Facebook


Instagram

Soya III besöker Motala på tisdag


2019-09-12

<span><span><span><span><span>Tankfartyget Soya III byggdes 1936, som Walleniusrederiernas första egna nybygge. Då fraktade hon soja. I dag är hon Walleniusrederiernas representationsfartyg och på torsdag bjuder hon ombord i Mariestad tillsammans med SJöfartskonvojen.</span></span></span></span></span>
Bild: Transportföretagen

Tankfartyget Soya III byggdes 1936, som Walleniusrederiernas första egna nybygge. Då fraktade hon soja. I dag är hon Walleniusrederiernas representationsfartyg och på torsdag bjuder hon ombord i Mariestad tillsammans med SJöfartskonvojen.



Nu på tisdag den 17 september gästas Motala av Sjöfartskonvojen och fartyget Soya III med besättning. Syftet är att visa upp sjöfartsbranschen, som vill öka kännedomen om de yrken, utbildningar och karriärvägar som finns inom sjöfarten eftersom rekryteringsbehovet är stort.

Förutom möjlighet att besöka Soya III med besättning, kommer besökare även kunna ta del av aktiviteter och utställningar om sjöfarten på kajen intill. Sjöfartskonvojen, som är ett initiativ där hela sjöfartsklustret är med och bjuder in, startade i juni och gick då längsmed Sveriges kust med isbrytaren Atle i täten. Nu går den sin slutfärd längsmed Göta kanal med stopp i Motala och med Walleniusrederiernas fartyg Soya III i täten.

– Med sjöfartskonvojen och Soya III vill vi visa alla de möjligheter sjöfartsbranschen erbjuder. Vi hoppas att fler ska söka branschens utbildningar så att den svenska sjöfarten kan växa hållbart, säger Caj Luoma, chef för kompetensförsörjning på Transportföretagen.

Enligt bransch- och arbetsgivarorganisationen Transportföretagens rapport ”Tempen på sjöfartsbranschen” kommer 800 matroser, befäl och motormän att saknas inom en femårsperiod om rekryteringstakten inte ökar, något som kan komma att påverka hela samhället eftersom 90 procent av all Sveriges export och import går på sjön.

Förutom att öka kännedomen om sjöfartsbranschen är det minst lika viktigt att berätta att behovet av personal behövs både i dag såväl som i framtiden.

– Som anställd inom sjöfartsbranschen har du möjlighet att vara med om den spännande teknikutveckling sjöfarten genomgår. Personal behövs inom sjöfarten både i dag och på längre sikt, digitaliseringen innebär inte minskat behov av personal men att yrkena kan komma att förändras, avslutar Caj Luoma.



Källa: Transportföretagen

 


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se