Facebook


Instagram

Sjöfartsstödet betydelsefullt för svensk sjöfart


2020-01-08

Bild: Trafikanalys

De svenska rederierna som får ta del av det svenska sjöfartsstödet har ökat sin ekonomiska effektivitet mellan 2017 och 2018. Samtidigt är rederierna fortsatt beroende av sjöfartsstödet.

Det visar Trafikanalys senaste uppföljning av sjöfartsstödets effekter. Trafikanalys har i uppdrag av regeringen att analysera sjöfartsstödets effekter. Sjöfartsstödet uppgick 2018 till 1,4 miljarder kronor och utbetalades till sammanlagt 41 olika rederier. Av dessa 41 rederier har 31 ingått i Trafikanalys uppföljning.

– Vi ser att sjöfartsstödets andel av omsättningen i snitt är cirka 10 procent. För flera rederier är andelen mycket högre. Samtidigt är vinstmarginalen bland rederierna i snitt mycket lägre, cirka två procent. När sjöfartsstödet tas bort ur resultaträkningen blir lönsamheten kraftigt negativ. Det visar vilken stor betydelse stödet har, säger Björn Olsson, utredare på Trafikanalys och ansvarig för uppföljningen.

I årets rapport har Trafikanalys även analyserat rederiernas ekonomiska effektivitet med hänsyn till förädlingsvärde och kostnader. Analysen visar att rederiernas effektivitet har ökat mellan år 2017 och 2018. Analysen visar också att gruppen av rederier tillsammans är ungefär lika effektiva som vägtransport­företagen, och mer effektiva än järnvägsföretagen.

– Att sjöfartsstödet går till en effektiv rederiverksamhet är viktigt. Vi vet sedan tidigare att rederierna är miljöeffektiva när det gäller godstransporter och kan nu konstatera att det även finns en ekonomisk effektivitet bland de rederier som tar emot stödet, säger Björn Olsson.

Det paradoxala i att rederierna är beroende av sjöfartsstödet och samtidigt effektiva förklaras av att internationell konkurrens tvingar företagen till effektivitet, men också lägre lönsamhet. Att andra länder också har sjöfartsstöd gör det svenska stödet viktigt för att behålla de svenska rederiernas konkurrenskraft.

Trafikanalys årliga uppföljning Sjöfartsstödets effekter finns i sin helhet tillgänglig på myndighetens webbplats.



Källa: Trafikanalys


Skriv ut



Konecranes levererar mobil hamnkran till ny terminal i Trieste

Konecranes Gottwald MHC Model 5.

Under andra kvartalet 2020 beställde Piattaforma Logistica Trieste S.r.l. (PLT) en miljöeffektiv Konecranes Gottwald mobilhamnkran för en ny terminal i Triestes hamn i nordöstra...

Läs mer
Zugol 550
Stena Gothica är en av färjorna som trafikerar sträckan Liepaja-Karlskrona-Travemünde.

Stena Line startar ny fraktlinje i Östersjön

Från och med torsdagen den 13 augusti startar färjerederiet Stena Line en ny fraktlinje...

Läs mer
APM Terminals i Göteborg summerar årets första kvartal med en marknadsandel på 44 procent.

APM Terminals i Göteborg växer fyra gånger så mycket som marknaden

De nyligen publicerade siffrorna från Sveriges Hamnar för första kvartalet...

Läs mer
Vattenfall
Premiäranlöp i Göteborg för CMA CGM:s nya feederslinga.

Uppgraderad feederservice från Göteborg till världen

Under torsdag och fredag anlöpte Coscos fartyg Anina och CMA CGM:s fartyg Aries J APM...

Läs mer
Tallink Silja fortsätter att erbjuda inhemska kryssningar - denna gång till natursköna Höga Kusten.

Tallink Silja börjar kryssa Stockholm – Höga Kusten

Reserestriktionerna runtom i världen till följd av Coronapandemin ser ut att ligga kvar...

Läs mer


Konecranes mottar beställning på två portalkranar från Louisiana

Under andra kvartalet 2020 beställde Port of South Louisiana två portalkranar av typen...

Läs mer


Mest lästa



















Pacetell


Terrigio
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se