Facebook

Instagram

Största containertappet någonsin i Göteborgs Hamn


2018-01-12


2017 blev det svagaste året någonsin på containersidan i Göteborgs Hamn med en minskning på hela 19 procent. Det visar en färsk sammanställning över godsvolymerna 2017. Ändå ligger den totala godsvolymen kvar på strax över 40 miljoner ton. Det tack vare goda resultat i övriga godsslag som i flera fall gjort rekordresultat.

Drygt 70 procent av Sveriges utrikeshandel fraktas med sjöfart. När det gäller handel med länder utanför Europa är det vanligast att varorna fraktas på containerfartyg. I Göteborgs Hamn, som är Skandinaviens största, hanterades 644 000 containrar (tjugofotscontainrar) under 2017. Det är en minskning med 19 procent jämfört med 2016.

– Detta är ett tapp vi inte varit i närheten av tidigare i hamnens historia, och det i ett läge där containerhandeln ökat globalt under året. Det är svårt att med ord beskriva allvaret i situationen, säger Magnus Kårestedt, vd på Göteborgs Hamn AB.

Den arbetsmarknadskonflikt som pågår mellan Hamnarbetarförbundet och terminaloperatören APM Terminals Gothenburg präglade delvis volymerna för 2016, men har satt störst avtryck under 2017.

– Vi hoppades på en återhämtning under slutet av året då inga stridsåtgärder skett sedan i somras, men så blev inte fallet. Budskapet från varuägarna är tydligt, det latenta konflikthot som råder i containerterminalen gör att de inte kommer tillbaka utan en långsiktig lösning som ger en tillförlitlig godshantering över tid, säger Magnus Kårestedt.

Totala godsvolymerna oförändrade
Trots de låga containervolymerna ligger Göteborgs Hamns totala volymer kvar på samma nivå som under 2016.

– Det beror främst på att det skeppats rekordmånga bilar via hamnen, men också tack vare de starka resultaten i våra roroterminaler*, säger Magnus Kårestedt.

Starkt år för nya bilar
Under 2017 passerade totalt 295 00 nya bilar kajerna i Göteborgs Hamn. Det är en ökning med hela 20 procent jämfört med året innan och den högsta noteringen sedan finanskrisen 2008. Ökningen innebär också att Göteborgs Hamn numera är Sveriges största bilhamn. En starkt bidragande faktor är den fortsatt ökade exporten av Volvobilar.

Gods på trailer ökar
Rorofrakterna ökade för tredje året i rad. Totalt fraktades 593 000 roro-enheter, vilket är en ökning med tio procent jämfört med 2016.

Energiprodukterna flödar
Totalt hanterades 24 miljoner ton olja och energiprodukter under 2017. Det är en minskning med en procent jämfört med rekordåret 2016. Vore det inte för ett planerat underhållsstopp i ett av hamnens raffinaderier skulle man passerat 2016 års siffror som var de bästa i hamnens historia på energisidan.


Göteborgs Hamns volymer 2017

 Jan-dec 2017Jan-dec 2016Jfr % Jan-dec
Container, (TEU**)644 000798 000-19%
Ro/ro-enheter593 000538 00010%
Nya bilar295 000246 00020%
Olja, mTon23,523,7-1%
Passagerare1 733 0001 708 0002%
Kryssningsanlöp403418%
Totalt, mTon40,840,90%

* Roro står för roll on/roll off och är trailers och annat rullande gods som fraktas med fartyg inom och utanför Europa.

** Tjugofotscontainrar.



Källa: Göteborgs hamn


Skriv ut





Veidekke får uppdrag av Stockholm Hamn

Veidekke Anläggning har fått i uppdrag av Stockholm Norvik Hamn att bygga mark- och konstbyggnader för en del av järnvägslinjen mellan Nynäsbanan och Norvik Hamn....

Läs mer
Logistik Karlshamn
Helsingborgs Hamns nye vd, Bart Steijaert, tar sig an hösten i hamnen med Niels Vallö vid sin sida.

VD-skifte i samspelande övergång

Som ung ville han bli sjökapten, han har arbetat med hamn och logistik hela yrkeslivet och han...

Läs mer


Trafikstart för Stena Vinga på Göteborg-Frederikshavn

Efter nästan två veckor på Öresundsvarvet i Landskrona har Stena Vinga...

Läs mer
Eldrivna lastbilar kommer synas på gatorna i olika österrikiska storstäder framöver.

De första eldrivna lastbilarna har levererats

MAN Truck & Bus har överlämnat de första helt eldrivna lastbilarna till nio...

Läs mer
ShoreLink lastar Lindbäcks husvolymer på fartyg.

Lindbäcks skeppar volymer till Malmö

Redan i samband med valet av platsen för Lindbäcks nya produktionsanläggning var...

Läs mer
Stena Line's Head of  AI Lars Carlsson och Senior Master Jan Sjöström diskuterar den nya AI-modellen ombord på Stena Scandinavica.

Stena Line lanserar AI-assisterade fartyg

Som en viktig del i sitt arbete för minskad bränsleförbrukning och miljöpå...

Läs mer
The Ecotone beskriver hur två naturliga ekosystem skapar ett tredje.

"An Oceanic Awakening" och SEA20 väcker insikt om havens potential i tid av globaltransformation

Gästerna på SMM, världens ledande mässa för sjöfartshandel i...

Läs mer
Viking Lines vd Jan Hanses trycker på knappen på varvet för att starta byggandet av det nya fartyget.

Nu startar byggandet av Viking Lines nya fartyg

Nu inleds byggandet av Viking Lines nya fartyg. Sjöfartens motsvarighet till det första...

Läs mer


Smålandshamnar Oskarshamn är först i Sverige med Titan LED mastbelysning

Smålandshamnar Oskarshamn är först i Sverige att installera Titan mastbelysning...

Läs mer
Rafael Alonso, Internationell regionchef CYES, Antonio Daban, VD CYES Sverige, Örjan Larsson, styrelseordförande Gävle Hamn, Julio De la Cruz, projektchef CYES Sverige.

Kontraktet signerat för utbyggnaden av Gävle hamns containerterminal

Signeringen av kontraktet för fördubblingen av ostkustens största containerterminal...

Läs mer


Ny rapport samlar viktigaste åtgärderna för bättre luftvårdsarbete

Nu släpps rapporten ”Clean Air for a Sustainable Future - Goals and Challenges”,...

Läs mer


Mest lästa











Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se