Facebook

Instagram

Snabb istillväxt i de svenska farvattnen - isbrytaren Ale till Vänern


2019-01-21

Statsisbrytaren Ale specialbyggdes för Trollhätte kanal och Vänern 1973. Nu är hon på väg åter dit.
Bild: Sjöfartsverket
Statsisbrytaren Ale specialbyggdes för Trollhätte kanal och Vänern 1973. Nu är hon på väg åter dit.

I takt med den tilltagande kylan växer nu isen till på de svenska farvattnen. I Bottenviken assisterar isbrytarna Ymer och Thetis sjöfarten, och på måndag den 21 januari anländer isbrytaren Ale till Vänern för att assistera fartygen där. 
– De senaste dygnen har istillväxten gått snabbt på många håll och vi förväntar oss istillväxt i minst en vecka framåt, säger Amund E. B. Lindberg, driftledare vid isbrytarledningen på Sjöfartsverket.

Isbrytarsäsongen inleddes i mellandagarna, men väderläget i december och i inledningen av 2019 i kombination med för årstiden höga vattentemperaturer i Bottniska viken ledde till att istillväxten varit blygsam. Den senaste veckans kyla har dock ändrat på den saken och nu lägger sig isen i rask takt.

– Vi förväntar oss att hela Bottenviken blir isbelagd inom kort. Även utmed kusterna, i de större sjöarna och på Göta älv räknar vi med kraftig istillväxt de kommande dygnen, säger Amund E. B. Lindberg.

Statsisbrytaren Ale, som inledde årets isexpedition i Bottenviken i mellandagarna, är nu på väg till Vänern dit hon beräknas ankomma på kvällen måndag den 21 januari. Ale är specialbyggd för att kunna passera genom Trollhätte kanal till Vänern och tjänstgjorde där även förra vintern. 

– I Bottenviken passar statsisbrytaren Ymer trafiken med understöd av den inhyrda isbrytaren Thetis. Planen är att isbrytaren Atle inleder sin expedition under vecka 4 för att efter behov följas av Oden och Frej, säger Amund E. B. Lindberg.

För sjöfarten till och från samtliga hamnar i Bottniska viken, i Mälaren samt i Vänern gäller fortsatta restriktioner. Restriktionerna införs varje vinter och innebär att endast fartyg som är byggda för att trafikera isbelagda farvatten kan få isbrytarassistans. 


Fakta om isbrytning:
Industrin i Sverige är beroende av att sjöfarten fungerar året runt för att kunna producera och exportera varor. Med tanke på landets geografiska läge och transportlängden utgör isbrytarna en viktig funktion för att Sveriges infrastruktur ska stå sig stark. Stora delar av basindustrin i Sverige har formats efter förutsättningen att sjöfarten fungerar året om, även under besvärliga vinterförhållanden.

Sjöfartsverket ser till att alla svenska hamnar kan ha öppet året runt. Sjöfartsverket bryter is till havs och assisterar, dirigerar, leder och bogserar fartyg som har problem att komma fram. 

Sjöfartsverket har fem egna isbrytare: Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer. Även Sjöfartsverkets arbetsfartyg Baltica och Scandica har isbrytarförmåga. Vid behov hyrs externa resurser i form av bland annat bogserbåtar in. 

Isbrytarledningen är stationerad i Norrköping och är i tjänst dygnet runt under issäsongen. 


Fakta om Ale:
Ale är en av de fem svenska statsisbrytarna och ägs av Sjöfartsverket. Ale är specialbyggd för att kunna gå igenom Trollhätte kanal till Vänern. Byggd 1973 av OY Wärtsilä AB, Helsingfors. Moderniserad och uppgraderad avseende både material och teknik. 

Längd: 48,70 m
Bredd: 13,00 m
Djupgående: 5,40 m
Deplacement: 1 540 ton
Isbrytningskapacitet: 0,6 meter jämn is i tre knops fart
Huvudmaskineri: 4 x Wärtsilä 824 TS om vardera 1 258 hk
Hytter för 12 besättningsmedlemmar, även utrustad med bastu, gym, sjukrum och dagrum.




Källa: Sjöfartsverket


Skriv ut



Dyra konsekvenser när slussbygget i Södertälje försenas

Slussen i Södertälje.

Ombyggnationen av slussen i Södertälje försenas i två år och blir dyrare än beräknat. Med förseningen ökar projektets kostnad från 1,8 miljarder...

Läs mer
Maxi Grip
Consilium Marine & Safety AB inledde ett samarbete med välgörenhetsorganisationen Mercy Ships redan 2015. Nu ska ytterligare en Consilium-anställd få åka ner till skeppet och vonontärarbeta.

Fördjupat samarbete:

Nu skickas ytterligare en volontär till världens största sjukhusfartyg

2017 utökade Consilium Marine & Safety AB sitt samarbete med välgö...

Läs mer
Zinga


Nytt fartyg ger bättre möjligheter att ta med cykeln

Blidösundsbolaget köper ett nytt fartyg som är specialbyggt för pendelbå...

Läs mer
Uniteam
Stena RoRo har köpt färjan Yamato från det japanska rederiet Hankyu Ferry.  

Stena RoRo förvärvar RoPax-fartyg i Japan

Stena RoRo har köpt färjan Yamato från det japanska rederiet Hankyu Ferry...

Läs mer

Saab får beställning på eldledningssystem från Norge

Eldledningssiktet Ceros 200.

Saab har fått en beställning från Vard Group A/S på eldledningssystemet 9LV...

Läs mer
Birka Cruises – Sveriges bästa rederi.

Birka Cruises utsett till bästa rederi – för åttonde gången

Birka Cruises är Sveriges bästa rederi. För åttonde gången har Sveriges...

Läs mer


Världens första LNG-isbrytare Polaris bunkrade i Björneborg och Torneå

Världens första LNG-isbrytare Polaris tankade LNG (Liquefied Natural Gas) i januari i...

Läs mer
Galaxy åter i trafik efter en omfattande nyrenovering.

Nyrenoverade Galaxy är åter i trafik

Galaxy har sedan den 20 januari befunnit sig på Remontowa-varvet i Gdansk. Hon å...

Läs mer

Pendelbåtslinje 80 fortsätter att locka många nya resenärer


Sedan lanseringen av linje 80, även kallad Sjövägen, 2013 har antalet resande ö...

Läs mer


Mest lästa
















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se