Facebook


Instagram

Ökad trafik mellan Göteborg och Belgien


2016-11-23

Svenska Orient Liniens fartyg lägger till i Gothenburg Roro Terminal, en av roro-terminalerna i Göteborgs Hamn.
Svenska Orient Liniens fartyg lägger till i Gothenburg Roro Terminal, en av roro-terminalerna i Göteborgs Hamn.

Belgien är Sveriges åttonde största exportmarknad. Nu utökar det svenska rederiet SOL sin trafik mellan Göteborgs Hamn och belgiska Zeebrugge. Förändringen innebär ökade möjligheter för svenska import- och exportföretag att frakta gods till och från Belgien.

Det Göteborgsbaserade rederiet Svenska Orient Linien, SOL, utökar sin trafik mellan Göteborg och belgiska Zeebrugge. Rederiets fartyg kommer att avgå från Göteborgs Hamn sju gånger i veckan.

— Vi har haft en fantastisk volymutveckling under året som gått och slagit i taket kapacitetsmässigt. Därför utökar vi nu trafiken på linjen så att vi även fortsättningsvis kan erbjuda våra kunder en stabil trafik och en bra service, säger Ragnar Johansson, vd på Svenska Orient Linien AB.

För att hantera de nyinsatta avgångarna har rederiet satt in ett nytt fartyg, Ark Forwarder. Det 185 meter långa fartyget kommer att lägga till i hamnens roro-terminal* Gothenburg Roro Terminal. Den första seglingen avgår på torsdag. Resan till Zeebrugge tar ungefär ett och ett halvt dygn.

16 anlöp till och från Belgien varje vecka
Göteborgs Hamn har nu fem roro-linjer med totalt 16 anlöp till och från Belgien varje vecka. Utöver SOL trafikeras Belgien även av roro-rederierna CLdN och DFDS Seaways som går till Zeebrugge respektive Ghent.

— Zeebrugge är ett viktigt godsnav för många svenska import- och exportföretag som verkar i Belgien och norra Frankrike. Nu finns det ytterligare alternativ att frakta gods dit från Göteborgs Hamn. Det är mycket glädjande att SOL fortsätter att satsa på Göteborgs Hamn, säger Jacob Minnhagen, affärsutvecklare på Göteborgs Hamn AB.

Belgien är Sveriges åttonde största exportmarknad med ett exportvärde på cirka 50 miljarder kronor. Verkstadsprodukter, maskiner och kullager är det som exporteras mest till Belgien. Många svenska exportvaror lastas också om i belgiska hamnar för vidare transport till andra marknader. Importen från Belgien består bland annat av livsmedel, fordon och industrikomponenter.

* Roro står för roll on/roll off och är trailers och annat rullande gods som fraktas på fraktfärjor med tät linjetrafik inom Europa.

Källa: Göteborg Hamn


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se