Facebook


Instagram

Scandinavian Biogas dotterbolag levererar flytande biogas till Hurtigruten


2019-05-23

Scandinavian Biogas dotterbolag i Norge, Biokraft, har ingått ett flerårigt avtal med Hurtigruten om leverans av flytande biogas (LBG) till Hurtigrutens fartyg. Partnerskapet signalerar ett paradigmskifte inom sjöfartsnäringen då det leder till omfattande utsläppsminskningar. Avtalet ska ses som ett nästa steg i Scandinavian Biogas utveckling och är en naturlig följd av förra årets driftsättning av världens största anläggning för flytande biogas i Skogn, Norge.

Genom detta 7,5-åriga avtal - det största globala avtalet hittills avseende leverans av flytande biogas (LBG) till ett rederi – kommer biogas producerad på organiskt avfall att levereras nästan dagligen till Hurtigrutens fartyg. Hurtigruten kommer att anpassa minst sex av sina fartyg för biogasdrift från och med år 2021. Den första leveransen flytande biogas producerad vid biogasanläggningen i Skogn förväntas ske under 2020.

 Med detta avtal visar Scandinavian Biogas, Biokraft och Hurtigruten vägen för en hållbar omställning bort från fossila bränslen inom sjöfarten, säger Matti Vikkula, vd på Scandinavian Biogas.
– Vi tar därmed ett viktigt steg för att förändra en bransch som i dag står för en stor del av världens koldioxidutsläpp. Scandinavian Biogas vill via Biokraft bana vägen för Norges fortsatta roll som en ledande sjöfartsnation genom att driva på användningen av lokalt producerad förnyelsebar energi som ett substitut till fossila bränslen.

Hurtigruten, som i dag är världsledande inom sjöfartsturism och expeditionsresor med kryssningsfartyg, beslutade under 2017 att investera drygt 7 miljarder kronor i teknik och hållbara lösningar fram till år 2021. Genom att driva fartygen med en kombination av el, naturgas (LNG) och flytande biogas (LBG) blir Hurtigruten det första rederiet i världen att använda biogas i större skala.

 Detta partnerskap är ett stort och viktigt steg för oss, för gröna lösningar inom sjöfarten och, inte minst, för miljön. Våra fartyg kommer nu bokstavligen drivas av naturen. Biogas är det grönaste bränslet för vår bransch och vi ser det som en tillgång och självklar lösning. Det är vår förhoppning att sjöfartsnäringen följer denna utveckling, säger Daniel Skjeldam, vd på Hurtigruten.

Hurtigruten är en viktig symbol inom norsk och internationell sjöfart, med gäster från hela världen till resmål som Antarktis, Arktis och norska kusten varje år. Partnerskapet mellan Biokraft och Hurtigruten statuerar exempel för sjöfartsnäringen. Främjandet av förnyelsebar energi bidrar också till att skydda naturen och djurlivet längst med kusten i Norge.  

– Vi är mycket glada över detta samarbete med Hurtigruten som nu introducerar biogas som bränsle inom sjöfarten. Norges historia som en ledande sjöfartsnation sträcker sig flera generationer tillbaka, säger Håvard Wollan, vd på Biokraft.
– Haven drabbas just nu hårt av miljöförstöring och klimatförändringar. Biokraft verkar därför för att åstadkomma förändring genom att satsa på biogas tillsammans med dedikerade partners som Hurtigruten.

Scandinavian Biogas vision är att avfall ska användas som en värdefull resurs istället för att ses som ett kostnadskrävande problem. Koncernen driver världens största produktionsanläggning för flytande biogas (LBG) i Skogn utanför Trondheim. Vid anläggningen framställs flytande biogas baserad på organiskt avfall från den norska fiske- och skogsindustrin, som nu kommer att levereras som bränsle till Hurtigruten. Vid full produktion kommer anläggningen årligen att framställa 12,5 miljoner normalkubikmeter biogas.

Som ren energikälla anses förnybar biogas vara det mest miljövänliga bränslet som finns tillgängligt i dag. Biogas används redan som bränsle i delar av transportsektorn, särskilt för bussar. Norra Europa och Norge, som har en stor fiske- och skogsindustri med en omfattande produktion av organiskt avfall, har en unik möjlighet att bli världsledande inom biogasproduktion.



Källa: Scandinavian Biogas


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se