Facebook


Instagram

Powerbank på kajen – nästa steg för elektrifiering av sjöfarten


2020-09-23

Batteri på kajen är nästa steg i Stenas elektirfiering av sjöfarten.
Bild: Stena Line
Batteri på kajen är nästa steg i Stenas elektirfiering av sjöfarten.

Stena Elektra är Stena Lines samlingsnamn och vision för framtiden. Målet är att senast 2030 lansera en helt batteridriven färja som kan klara en resa på cirka 50 nautiska mil, motsvarande Göteborg-Frederikshavn (bilden är en illustration).
Bild: Peter Mild/Stena
Stena Elektra är Stena Lines samlingsnamn och vision för framtiden. Målet är att senast 2030 lansera en helt batteridriven färja som kan klara en resa på cirka 50 nautiska mil, motsvarande Göteborg-Frederikshavn (bilden är en illustration).

Stena tar nu nästa steg i elektrifieringen av sjöfarten. Det handlar om att utveckla en ny typ av energilager, ungefär som en mycket kraftig powerbank, som behövs för att kunna snabbladda Stena Lines eldrivna färjor i framtiden. Projektet är delfinansierat av EU och ska bland annat undersöka hur använda batterier från transportsektorn ska kunna återanvändas som energilager i hamnar.

– Det händer otroligt mycket på batterisidan nu. Nya lösningar måste fram för att klara av laddbehovet för transportsektorn i framtiden, särskilt om vi tänker oss att sjöfarten ska gå över till eldrift. För att snabbladda exempelvis en stor färja behöver man väldigt mycket energi på kort tid. Det är inte säkert att elnäten klarar av att leverera det. Där kommer lokala energilager i hamnar in i bilden som en fin lösning, säger Rasmus Bergström, VD på Stena-bolaget Batteryloop.

Batteryloop är ett dotterbolag till återvinningskoncernen Stena Recycling, som bygger energilager av batterier samt säkrar återtag och återvinning när batteriet inte längre kan användas. Bolaget har snabbt tagit en plats inom elektrifiering, inte minst när det gäller återbruk av redan använda batterier från fordonsindustrin. Nyligen presenterades ett globalt samarbetsavtal med Volvo Bussar för återanvänding av batterier från elbussar.

– En sak är säker, batterierna är här för att stanna. För att spara på naturresurser och göra detta hållbart behöver vi göra allt vi kan för att använda batterierna så länge som möjligt. Vår slutsats är att väldigt många batterier kan få ett andra liv som energilager. Kan vi hitta lösningar som är skalbara och som fungerar i hamnmiljö har vi en win-win på många sätt, säger Rasmus Bergström, VD på Batteryloop.

Projektet ska kartlägga och utvärdera möjligheter att återanvända litium-jonbatterier från transport- och fordonsindustrin i energilager i hamnar för att exempelvis ladda en elfärja. Det är ett samarbete mellan Stena-bolagen Batteryloop, Stena Recycling, Stena Rederi och Stena Line, hamnarna i Göteborg och Kiel samt ackrediteringsföretaget DNV GL. Projektet löper under två år och delfinansieras av EU genom innovationsenheten INEA (Innovation and Networks Executive Agency).

Stena Line satsar på batteridrift
Stena Line inledde sin satsning på batteridrift redan 2018 på färjan Stena Jutlandica som bland annat använder batteridrift för att driva bogpropellrarna för att manövrera i hamn.

– Det här är en viktig milstolpe för elektrifieringen av sjöfarten. Vårt framtidsprojekt, den helt eldrivna färjan Stena Elektra ligger på ritbordet, men för att lyckas krävs bland annat att vi behöver lösa laddningsfrågan. Energilager i hamnen som byggs av återanvända batterier är ett mycket intressant och hållbart alternativ för framtiden, säger Per Wimby, projektledare för elektrifiering på Stena Teknik.

Energilager i hamnar kan också vara en alternativ energikälla för att koppla fartyg till landström vid hamnuppehåll för att minska utsläpp av växthusgaser. Stena Line och Göteborgs Hamn har länge varit pionjärer inom detta område och samtliga Stena Lines färjor kopplas idag till grön landström vid hamnuppehåll i Göteborg.



Källa: Stena Line


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se