Facebook

Instagram

Snabb istillväxt i de svenska farvattnen - isbrytaren Ale till Vänern


2019-01-21

Statsisbrytaren Ale specialbyggdes för Trollhätte kanal och Vänern 1973. Nu är hon på väg åter dit.
Bild: Sjöfartsverket
Statsisbrytaren Ale specialbyggdes för Trollhätte kanal och Vänern 1973. Nu är hon på väg åter dit.

I takt med den tilltagande kylan växer nu isen till på de svenska farvattnen. I Bottenviken assisterar isbrytarna Ymer och Thetis sjöfarten, och på måndag den 21 januari anländer isbrytaren Ale till Vänern för att assistera fartygen där. 
– De senaste dygnen har istillväxten gått snabbt på många håll och vi förväntar oss istillväxt i minst en vecka framåt, säger Amund E. B. Lindberg, driftledare vid isbrytarledningen på Sjöfartsverket.

Isbrytarsäsongen inleddes i mellandagarna, men väderläget i december och i inledningen av 2019 i kombination med för årstiden höga vattentemperaturer i Bottniska viken ledde till att istillväxten varit blygsam. Den senaste veckans kyla har dock ändrat på den saken och nu lägger sig isen i rask takt.

– Vi förväntar oss att hela Bottenviken blir isbelagd inom kort. Även utmed kusterna, i de större sjöarna och på Göta älv räknar vi med kraftig istillväxt de kommande dygnen, säger Amund E. B. Lindberg.

Statsisbrytaren Ale, som inledde årets isexpedition i Bottenviken i mellandagarna, är nu på väg till Vänern dit hon beräknas ankomma på kvällen måndag den 21 januari. Ale är specialbyggd för att kunna passera genom Trollhätte kanal till Vänern och tjänstgjorde där även förra vintern. 

– I Bottenviken passar statsisbrytaren Ymer trafiken med understöd av den inhyrda isbrytaren Thetis. Planen är att isbrytaren Atle inleder sin expedition under vecka 4 för att efter behov följas av Oden och Frej, säger Amund E. B. Lindberg.

För sjöfarten till och från samtliga hamnar i Bottniska viken, i Mälaren samt i Vänern gäller fortsatta restriktioner. Restriktionerna införs varje vinter och innebär att endast fartyg som är byggda för att trafikera isbelagda farvatten kan få isbrytarassistans. 


Fakta om isbrytning:
Industrin i Sverige är beroende av att sjöfarten fungerar året runt för att kunna producera och exportera varor. Med tanke på landets geografiska läge och transportlängden utgör isbrytarna en viktig funktion för att Sveriges infrastruktur ska stå sig stark. Stora delar av basindustrin i Sverige har formats efter förutsättningen att sjöfarten fungerar året om, även under besvärliga vinterförhållanden.

Sjöfartsverket ser till att alla svenska hamnar kan ha öppet året runt. Sjöfartsverket bryter is till havs och assisterar, dirigerar, leder och bogserar fartyg som har problem att komma fram. 

Sjöfartsverket har fem egna isbrytare: Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer. Även Sjöfartsverkets arbetsfartyg Baltica och Scandica har isbrytarförmåga. Vid behov hyrs externa resurser i form av bland annat bogserbåtar in. 

Isbrytarledningen är stationerad i Norrköping och är i tjänst dygnet runt under issäsongen. 


Fakta om Ale:
Ale är en av de fem svenska statsisbrytarna och ägs av Sjöfartsverket. Ale är specialbyggd för att kunna gå igenom Trollhätte kanal till Vänern. Byggd 1973 av OY Wärtsilä AB, Helsingfors. Moderniserad och uppgraderad avseende både material och teknik. 

Längd: 48,70 m
Bredd: 13,00 m
Djupgående: 5,40 m
Deplacement: 1 540 ton
Isbrytningskapacitet: 0,6 meter jämn is i tre knops fart
Huvudmaskineri: 4 x Wärtsilä 824 TS om vardera 1 258 hk
Hytter för 12 besättningsmedlemmar, även utrustad med bastu, gym, sjukrum och dagrum.




Källa: Sjöfartsverket


Skriv ut



Marinchef Jens Nykvist.
Marinchef Jens Nykvist.

Försvarsmaktens nya signalspaningsfartyg har tilldelats namn

Inhämtning av underrättelser är en avgörande del av Sveriges försvar och signalspaningsfartyg utgör därmed en strategiskt viktig funktion. Försvarsmakten...

Läs mer
Safetyseal
Sjösättning av HMS Artemis i Gdynia, Polen.

Nytt svenskt SIGINT-fartyg sjösatt i Gdynia

Nautavarvet har slutfört ytterligare ett delmål i konstruktionen av det svenska...

Läs mer
Zinga
På bilden från vänster: Johan Ullenby (CMP), Marek Pegowski (MV Neuburg), Ann-Charlotte Halldén Åkeson (CMP) and Erik Hansen (Containerships/CMA-CGM).

Containerships väljer CMP i Malmö i ny rutt

När Containerships nu startar sin nya service, Scan Baltic 1, blir Copenhagen Malmö Port,...

Läs mer

Stena Lines andra nybygge Stena Edda har lämnat dockan i Kina


Under måndagen nåddes ytterligare en viktig milstolpe i det stora nybyggnadsproblem som...

Läs mer

Vinterträningen avslutad för Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar

En av Sjöfartsverkets sju räddningshelikoptrar under årets vinterträning i Kebnekaisefjällen.

Söndagen den 7 april avslutades vinterträningen i Lapplandsfjällen för besä...

Läs mer
Den 10 april lanserar Svensk Sjöfart en uppdaterad forskningsstrategi för 2019–2023.

Svensk Sjöfart lanserar forskningsstrategi 2019–2023

Den 10 april lanserar Svensk Sjöfart en uppdaterad forskningsstrategi för 2019–2023...

Läs mer

Göteborgs Hamn AB lanserar ”Bunkringsappen”

\

I förra veckan lanserade Göteborgs Hamn AB en ny digital lösning som gör...

Läs mer

Climeon vinner utökad order från Fincantieri

Virgin Voyages Scarlet Lady.

Climeon har fått ytterligare en order från den italienska skeppsbyggaren Fincantieri...

Läs mer

Saab ska leverera marina radarsystem till kanadensiska flottans nya fartyg

Antenn i Saabs marina radarsystem Sea Giraffe AMB.

Saab har fått en beställning på det marina radarsystemet Sea Giraffe AMB till...

Läs mer


Mest lästa

















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se