Facebook

Instagram

Största containertappet någonsin i Göteborgs Hamn


2018-01-12


2017 blev det svagaste året någonsin på containersidan i Göteborgs Hamn med en minskning på hela 19 procent. Det visar en färsk sammanställning över godsvolymerna 2017. Ändå ligger den totala godsvolymen kvar på strax över 40 miljoner ton. Det tack vare goda resultat i övriga godsslag som i flera fall gjort rekordresultat.

Drygt 70 procent av Sveriges utrikeshandel fraktas med sjöfart. När det gäller handel med länder utanför Europa är det vanligast att varorna fraktas på containerfartyg. I Göteborgs Hamn, som är Skandinaviens största, hanterades 644 000 containrar (tjugofotscontainrar) under 2017. Det är en minskning med 19 procent jämfört med 2016.

– Detta är ett tapp vi inte varit i närheten av tidigare i hamnens historia, och det i ett läge där containerhandeln ökat globalt under året. Det är svårt att med ord beskriva allvaret i situationen, säger Magnus Kårestedt, vd på Göteborgs Hamn AB.

Den arbetsmarknadskonflikt som pågår mellan Hamnarbetarförbundet och terminaloperatören APM Terminals Gothenburg präglade delvis volymerna för 2016, men har satt störst avtryck under 2017.

– Vi hoppades på en återhämtning under slutet av året då inga stridsåtgärder skett sedan i somras, men så blev inte fallet. Budskapet från varuägarna är tydligt, det latenta konflikthot som råder i containerterminalen gör att de inte kommer tillbaka utan en långsiktig lösning som ger en tillförlitlig godshantering över tid, säger Magnus Kårestedt.

Totala godsvolymerna oförändrade
Trots de låga containervolymerna ligger Göteborgs Hamns totala volymer kvar på samma nivå som under 2016.

– Det beror främst på att det skeppats rekordmånga bilar via hamnen, men också tack vare de starka resultaten i våra roroterminaler*, säger Magnus Kårestedt.

Starkt år för nya bilar
Under 2017 passerade totalt 295 00 nya bilar kajerna i Göteborgs Hamn. Det är en ökning med hela 20 procent jämfört med året innan och den högsta noteringen sedan finanskrisen 2008. Ökningen innebär också att Göteborgs Hamn numera är Sveriges största bilhamn. En starkt bidragande faktor är den fortsatt ökade exporten av Volvobilar.

Gods på trailer ökar
Rorofrakterna ökade för tredje året i rad. Totalt fraktades 593 000 roro-enheter, vilket är en ökning med tio procent jämfört med 2016.

Energiprodukterna flödar
Totalt hanterades 24 miljoner ton olja och energiprodukter under 2017. Det är en minskning med en procent jämfört med rekordåret 2016. Vore det inte för ett planerat underhållsstopp i ett av hamnens raffinaderier skulle man passerat 2016 års siffror som var de bästa i hamnens historia på energisidan.


Göteborgs Hamns volymer 2017

 Jan-dec 2017Jan-dec 2016Jfr % Jan-dec
Container, (TEU**)644 000798 000-19%
Ro/ro-enheter593 000538 00010%
Nya bilar295 000246 00020%
Olja, mTon23,523,7-1%
Passagerare1 733 0001 708 0002%
Kryssningsanlöp403418%
Totalt, mTon40,840,90%

* Roro står för roll on/roll off och är trailers och annat rullande gods som fraktas med fartyg inom och utanför Europa.

** Tjugofotscontainrar.



Källa: Göteborgs hamn


Skriv ut



Beredskapsläge för Sjöfartverkets flyg- och sjöräddningshelikoptrar under natten mellan 16:e och 17:e januari

Ronneby, Umeå och Norrtälje är tillfälligt ur beredskap och beräknas vara tillbaka i beredskap under onsdagen. Vid Kiruna är en helikopter baserad för att...

Läs mer
Logistik Karlshamn
Securitas har haft det övergripande ansvaret för bevakningstjänster i Stockholms hamnar i 10 år.

Säkra transporter i Stockholms hamnar

I 10 år har Securitas Sverige AB haft det övergripande ansvaret för...

Läs mer


Eckerö Linjens gästvolym 2017

Antalet gäster som reste med Eckerö Linjen under 2017 var 937.664, vilket är en...

Läs mer


Största containertappet någonsin i Göteborgs Hamn

2017 blev det svagaste året någonsin på containersidan i Göteborgs Hamn med...

Läs mer


Förlängd insatstid nattetid från 1 februari

Förhandlingarna om ett nytt arbetstidsavtal för Sjöfartsverkets operativa...

Läs mer

Färre personer omkom till sjöss 2017

Under 2017 omkom 21 personer i fritidsbåtolyckor i Sverige, jämfört med 28 omkomna...

Läs mer
Rescue Evedal, en av RS Växjös räddningsenheter. Stationen har även en rescuerunner och en svävare.

RS Kronoberg byter namn till RS Växjö – och nyrekryterar

Sjöräddningssällskapet har haft en räddningsstation vid Helgasjön i Vä...

Läs mer


Gävle Hamn digitaliserar fartygsanlöpen i nytt stort Östersjöprojekt

Tvärs över Östersjön från Gävle Hamn ligger Rauma Hamn. De två...

Läs mer
Mastbelysning Piteå Hamn

Piteå Hamn fortsätter miljösatsning med LED Mastbelysning

Piteå hamn driver ett kontinuerligt miljöarbete och har under flera år haft fokus...

Läs mer


Kusten är klar - Sveriges strandlinje är kartlagd

Aldrig har Sverige haft en så tydlig och exakt bild av gränsen mellan land och hav som...

Läs mer


Hamnprojekt främjar hållbara internationella affärer

Projektet Skellefteå hamn 2020 ska möta omvärldstrenderna och anpassa hamnanlä...

Läs mer
Sebastian Nabrink, Ludvig Gee, Jessica Andersson, Erik Osmund, Amer Mohammed och Hampus Hallman.

Stena Lines prisat för sitt digitaliseringsarbete

På årets gala CIO Awards 2017 Sweden utsågs Stena Line som en av vinnarna och...

Läs mer
Nya containerterminalen vi Gävle Hamn.

Ostkustens största containerhamn blir dubbelt så stor

Sedan starten för tio år sedan har containertrafiken i Gävle Hamn redovisat en...

Läs mer


Mest lästa

varmforzinkning

svenskvagkompetens

Landmäteriet Swepos

AM Rental

Tamtron

Epox

Nordic roads

blue systems

Tågkraft

Eurodrilling

Settler

ECUS

LST-AB360

Balaagri360

Trafiksystem360

Redskaparna

Aqvis360

FLA Geoprodukter

Ilsbo360

NKM

Trinorth 2

spraymaster

Häggblom

JIWA

Lillevrå

Tripak

Svea Diesel

Rehnman & Co

KABE

lännen tractors

sundsvalls logistikpark

Iterio

DSEC

Fann250

Trisses

Elpress 1

Elpress 2

Vitrea

Terrawing

Roxtec250Infra

Sluta gräv 250
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se