Facebook


Instagram

Sjöfartsstödet betydelsefullt för svensk sjöfart


2020-01-08

Bild: Trafikanalys

De svenska rederierna som får ta del av det svenska sjöfartsstödet har ökat sin ekonomiska effektivitet mellan 2017 och 2018. Samtidigt är rederierna fortsatt beroende av sjöfartsstödet.

Det visar Trafikanalys senaste uppföljning av sjöfartsstödets effekter. Trafikanalys har i uppdrag av regeringen att analysera sjöfartsstödets effekter. Sjöfartsstödet uppgick 2018 till 1,4 miljarder kronor och utbetalades till sammanlagt 41 olika rederier. Av dessa 41 rederier har 31 ingått i Trafikanalys uppföljning.

– Vi ser att sjöfartsstödets andel av omsättningen i snitt är cirka 10 procent. För flera rederier är andelen mycket högre. Samtidigt är vinstmarginalen bland rederierna i snitt mycket lägre, cirka två procent. När sjöfartsstödet tas bort ur resultaträkningen blir lönsamheten kraftigt negativ. Det visar vilken stor betydelse stödet har, säger Björn Olsson, utredare på Trafikanalys och ansvarig för uppföljningen.

I årets rapport har Trafikanalys även analyserat rederiernas ekonomiska effektivitet med hänsyn till förädlingsvärde och kostnader. Analysen visar att rederiernas effektivitet har ökat mellan år 2017 och 2018. Analysen visar också att gruppen av rederier tillsammans är ungefär lika effektiva som vägtransport­företagen, och mer effektiva än järnvägsföretagen.

– Att sjöfartsstödet går till en effektiv rederiverksamhet är viktigt. Vi vet sedan tidigare att rederierna är miljöeffektiva när det gäller godstransporter och kan nu konstatera att det även finns en ekonomisk effektivitet bland de rederier som tar emot stödet, säger Björn Olsson.

Det paradoxala i att rederierna är beroende av sjöfartsstödet och samtidigt effektiva förklaras av att internationell konkurrens tvingar företagen till effektivitet, men också lägre lönsamhet. Att andra länder också har sjöfartsstöd gör det svenska stödet viktigt för att behålla de svenska rederiernas konkurrenskraft.

Trafikanalys årliga uppföljning Sjöfartsstödets effekter finns i sin helhet tillgänglig på myndighetens webbplats.



Källa: Trafikanalys


Skriv ut



Tullverket stärker tullkontroller vid gränsen med fast kamerabevakning

Fasta kameror införs i Helsingborgs hamn.

Nu inför Tullverket kameror vid gränsövergångarna i Helsingborgs hamn, på Öresundsbron och i Värtahamnen i Stockholm. Syftet med kamerabevakningen är att...

Läs mer
Zugol 550
Högtryck i Trelleborgs Hamn - Skandinaviens största RoRo-hamn.

Högtryck i Skandinaviens största RoRo-hamn gav nya rekordnivåer

Trelleborgs Hamn nådde nya rekordnivåer under 2019 och därmed befäster man...

Läs mer
Maxi Grip


Nya containertruckar ska hjälpa Södertälje Hamn minska utsläpp av växthusgaser

Södertälje Hamn, som har ett unikt läge i en av Sveriges mest expansiva regioner,...

Läs mer
Zinga
Romantika.

Tallinks fartyg Romantika kommer att renoveras på Nautavarvet

Romantika – ett av Tallink Grupps fartyg – påbörjade igå...

Läs mer
Vattenfall


Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar tränar i fjällmiljö

Med start den 13 januari och under de kommande tolv veckorna kommer Sjöfartsverkets...

Läs mer
Pär Johnsson, Platschef Kuusakoski berättar om invsteringar och förbättringar på plats i Gävle hamn.

Branden på Kuusakoski 2016 har resulterat i mängder med förbättringar av säkerheten – nu blir de kvar i Gävle Hamn

För drygt tre år sedan självantände ett av skrotupplagen på å...

Läs mer
Henrik Kristensen lämnar över stafettpinnen till Dennis Lenthe Olesen.

APM Terminals Gothenburgs VD går vidare mot nya uppdrag

Planen var att Henrik Kristensen skulle arbeta som VD för APM Terminals Gothenburg i 100 dagar...

Läs mer


Mest lästa


















Pacetell

Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se