fortlöpt med endast ett fåtal mindre störningar. Medarbetare och ledning har trots utmaningar med kort framförhållning hållit verksamheten bemannad, säger Mattias Hyllert.

En vecka efter att principöverenskommelsen var på plats påbörjades vinterflygutbildning från en temporär bas i Kiruna. Vinterflygutbildningen är planerad fram till månadsskiftet mars-april. Därefter planeras de ordinarie fem baserna (Säve, Ronneby, Visby, Norrtälje och Umeå) att vara öppna dygnet runt med 15 minuters insatstid.

 Den 3 april införs ett schema som bygger på det nya avtalet. Normalt sett finns alltid en viss inkörningsutmaning i en verksamhet som gör stora förändringar. Därmed kan det dröja en tid innan fördelarna med det nya avtalet fullt ut kan realiseras, säger Mattias Hyllert.

Fakta och bakgrund om Sjöfartsverkets räddningshelikoptersverksamhet
Helikoptrarna utgår från fem baser (Säve, Ronneby, Visby, Norrtälje och Umeå). Under 2017 var det totala antalet larm 626. Av dem rörde 409 larm sjö- och flygräddning och 217 larm utgjorde stöd till annan räddningstjänst.

I november 2011 beslutade riksdagen enhälligt att Sjöfartsverket skulle överta ansvar och drift av räddningshelikopterverksamheten i Sverige. Räddningshelikoptrarna hade från år 2004 fram till 2011 opererats av det privatägda bolaget Norrlandsflyg på uppdrag av Sjöfartsverket. Innan dess hade Försvarsmakten uppdraget att utföra de civila sjö- och flygräddningens helikopterinsatser. Politiska beslut under 1990- och 2000-talet innebar dock att Försvarsmaktens möjlighet att stötta det civila samhället med räddningshelikopterresurser succesivt kommit att minska.

Det äldre arbetstidsavtalet var mycket kostnadsdrivande och hade brister i arbetstidsredovisningen. Avtalet sades upp av arbetsgivaren i maj 2017. Förhandlingar mellan arbetstagare och arbetsgivare om ett nytt arbetstidsavtal resulterade den 31 januari 2018 i en principöverenskommelse som nu resulterat i ett avtal.



Källa: Sjöfarsverket


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se