Facebook


Instagram

ShoreLink digitaliserar sågverkens varuflöde för en ökad kundnytta


2021-06-23

På bilden från vänster: Lars Widelund, Ola Isaksson, Anders Marklund och Kenneth Wallin.
Bild: ShoreLink
På bilden från vänster: Lars Widelund, Ola Isaksson, Anders Marklund och Kenneth Wallin.

I unikt samarbete med DataPolarna digitaliserar nu ShoreLink sågverkens varuflöde i hamnarna genom att införa systemet SawInfo i verksamheten. I dagsläget använder många sågverk i Norr- och Västerbotten systemet för att effektivt lagerhålla sina virkespaket. Genom att installera samma system hos ShoreLink, kommer kunden ges möjlighet att se godsets väg hela vägen från eget lager, via mellantrasporten och vidare till hamnen för lagerhållning där, till dess att varan är lastat ombord på fartyg.

– Genom att byta till samma system som många kunder redan har, vill vi förbättra kundnyttan genom ökad spårbarhet för godset och samtidigt öka vår egen effektivitet och driftsäkerhet, säger Ola Isaksson, försäljningschef ShoreLink. 

– För oss är detta ett väldigt viktigt projekt då vi strävar efter att erbjuda en obruten digitaliseringskedja för virkespaket, från produktion till slutkund, säger Anders Marklund VD på DataPolarna

Först ut är installation i verksamheten i Skelleftehamn där ShoreLink sedan lång tid tillbaka samarbetar med Port of Skellefteå. 

– Det är ett viktigt steg för hamnens utveckling och kommer att ge våra gemensamma kunder ett mervärde, då det blir lättare att hålla koll på lagret, säger Lars Widelund, hamnchef Port of Skellefteå. Det är kul att verksamheten i Skellefteå är tidigt ute och det kommer att kunna ge oss en konkurrensfördel jämfört med andra aktörer.

I framtiden är planen även att införa detta i ShoreLinks verksamhet i Piteå. Kenneth Wallin, tidigare VD på Martinsons Trä i Bygdsiljum och som numer arbetar med affärsutveckling inom ShoreLink, har tidigare egen erfarenhet av SawInfo. 

– Som kund vill man självklart ha god kontroll på sina varor och det här ger en unik möjlighet för många sågverk att få just det. För de kunder som inte har SawInfo ser vi goda möjligheter till att utveckla en form av brygga till de system som de i dagsläget använder.

Förutom de stora vinsterna som nämnts ovan ser Ola Isaksson även vinster för den yttre miljön. 
– Vi räknar även att koldioxidutsläppen minskar relativt sett till verksamhetens omfattning, då körsträckorna för truckarna i hamnen blir kortare och färre, avslutar han.


Källa: ShoreLink AB

Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se