Facebook


Instagram

PONANT:s polarkryssare når Nordpolen med ABB-teknik och sätter ny standard för kryssningar


2021-09-14

Bild: PONANT-Nicolas Dubreuil

Det hybridelektriska fartyget Le Commandant Charcot blev det första fartyget av sitt slag att nå den geografiska Nordpolen den 6 september 2021, när det slutförde sina havsförsök inför jungfruresan senare i år.

Lyxkryssaren är utrustad med Azipod framdrivningssystem som avger minimalt buller och vibrationer för en komfortabel passagerarupplevelse. Dessutom är fartygets energilagersystem, som levererats och integrerats av ABB, det största som någonsin levererats till ett fartyg av denna typ med nästan fem megawattimmar, vilket tillåter att motorerna stängs av för tyst, utsläppsfri kryssning.

Le Commandant Charcot kommer också att vara tillgänglig för forskarvärlden för att bidra till de globala insatserna för att studera och bevara polerna och haven. Fartyget är utrustat med mätinstrument och har vetenskapliga laboratorier samt en månbassäng för provtagning, och all utrustning är utformad för att uppfylla kraven för akademisk forskning. Därmed erbjuder Le Commandant Charcot en plattform för observation, forskning och analys till forskare runt om i världen, vilket gör det möjligt för dem att studera avlägsna områden genom att regelbundet samla in data i dessa zoner.

– ABB har utformat både Azipod framdrivningsenheter och energilagringssystemet enligt de exakta driftkraven för Le Commandant Charcot, säger Mathieu Petiteau, chef för Nybyggnation and R&D på PONANT.
– Förutom att säkerställa en hög nivå av passagerarkomfort kommer fartyget att kunna kryssa i nollutsläppsläge medan fjärran platser utforskas. Tack vare Azipod-systemets manövrerbarhet kan fartyget också navigera smidigt och säkert genom isbelagda vattenområden.

– Azipod framdrivning har blivit den föredragna lösningen för expeditionsfartyg i mycket känsliga och krävande marina miljöer. Vi är stolta över att PONANT har valt oss och vi ser fram emot att se Le Commandant Charcot ute på haven under åren framöver, säger Dick Björkqvist, Global Segment Manager, Cruise på ABB Marine & Ports.

Med den eldrivna motorn som är placerad i en kapsel under vatten på skrovets utsida kan Azipod-systemet roteras 360 grader, vilket avsevärt ökar manövrerbarheten och drifteffektiviteten och därmed minskar bränsleförbrukningen med upp till 20 procent jämfört med traditionella framdrivningssystem. Sedan lanseringen för 30 år sedan har Azipod framdrivningsteknik sparat totalt över 1 000 000 ton bränsle enbart i kryssningssegmentet. Azipod framdrivningsenheter finns i effektområdet från 1 till 22 MW och tekniken spelar en viktig roll för ABB:s starka position inom miljövänlig elektrisk framdrivning.

Le Commandant Charcot är det första kryssningsfartyget som kan segla i ”dubbelverkande läge”, vilket innebär att det kan navigera med aktern först under isförhållanden för att förbättra säkerheten och genomföra kryssningarna på ett effektivt sätt där man håller tidtabellen. Dessutom innebär Azipod-systemet att fartyget kan stoppas helt på halva tiden jämfört med ett fartyg med traditionellt framdrivningssystem.

Fartygets fokus på säkerhet speglas också genom uppkoppling till infrastrukturen ABB Ability Collaborative Operations. Med tillgång dygnet runt till ett världsomspännande nätverk av ABB-experter kan Le Commandant Charcot dra nytta av fjärrstyrningsutrustning och diagnostik för ökad säkerhet för både passagerare och fartyg – tjänster som är särskilt viktiga för fartyg som trafikerar de mest avlägsna delarna av världen.

ABB:s leveransomfattning för detta pionjärfartyg inkluderar även kraftgenerering och distributionsteknik, system för framdrivningskontroll och fjärrkontroll samt ett Power and Energy Management System (PEMS™). Genom PEMS kan Le Commandant Charcot optimera användningen av hybridkraft – bestående av huvudströmkälla, naturgas och energilagersystemet – systemet säkerställer optimal motorlast med minimal bränsleförbrukning och därmed minskade utsläpp. Fartyget har också ABB:s Power2 tvåstegs turboladdsystem som ytterligare kommer att förbättra bränslebesparingarna med upp till fem procent.

– Ytterligare ett passagerarfartyg med modern design har levererats till ägaren med integrerad kraft- och framdrivningsteknik från ABB, så vi utvidgar snabbt vår portfölj i detta segment, säger Juha Koskela, chef för divisionen ABB Marine & Ports.
Le Commandant Charcot visar på ett utmärkt sätt fördelarna med våra elektriska, digitala och uppkopplade lösningar för den här typen av fartyg, det blir en positiv förebild som andra expeditionsfartyg kan följa.



Källa: ABB


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se