Facebook


Instagram

Piteå Hamn fortsätter miljösatsning med LED Mastbelysning


2017-12-23

Mastbelysning Piteå Hamn
Bild:www.energisystem.se
Mastbelysning Piteå Hamn

Mastbelysning Piteå Hamn
Bild:www.energisystem.se
Mastbelysning Piteå Hamn

Mastbelysning Piteå Hamn
Bild:www.energisystem.se
Mastbelysning Piteå Hamn

Mastbelysning Piteå Hamn
Bild:www.energisystem.se
Mastbelysning Piteå Hamn

Mastbelysning Piteå Hamn
Bild:www.energisystem.se
Mastbelysning Piteå Hamn

Mastbelysning Piteå Hamn
Bild:www.energisystem.se
Mastbelysning Piteå Hamn

Piteå hamn driver ett kontinuerligt miljöarbete och har under flera år haft fokus på att minska sin energiförbrukning. Eftersom hamnens mastbelysning utgjordes av urladdningsteknik var denna en stor energislukare och i behov av översyn. Detta ledde till att hamnen intresserade sig för Energisystems LED-bestyckade mastarmaturer.

Energisystem inventerade hamnens mastbelysning. Anläggningen var fullt fungerande och ljuset var med råge tillräckligt för hamnarbete. Däremot var den installerade effekten mycket hög på grund av föråldrad urladdningsteknik. Det som efterfrågades var fortsatt bra ljus men med en avsevärt lägre energiförbrukning samt jämnare belysning. Clas Johansson, Sjöfartsansvarig och initiativtagare till projektet hade följande kommentar till den gamla belysningen:

-Anläggningen har stått sen 70-talet. Det är 40 lux på kajkanten på vissa ställen, men sen är det nästan svart på andra ställen. Det kan kännas fräscht med lite nya riktningar. Idag lyser en massa lampor upp på taket och killarna kör pannlampa på kajen.

Även om diskussionen handlade om att först utvärdera den nya tekniken i en provmast beslöt man sig för att gå igenom hela hamnområdet. Projektering av hela mastbeståndet gör att den nya belysningen projekteras i sitt sammanhang. Har man helhetsbilden kan man också höja blicken och utvärdera ljustekniska resultat och besparingspotential hos hela den framtida belysningsanläggningen. Projekteringen kan sedan användas som en framtida åtgärds- och miljöplan för mastbeståndet

En annan utmaning bestod i att hamnen använder mastarmaturer för att belysa mellan magasinen. Ofta löser man detta med fasadmonterade armaturer. Detta är dock inte möjligt i Piteå på grund av att armaturerna snabbt skulle bli övertäckta en snörik vinter.

Belysningslösning
I åtgärdsförslaget utgick Energisystem från de faktiska krav som råder för hamnarbete. Förslaget innebär en jämnare mastbelysning, anpassat efter hamnens verksamhet idag.

För att lyckas nå de långa avstånden kombinerades standardarmaturerna, som har 60° ljusspridning, med smalstrålande armaturer med 20° spridning. De smalstrålande armaturerna fokuserar och kastar ljuset långa avstånd in mellan magasinen.

Den nya belysningen utvärderades, bland annat genom samtal med personalen och kontrollmätningar av ljuset från den nybestyckade masten. En positiv utvärdering ledde till att Piteå Hamn beslöt sig för att gå vidare med flera master.

Nu har hamnen bytt till LED-belysning i 16 master. Det har lett till en rejäl energibesparing. Utöver detta minskar man underhållskostnaderna eftersom den gamla tekniken krävde kostsamma byten av ljuskällor vartannat år.

Resultat
Efter installationen besökte Energisystem hamnen för besiktning av resultatet. Ljusmätningar visade att de nya armaturerna levererade projekterade ljusnivåer. Detta innebär i sin tur att belysningskraven för hamnverksamhet och hamnens specifika behov uppfylls. Clas Johansson låter meddela att de är nöjda med energibesparing och ljusnivåer.

Roger Bergman, verksamhetsansvarig på Shorelink Piteå intygar att resultatet blev lyckat.

Lars-Ola Gustavsson från Shorelink som ledde montaget är nöjd med armaturernas konstruktion och låter meddela att montaget fungerade jättebra.

Många som investerar i modern belysningsteknik gör det när den gamla tekniken nått sin servicelivslängd eller för att det är svårt att hitta reservdelar och ljuskällor. Att utföra byten i en fungerande anläggning för att man drastiskt vill minska energiförbrukningen tyder på att Piteå hamn ligger i framkant i sitt miljötänkande.

– Vi är riktigt nöjda med den nya belysningen. Det känns bra att genomföra miljöinvesteringar som också har positiva effekter på totalekonomin, säger Clas Johansson.

Piteå har en lång historia som sjöfartsstad, förmodligen har sjöfart bedrivits i Piteå sedan 1300-talet. Hamnen på Haraholmen 12 km sydost om Piteå invigdes 1973. Hamnen har sedan dess kontinuerligt byggts ut och moderniserats. Hamnverksamheten bolagiserades 2004.

Verksamheten i hamnen består främst av hantering av skogsprodukter som kraftliner och pappersmassa som exporteras framförallt till Tyskland, Holland och England.

Bolagets villkor i verksamhetstillståndet samt miljöpolicy anger att bolaget ska verka för att minimera resursförbrukningen av energi, utsläpp till luft samt förebygga föroreningar. Bolaget följer löpande upp verksamheten i förhållande till gällande villkor i miljötillstånd samt bolagets egna uppställda miljömål.



Fakta i korthet - Mast B, C, D, E, F, G, H, J, K, P, R, S, T, U, V och X

Innan åtgärd:

53st Metallhalogen HPI-T 2 000W
32st Högtrycksnatrium SON-T 1 000W

Installerad effekt inkl. drivdonsförluster: 165,6kW

Belysningslösning:
84st LED-armaturer för mastbelysning inkl. montagebygel:
21st 400W, 53st 800W och 10st 1 000W

Installerad effekt inkl. drivdonsförluster: 60,8kW

Minskad installerad effekt: 104,8kW (63 %)

Material levererat av: Ahlsell.



Källa: Energisystem


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se