Facebook


Instagram

Provkörningar har påbörjats med den uppgraderade ubåten Gotland


2018-10-25

<span>HMS Gotland har påbörjat sina provkörningar till sjöss. En nyhet är den optronisk masten, som har ersatt det traditionella optiska periskopet för bättre övervakningsförmåga.</span>
Bild: Saab
HMS Gotland har påbörjat sina provkörningar till sjöss. En nyhet är den optronisk masten, som har ersatt det traditionella optiska periskopet för bättre övervakningsförmåga.

Bestättningen ombord förbereder ubåten så att de kan påbörja provkörningarna.
Bild: Saab
Bestättningen ombord förbereder ubåten så att de kan påbörja provkörningarna.

Fredagen den 19 oktober påbörjade HMS Gotland sina provkörningar till sjöss vid Saabs varv i Karlskrona efter en omfattande halvtidsmodifiering som ska säkerställa att ubåten kan fortsätta vara i operativ tjänst även efter 2025.

HMS Gotland är den första av två ubåtar som uppgraderas med halvtidsmodifieringen. Arbetet omfattar uppgraderingar av system och teknik ombord och genomförs för att säkerställa att ubåten ska ha en operativ kapacitet som klarar framtidens marina utmaningar.

– Provkörningarna är en viktig fas under halvtidsmodifieringen. Det är första gången som besättningen kan använda de nya systemen i verkliga miljöer. Efter omfattande utbildning vid en träningsanläggning på land får de nu se ubåtens verkliga potential, säger Gunnar Wieslander, chef för Saabs affärsområde Kockums.

Uppgraderingsprocessen omfattar många viktiga system, till exempel Stirling AIP (luftoberoende framdrivning) för längre uthållighet under vatten och ledningssystem. Det traditionella optiska periskopet har också ersatts med en ny optronisk mast för bättre övervakningsförmåga. Fler än 20 system på den uppgraderade Gotland-klassen kommer att implementeras i de nya ubåtarna av typen A26. Därmed bidrar halvtidsmodifieringen av Gotland till testningen och kvalificeringen av några av de innovativa lösningar som ska implementeras i de framtida A26-ubåtarna.

Efter tester och verifieringar kommer ubåten överlämnas till den svenska flottan.


Fakta om halvtidsuppgraderingen av Gotland

Total längd: 62 m
Bredd: 6,2 m
Deplacement: 1 580 ton (i ytläge)
Vapen: Torpeder, förliga tuber
Framdrivning: En axel, diesel-elektrisk och Stirling AIP
Uthållighet: Veckor (undervattensläge)
Skrov: Enkelt tryckskrov, två trycksäkra skott
Besättning: 25



Källa: Saab


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se