Facebook


Instagram

Sjöfartsverket inför ny avgiftsmodell och höjer avgifterna


2017-11-15

Handelssjöfarten till och från Sverige bekostar merparten av den maritima infrastrukturen genom avgifter till Sjöfartsverket.
Bild:Jan-Åke Sköld
Handelssjöfarten till och från Sverige bekostar merparten av den maritima infrastrukturen genom avgifter till Sjöfartsverket.

Sjöfartsverket inför en ny avgiftsmodell som börjar gälla 1 januari 2018. Den nya avgiftsmodellen införs för att säkerställa en hållbar ekonomi för Sjöfartsverket. Samtidigt höjs farledsavgiften med 9 procent för att säkerställa genomförande och utveckling av de tjänster som Sjöfartsverket tillhandahåller nu och i framtiden.

Handelssjöfarten till och från Sverige bekostar merparten av den maritima infrastrukturen genom avgifter till Sjöfartsverket. Isbrytning, lotsning, farledsservice, sjökommunikation, sjömätning, sjökortsproduktion, delar av sjö- och flygräddningen samt sjömansservice finansieras med hjälp av avgifter.

- Målet med den nya avgiftsmodellen är att tydliggöra vad avgifterna relaterar till för kostnader hos sjöfartsverket och att skapa en avgiftsmodell som är enklare att förstå och härleda direkt till den service och de tjänster som Sjöfartsverket erbjuder, säger Katarina Norén, generaldirektör på Sjöfartsverket.

Den nya avgiftsmodellen utgår från fartygens nettodräktighet, det vill säga lastutrymmets volym och fartygets möjlighet att ta passagerare.Tidigare beräknades avgiften på fartygets totala volym och storlek (bruttodräktighet).

- Jag har också tagit beslut att utreda miljöstyrningen mer. Från den 1 januari 2018 kommer vi därför att behålla det gamla sättet att räkna och vi kommer inför 2019 tillsammans med sjöfartsnäringen, Sveriges hamnar, Trafikanalys och Fossilfritt Sverige ta fram en alternativ modell med mer kraftfull styrningseffekt som stödjer de framtidssatsningar som görs, säger Katarina Norén.

Passageraravgift
Avgift baserad på antalet passagerare ett fartyg transporterar. Passageraravgifterna är relaterade till fartygets förmåga att debitera sina kunder och räknas utifrån antalet passagerare.

Godsavgift
Avgift baserad på den godsvikt ett fartyg transporterar. På samma sätt som passageraravgiften avgörs godsavgiften på fartygets förmåga att debitera sina kunder för lossad last.

Anlöpsavgift
Avgift för att göra ett anlöp till en svensk hamn. Anlöpsavgiften är indelad i fyra olika miljöklasser. Indelningen är baserad på fartygets verifierade poäng enligt Clean Shipping Index (CSI). Om det verifierade värdet är mindre än 75 (D) eller om fartyget inte har någon poäng (E) betalar de 100 procent. Fartyg med CSI-poäng mellan 75-99 (C) betalar 90 procent, 100-124 (B) betalar 30 procent och 125-150 (A) betalar 10 procent av anlöpsavgiften.

Beredskapsavgift
Avgift för att säkerställa att det finns tillgång till lotsar dygnet runt, året om, längs med hela Sveriges kust. Kostnaden ingick tidigare i farledsavgiften men bryts nu ut och blir en egen del av avgiften, med syftet att avgifterna ska bli mer transparenta.

Startavgift
Avgift för att täcka de kostnader som finns vid uppstarten av en lotsning. En grundavgift för påbörjad lotsning.

Rörlig lotsavgift
Tidsbaserad avgift för lotsning. Avgiften är baserad på fartygets nettodräktighet och räknas per halvtimme.



Källa: Sjöfartsverket


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se