Facebook


Instagram

Parterna överens om principerna för nytt arbetstidsavtal för helikopterpersonalen


2018-02-02

Sjöfartsverket har sju räddningshelikoptrar av typen AW 139.
Bild:Patrik Nilsson
Sjöfartsverket har sju räddningshelikoptrar av typen AW 139.

Efter nära ett års förhandling är nu parterna överens om vilka principer och ersättningar som ska gälla för den flygoperativa personalen inom Sjöfartsverkets räddningshelikopterverksamhet.
- Jag är oerhört glad över att parterna äntligen tagit i hand om principerna för ett nytt avtal. Det har varit en tuff period som slitit hårt på båda parter. Genom att reda ut detta och hålla vår leverans god från och med nu har vi chansen att visa omvärlden vilken kraft det finns i den här organisationen när vi verkar under normala förhållanden, säger Katarina Norén, generaldirektör för Sjöfartsverket.

- Överenskommelsen om principer är så detaljerad att den kan omsättas in i ett avtal. Målet är att övergång till ett nytt arbetstidsavtal för den operativa personalen inom helikopterverksamheten sker i början av april i år. Fram till dess är parterna överens om att tillämpa det gamla arbetstidsavtalet för att skapa en ordnad övergång, säger Mattias Hyllert, direktör för sjö- och flygräddningsavdelningen på Sjöfartsverket.

Avtalet bygger på flera delar. Det handlar om bemanning, det vill säga hur Sjöfartsverket täcker upp med personal för att säkra tillgängligheten på fem baser och med ett system som är flexibelt och kan utstå både planerad och oplanerad personalfrånvaro. Det handlar också om ersättning till den flygande operativa personalen och lönetillägg för att kompensera ökad ordinarie arbetstid. För att möjliggöra schemat kommer ytterligare besättningsmedlemmar att rekryteras.

- Överenskommelsen innebär ett system där besättningarna kommer att arbeta mer och att kostnaden för övertid kommer att minska. På så sätt har vi nått målet att nå en överenskommelse som tillvaratar både arbetstidsaspekten och de orimliga kostnaderna för övertid, säger Katarina Norén.

Principerna som parterna är överens om bygger på följande
• Ett grundschema med tjänstgöringsdygn för huvuddelen av personalen som täcker behovet i den ordinarie verksamheten på fem baser, och som i huvudsak bygger på ett schema med arbetsblock om ett antal tjänstgöringsdygn med tillhörande ledighetsdygn. Dessa tjänstgöringsdygn planeras med lång framförhållning.
• Redundansdygn och redundansbesättningar finns tillgängliga och är planeringsbara med åtta veckors framförhållning.
• Förutom redundansdygn finns även standby-dygn som är planeringsbara för att vara planeringsbara i verksamheten för att täcka frånvaro som uppstår med kort varsel.

Parterna är också överens om att under en övergångsperiod tillämpa det gamla arbetstidsavtalet för att skapa en ordnad övergång. Det finns ett flertal utmaningar, och det kräver stor flexibilitet från både arbetsgivare och individ för att klara bemanningen under övergångsperioden. Fördelarna att behålla 15 minuters insatstid dygnet runt och undvika ett uppsplittrat schema ansågs dock så starka att både fack och arbetsgivare beslutade sig för att göra allt för att lösa detta.

- Den gemensamma uppfattningen mellan fack och arbetsgivare är att vi tillsammans ska hitta lösningar för dessa utmaningar som sker med denna korta omställning. Det kommer kräva att enskilda får göra uppoffringar och att arbetsgivaren är flexibel, säger Mattias Hyllert, direktör för sjö- och flygräddningsavdelningen på Sjöfartsverket.

Fakta om Sjöfartsverkets räddningshelikopterverksamhet

Helikoptrarna utgår från fem baser (Säve, Ronneby, Visby, Norrtälje och Umeå). Under 2016 var det totala antalet larm 494. Av dem rörde 372 larm sjö- och flygräddning och 122 larm var för annans ansvar, till exempel kommunal räddningstjänst.

I november 2011 beslutade riksdagen enhälligt att Sjöfartsverket skulle överta ansvar och drift av räddningshelikopterverksamheten i Sverige. Räddningshelikoptrarna hade från år 2004 fram till 2011 opererats av det privatägda bolaget Norrlandsflyg på uppdrag av Sjöfartsverket. Innan dess hade Försvarsmakten uppdraget att utföra de civila sjö- och flygräddningens helikopterinsatser. Politiska beslut under 1990- och 2000-talet innebar dock att Försvarsmaktens möjlighet att stötta det civila samhället med räddningshelikopterresurser succesivt kommit att minska.




Källa: Sjöfartsverket


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se