Facebook

Instagram

Så påverkar sjöfarten Östersjön


2018-12-05

Bild: IVL Svenska Miljöinstitutet

Båtbottenfärger, undervattensbuller, utsläpp av luftföroreningar, växthusgaser och föroreningar till vatten – miljöpåverkan från såväl kommersiell sjöfart som småbåtar på Östersjön är inte försumbar. BONUS-projektet Sheba har nu gått i hamn med mycket ny kunskap om effekter av utsläpp från nuvarande och framtida sjöfart.


– En av sjöfartens största utmaningar, både i dag och många år framöver, är utsläppen av kväveoxider. De påverkar både människors hälsa och ekosystemen, bland annat bidrar de till algblomning och utbredningen av syrefattiga bottnar i Östersjön, säger Jana Moldanova, projektledare för BONUS Sheba.

Det treåriga projektet BONUS Sheba, Sustainable shipping and Environment of the Baltic Sea region, har fokuserat på hur Östersjön påverkas av en allt mer intensiv sjöfart. Ett 40-tal forskare från elva olika institut och lärosäten i samtliga Östersjöländer har medverkat i projektet.

Eftersom sjöfarten väntas öka kraftigt över Östersjön i framtiden har forskarna beräknat både nuvarande och framtida sjöfartsutsläpp till vatten och luft, samt också undervattensbuller. Kartläggning och visualisering av undervattensbuller visar till exempel hur emissioner av undervattensbuller ser ut och kan förändras i framtiden i olika delar av Östersjön.

– Som väntat kommer mest buller från containerfartyg och fraktfartyg men de mest bullriga fartygen, sett per rest avstånd, finns bland bilfärjor. Studierna på hur fisk reagerar på buller visar att höga ljud utlöser ett defensivt beteende men vi kunde inte observera några tydliga panikreaktioner eller fysisk skada. Det krävs dock betydligt mer arbete för att få en övergripande syn på bullerpåverkan, säger Jana Moldanova.

Forskarna ser även en risk för ytterligare negativ påverkan på de marina ekosystemen från så kallat skrubbervatten när många redare nu väljer att installera skrubbrar för att möta de nya strängare svavelreglerna som träder i kraft 2020. Skrubbrar renar visserligen fartygens avgaser från luftföroreningar men det orenade skrubbervattnet släpps direkt ut i havet där det har negativa effekter på det marina ekosystemet.

Småbåtstrafikens påverkan på Östersjön var också föremål för forskning. Förbrukningen av bränsle och utsläppen av koldioxid och kväveoxider från småbåtstrafiken är närmast försumbar i jämförelse med kommersiell sjöfart, visar resultaten, däremot är småbåtstrafikens samlade utsläpp av kolväten och kolmonoxid mycket höga.

Ett annat problem som lyfts av forskningsprojektet är att många platser i Östersjön har för höga koncentrationer av koppar och zink som kommer från båtbottenfärger. Småbåtstrafiken utgör här en betydande föroreningskälla eftersom den uttryckt i fartygskilometer är nästan lika stor som den kommersiella sjötrafiken och, till skillnad från den samma, också tillbringar mycket tid förankrad i hamnar.

Projektet ska nu i ett samarbete med flera andra sjöfartsprojekt samt HELCOM bilda en Interreg-plattform för Clean Shipping, CSHIPP, som ska sammanställa projektresultaten och ta fram rekommendationer till beslutsfattare, näringsliv och andra intressenter.

Sheba har finansierats av Östersjöprogrammet BONUS som finansieras av EU och nationella finansiärer, bland annat Naturvårdsverket.



Källa: IVL Svenska Miljöinstitutet


Skriv ut



Nya färjelinjen öppnar möjligheter för besöksnäringen

Vid mötet medverkade fr. v. Rikke Thind, Norddjurs kommun; Karolina Davidsson, Mattias Rossköld och Susanna Hjortenholt, Halmstads kommun; Jonas Olsson, Region Halland; Christian Bertelsen, Fleming Rasmussen och Lene Helbo Bachmann, Norddjurs kommun.

Den kommande färjelinjen mellan Halmstad och Grenå öppnar nya möjligheter för besöksnäringen och näringslivet. För att underlätta för...

Läs mer
Elmia Infra
Sweco tar fram vision för Örebros småbåtshamn.

Sweco tar fram vision för Örebros småbåtshamn

Sweco presenterar en ny vision för småbåtshamnen i Örebro med syfte att skapa...

Läs mer
Zinga
Göteborgs hamns energihamn.

Första automatiserade nykterhetskontrollen i Göteborgs hamn invigd

Måndagen den 12 augusti invigde infrastrukturminister Tomas Eneroth Göteborgs hamns...

Läs mer

Viking Lines passagerare allt nöjdare: kundlojaliteten ökade med tio procent

M/S Viking Grace och Amorella.

Fler än sex miljoner människor reser årligen med Viking Lines fartyg. Satsningarna...

Läs mer

Vattenfall och Echandia Marine samarbetar för elfärja med snabbladdning

Elbåten E/S Movitz ger lägre koldioxidutsläpp och tystare drift än konventionella dieseldrivna båtar. Båten sponsras av fastighetsbolagen Vasakronan och Humlegården som vill erbjuda sina hyresgäster i Alviks Strand och Solna alternativa hållbara pendlarmöjligheter.

Vattenfall och Echandia Marine har utvecklat en ny lösning för elfärjor med nya...

Läs mer

Unifeeder introducerar ny veckovis linje mellan Gävle Hamn och Polen

Unifeeder är ett danskt containerrederi och Europas största aktör inom feeder- och...

Läs mer
Linjeutbudet i Norrköpings hamn stärks när rederiet Unifeeder startar en ny linje, med koppling till Gdanks och Gdynia i Polen.

Ny containerlinje till Norrköpings hamn

I mitten av augusti startas en ny containerlinje med veckotrafik mellan Norrköpings hamn och...

Läs mer


Mest lästa




















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se