Facebook


Instagram

Soya III besöker Motala på tisdag


2019-09-12

<span><span><span><span><span>Tankfartyget Soya III byggdes 1936, som Walleniusrederiernas första egna nybygge. Då fraktade hon soja. I dag är hon Walleniusrederiernas representationsfartyg och på torsdag bjuder hon ombord i Mariestad tillsammans med SJöfartskonvojen.</span></span></span></span></span>
Bild: Transportföretagen

Tankfartyget Soya III byggdes 1936, som Walleniusrederiernas första egna nybygge. Då fraktade hon soja. I dag är hon Walleniusrederiernas representationsfartyg och på torsdag bjuder hon ombord i Mariestad tillsammans med SJöfartskonvojen.



Nu på tisdag den 17 september gästas Motala av Sjöfartskonvojen och fartyget Soya III med besättning. Syftet är att visa upp sjöfartsbranschen, som vill öka kännedomen om de yrken, utbildningar och karriärvägar som finns inom sjöfarten eftersom rekryteringsbehovet är stort.

Förutom möjlighet att besöka Soya III med besättning, kommer besökare även kunna ta del av aktiviteter och utställningar om sjöfarten på kajen intill. Sjöfartskonvojen, som är ett initiativ där hela sjöfartsklustret är med och bjuder in, startade i juni och gick då längsmed Sveriges kust med isbrytaren Atle i täten. Nu går den sin slutfärd längsmed Göta kanal med stopp i Motala och med Walleniusrederiernas fartyg Soya III i täten.

– Med sjöfartskonvojen och Soya III vill vi visa alla de möjligheter sjöfartsbranschen erbjuder. Vi hoppas att fler ska söka branschens utbildningar så att den svenska sjöfarten kan växa hållbart, säger Caj Luoma, chef för kompetensförsörjning på Transportföretagen.

Enligt bransch- och arbetsgivarorganisationen Transportföretagens rapport ”Tempen på sjöfartsbranschen” kommer 800 matroser, befäl och motormän att saknas inom en femårsperiod om rekryteringstakten inte ökar, något som kan komma att påverka hela samhället eftersom 90 procent av all Sveriges export och import går på sjön.

Förutom att öka kännedomen om sjöfartsbranschen är det minst lika viktigt att berätta att behovet av personal behövs både i dag såväl som i framtiden.

– Som anställd inom sjöfartsbranschen har du möjlighet att vara med om den spännande teknikutveckling sjöfarten genomgår. Personal behövs inom sjöfarten både i dag och på längre sikt, digitaliseringen innebär inte minskat behov av personal men att yrkena kan komma att förändras, avslutar Caj Luoma.



Källa: Transportföretagen

 


Skriv ut





Laddning av vägfärjor testas på Ljusteröleden

Under fredagen invigdes Trafikverket Färjerederiets testladdstation i färjeläget på Ljusterö i Österåker. Syftet är att testa att ladda vägfärjor...

Läs mer
Zugol 550

Värmdö förlänger avtal med Bokbåten


Regionbibliotek Stockholm och Värmdö kommun förlänger sitt samarbete. Avtalet...

Läs mer
Maxi Grip


Kölsträckning av Wasalines nya passagerarfärja på varvet i Raumo

Rauma Marine Constructions firade en traditionell kölsträckning av sitt nybygge NB6002...

Läs mer
Zinga
Delar av Göteborgs hamn från ovan.

Göteborg utnämnt till Sveriges bästa logistikläge

För nittonde året i rad toppar Göteborg listan när branschtidningen...

Läs mer
Vattenfall


Irish Ferries väljer Hogia Ferry Systems

Irish Ferries har valt att byta ut sitt nuvarande passagerar- och fraktbokningssystem och har...

Läs mer
Preliminära siffror för januari 2020.

Preliminär sammanställning av omkomna vid drunkningsolyckor under januari 2020

Svenska Livräddningssällskapets, SLS, preliminära sammanställning över...

Läs mer

Han är ny hållbarhetschef på Viking Line

Dani Lindberg, ny hållbarhetschef på Viking Line.

Det åländska rederiet Viking Line går i bräschen för att utveckla en...

Läs mer


Mest lästa


















Pacetell

Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se