Facebook

Instagram

Största containertappet någonsin i Göteborgs Hamn


2018-01-12


2017 blev det svagaste året någonsin på containersidan i Göteborgs Hamn med en minskning på hela 19 procent. Det visar en färsk sammanställning över godsvolymerna 2017. Ändå ligger den totala godsvolymen kvar på strax över 40 miljoner ton. Det tack vare goda resultat i övriga godsslag som i flera fall gjort rekordresultat.

Drygt 70 procent av Sveriges utrikeshandel fraktas med sjöfart. När det gäller handel med länder utanför Europa är det vanligast att varorna fraktas på containerfartyg. I Göteborgs Hamn, som är Skandinaviens största, hanterades 644 000 containrar (tjugofotscontainrar) under 2017. Det är en minskning med 19 procent jämfört med 2016.

– Detta är ett tapp vi inte varit i närheten av tidigare i hamnens historia, och det i ett läge där containerhandeln ökat globalt under året. Det är svårt att med ord beskriva allvaret i situationen, säger Magnus Kårestedt, vd på Göteborgs Hamn AB.

Den arbetsmarknadskonflikt som pågår mellan Hamnarbetarförbundet och terminaloperatören APM Terminals Gothenburg präglade delvis volymerna för 2016, men har satt störst avtryck under 2017.

– Vi hoppades på en återhämtning under slutet av året då inga stridsåtgärder skett sedan i somras, men så blev inte fallet. Budskapet från varuägarna är tydligt, det latenta konflikthot som råder i containerterminalen gör att de inte kommer tillbaka utan en långsiktig lösning som ger en tillförlitlig godshantering över tid, säger Magnus Kårestedt.

Totala godsvolymerna oförändrade
Trots de låga containervolymerna ligger Göteborgs Hamns totala volymer kvar på samma nivå som under 2016.

– Det beror främst på att det skeppats rekordmånga bilar via hamnen, men också tack vare de starka resultaten i våra roroterminaler*, säger Magnus Kårestedt.

Starkt år för nya bilar
Under 2017 passerade totalt 295 00 nya bilar kajerna i Göteborgs Hamn. Det är en ökning med hela 20 procent jämfört med året innan och den högsta noteringen sedan finanskrisen 2008. Ökningen innebär också att Göteborgs Hamn numera är Sveriges största bilhamn. En starkt bidragande faktor är den fortsatt ökade exporten av Volvobilar.

Gods på trailer ökar
Rorofrakterna ökade för tredje året i rad. Totalt fraktades 593 000 roro-enheter, vilket är en ökning med tio procent jämfört med 2016.

Energiprodukterna flödar
Totalt hanterades 24 miljoner ton olja och energiprodukter under 2017. Det är en minskning med en procent jämfört med rekordåret 2016. Vore det inte för ett planerat underhållsstopp i ett av hamnens raffinaderier skulle man passerat 2016 års siffror som var de bästa i hamnens historia på energisidan.


Göteborgs Hamns volymer 2017

 Jan-dec 2017Jan-dec 2016Jfr % Jan-dec
Container, (TEU**)644 000798 000-19%
Ro/ro-enheter593 000538 00010%
Nya bilar295 000246 00020%
Olja, mTon23,523,7-1%
Passagerare1 733 0001 708 0002%
Kryssningsanlöp403418%
Totalt, mTon40,840,90%

* Roro står för roll on/roll off och är trailers och annat rullande gods som fraktas med fartyg inom och utanför Europa.

** Tjugofotscontainrar.



Källa: Göteborgs hamn


Skriv ut





Premiärturen för Styrsöbolagets nya skärgårdslinje mellan Stenpiren och Hönö Klåva

Från och med 26 juni och under hela sommarsäsongen kör Styrsöbolagets nya skärgårdsbåt mellan Stenpiren och Hönö Klåva via Eriksberg. Den nya...

Läs mer
EntreprenadLive550

Två hamnmaskiner till Nordiska kunder

MultiDocker har nu avslutat förhandlingar och kontrakterat totalt två enheter varav en...

Läs mer
Logistik Karlshamn

Hyons modulbaserade bränslecellslösning för fartyg får världens första principgodkännande av DNV GL

PowerCell MS-100.

PowerCells norska samriskbolag Hyon AS har som första bolag någonsin erhållit ett...

Läs mer


Rekordfå svenska handelsfartyg 2017

Den svenskregistrerade flottan av större lastfartyg och passagerarfartyg (på minst 100...

Läs mer


Scania sluter avtal med global leverantör av marinmotorer

Scania har slutit ett avtal med det ledande franska företaget Nanni om leveranser av Scanias...

Läs mer

Säkrare trafik i Kattegatt och Skagerrak

Nu ska fartygstrafiken i Kattegatt och Skagerrak bli säkrare och mer miljövänlig....

Läs mer
<span>LNG-terminalen i Fredrikshamn, Finland.</span>

Wärtsiläs LNG terminalprojekt i Fredrikshamn uppnår finansiellt avslut

LNG-terminalen i Fredrikshamn i Finland som byggs av Wärtsilä på totalentreprenad...

Läs mer
Vägfärjan Karin på Skanssundsleden minskar sina utsläpp.

Skanssundets vägfärja minskar sina utsläpp med upp till 90 procent

Trafikverkets vägfärja Karin, som trafikerar Skanssundsleden, har uppgraderats för...

Läs mer
Liebherr LHM 550 är en av Liebherr-MCCtec Rostocks kranmodeller som Proplate nu levererar svetsade stag till.

Proplate levererar sina första svetsade stag till ny tysk storkund

På Proplate i Oxelösund förbereds just nu den första leveransen av svetsade...

Läs mer


Wärtsiläs förvärv av Transas slutfört

Teknologikoncernen Wärtsilä meddelar att förvärvet av Transas, ett globalt...

Läs mer


Trots rekordvecka på APM Terminals i Göteborg - fortfarande stor osäkerhet hos globala rederier

Härom veckan blev en rekordvecka på APM Terminals containerterminal i Göteborg....

Läs mer
Sweco tar fram plan för Ystads hamn.

Sweco tar fram plan för Ystads hamn

Området kring Ystads inre hamnbassäng ska bli en ny attraktiv och havsnära stadsdel...

Läs mer


Mest lästa










Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se