Facebook


Instagram

Stabilitet och återhämtning i Göteborgs hamns godsvolymer


2020-10-26

Containervolymerna i Göteborg hamn är oförändrade mellan januari och september i år jämfört med samma period förra året.
Bild: Göteborgs hamn AB
Containervolymerna i Göteborg hamn är oförändrade mellan januari och september i år jämfört med samma period förra året.

I Göteborgs hamn är godsvolymerna fortsatt stabila, trots att Coronapandemin fortsätter att påverka världshandeln. Containervolymerna är oförändrade medan andra segment visar på återhämtning från nedgång tidigare under året. Det visar årets volymsiffror till och med september.

Vad gäller containervolymerna, antalet containers uttryckt i 20-fotscontainers (TEU), är volymerna stabila till och med september i år. Tredje kvartalet isolerat visar dock på en nedgång med nio procent, och det var sommarmånaderna som stod för tappet. Den svenska industrin gick för högtryck under våren men minskade produktionen under sommaren för att möta effekterna av Covid-19, vilket i sin tur påverkade antalet containers över kaj.

– Men det ser ljusare ut från september och inte minst nu när vi blickar framåt över de kommande månaderna. Signalerna från marknaden är positiva och vi förväntar oss större volymer generellt sett och ett plusresultat i containersegmentet när vi stänger året. Även om det förstås finns en oro kring eventuella efterverkningar av en andra pandemivåg, säger Elvir Dzanic, VD på Göteborgs Hamn AB.

Göteborgs hamns containerhantering har alltjämt klarat sig bra i nationella och internationella jämförelser. I Sverige har hamnen ökat marknadsandelen med två procent i år enligt branschorganisationen Sveriges Hamnars senast tillgängliga siffror. Europas tio största hamnar tappade i snitt åtta procent av volymerna under första halvåret 2020.

Återhämtning i roro- och bilsegmenten
Antalet hanterade roro-enheter till och med september har minskat med elva procent jämfört med samma period 2019. Året inleddes med en avmattning, men siffrorna för det tredje kvartalet (-6%) visar på att den nedåtgående kurvan planar ut.

Hanteringen av nya bilar i Göteborgs hamn gick ner med 19 procent under årets första nio månader. Det stora coronatappet kom under andra kvartalet då hanteringen nästan halverades jämfört med samma period 2019. Det tredje kvartalet visar dock en tydlig återhämtning, även om volymerna då minskade med åtta procent jämfört med samma period förra året.


Energiprodukter

Hanteringen av energiprodukter ökade med tre procent från januari till och med september jämfört med samma period förra året. Ökningen under året kan härledas till den stora inlagring av energiprodukter som skedde under våren. Inlagringen har dock bromsats in under hösten, samtidigt som marginalerna på raffinaderierna är låga. Under kvartal tre minskade hanteringen med 26 procent jämfört med samma period 2019.


Passagerare och kryssning
De största Covid-19-effekterna syns inte helt överraskande i persontrafiksegmenten kryssning och färja. Högsäsongen som faller in under sommaren i de båda segmenten har i princip uteblivit, vilket för persontrafiken på färja inneburit en minskning med 66 procent till och med september.

Göteborgs Hamn var bland de första i Europa att ta emot kryssningsanlöp sedan pandemin stoppade trafiken. I september anlöpte dock de första fartygen under restriktiva former med få passagerare per fartyg. Ytterligare ett antal anlöp är planerade för resten av året.


Godsvolymer i Göteborgs hamn, januari-september 2020

 Jan-Sept 2020Jan-Sept 2019Jan-Sept
Jfr %
 Juli-Sept 2020Juli-Sept 2019Juli-Sept Jfr %
Container, TEU579 000579 0000 177 000194 000-9
Järnväg334 000343 000-3 103 000116 000-11
Roro-enheter374 000420 000-11 121 000129 000-6
Nya bilar157 000193 000-19 54 00058 000-8
Färjepassagerare489 0001 418 000-66 179 000677 000-74
Kryssningsanlöp534-85 533-85
Energiprod. (m Ton)16,415,93 4,66,3-26



Källa: Göteborgs hamn

Skriv ut



Marinarkeolog från Vrak – Museum of Wrecks vid ett av vraken i Djupasund. Under 1780-talet sänktes avsiktligt ett antal skepp för att bygga en spärr vid inloppet till Karlskrona. Många framstående örlogsfartyg slutade på liknande sätt och har sedan glömts bort. Nu kan deras historia berättas.
Marinarkeolog från Vrak – Museum of Wrecks vid ett av vraken i Djupasund. Under 1780-talet sänktes avsiktligt ett antal skepp för att bygga en spärr vid inloppet till Karlskrona. Många framstående örlogsfartyg slutade på liknande sätt och har sedan glömts bort. Nu kan deras historia berättas.

34 miljoner till forskning om svenska flottans historia

Riksbankens Jubileumsfond anslår över 34 miljoner kr till forskningsprogrammet Den glömda flottan. Forskningen är ett samarbete mellan Statens maritima och transporthistoriska...

Läs mer
Zugol 550


Ekobonus för sjöfarten förlängs

För att bidra till en överflyttning av godstransporter från väg till sjö...

Läs mer
Zinga


Stena Lines nya färja levererad och på väg till Europa

Färjerederiet Stena Line meddelar att deras nybyggda färja Stena Embla är levererad...

Läs mer
Vattenfall

Elisabeth Lönne tar över rodret för Stena Lines Danmarkslinjer

Elisabeth Lönne, ansvarig för Stena Lines Danmarkslinjer.

Elisabeth Lönne tar över rodret för Stena Lines två Danmarkslinjer mellan...

Läs mer
Sea Cargos fartyg Bore Bay i Bergens hamn som är en av flera hamnar som nu får direktkoppling till Göteborgs hamn.

Ny fartygslinje i Göteborg – ny koppling till Norge och Polen

Vid årsskiftet startar en ny fartygslinje som knyter Göteborg till det industritäta...

Läs mer
Hamnen i Beirut dagar efter den stora explosionen.

ABB stöttar satsningar på återuppbyggnad av kritisk infrastruktur i Beirut

Efter den förödande explosionen i Beiruts hamn i Libanon i augusti 2020, då må...

Läs mer


Mest lästa










Elpress 1

Broddson










Pacetell

Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se