Facebook


Instagram

Stena Line och Fredrikshamn sluter historiskt avtal om två fossilfria färjor före 2030


2021-09-21

Batterifärjan Stena Elektra (3D-visualisering) ska sjösättas på linjen Göteborg-Fredrikshamn senast 2030.
Bild: Stena Line/Peter Mild
Batterifärjan Stena Elektra (3D-visualisering) ska sjösättas på linjen Göteborg-Fredrikshamn senast 2030.

Niclas Mårtensson, VD på Stena Line, Birgit Hansen, kommunstyrelsens ordförande (S) i Fredrikshamns kommun och Mikkel Seedorff Sørensen, VD för Fredrikshamns Hamn.
Bild: Stena Line
Niclas Mårtensson, VD på Stena Line, Birgit Hansen, kommunstyrelsens ordförande (S) i Fredrikshamns kommun och Mikkel Seedorff Sørensen, VD för Fredrikshamns Hamn.

Färjerederiet Stena Line, Fredrikshamns kommun och Fredrikshamns Hamn undertecknade i dag ett historiskt avtal, där parterna förbinder sig att ta sin del av ansvaret för att Göteborg-Fredrikshamn ska kunna bli världens första fossilfria färjelinje i sitt slag, med två batteridrivna Stena Elektra-fartyg sjösatta senast 2030.

Nästan 90 procent av världshandeln sker via haven, därför är effektiva och miljövänliga passagerar- och godstransporter till sjöss avgörande för att nå klimatmålen. Färjerederiet Stena Line, Fredrikshamns kommun och Fredrikshamns Hamn undertecknade idag ett avtal om att öka takten i omställningen av transportsektorn, genom att sätta in två batteridrivna Stena Elektra-färjor på linjen Göteborg-Fredrikshamn senast 2030 och genomföra de investeringar som krävs på land.

Stena Line har redan tidigare inlett samarbetet Tranzero Initiative tillsammans med Volvokoncernen, Scania och Göteborgs Hamn. Syftet är att minska koldioxidutsläppen kopplade till Göteborgs hamn – den största hamnen i Norden – med 70 procent till 2030. I och med dagens avtal med Fredrikshamns kommun och hamn blir kedjan komplett.

– Vår ambition är att leda utvecklingen mot en fossilfri sjöfart och hållbara transporter på havet. Därför satsar vi på ny teknik och olika alternativa bränslen. Vi ligger redan tio år före den internationella sjöfartens mål för minskning av koldioxidutsläpp, men med Stena Elektra tar vi ytterligare ett stort kliv på Stena Lines hållbara resa, på vägen mot en helt fossilfri verksamhet, säger Stena Lines VD Niclas Mårtensson, som även är ledamot i regeringens Elektrifieringskommission.

Stena Line ska reducera sina totala koldioxidutsläpp med 30 procent till 2030 och de nya Stena Elektra-färjorna är en viktig del i att nå dit. Det krävs dock mer än enbart batteridrivna fartyg. Infrastrukturen på land, med exempelvis hållbara laddmöjligheter, måste utvecklas parallellt. Därför krävs ett partnerskap med samtliga berörda aktörer. I det avtal som undertecknades idag förbinder sig Fredrikshamns hamn att säkra den nödvändiga infrastrukturen i hamnen och dess omgivning på den danska sidan.

– Fredrikshamns Hamn delar de höga och gröna ambitioner som gör det här projektet möjligt. Staden har dessutom visat att man har en unik förändringsförmåga i sitt DNA, vilket inte minst märks i dess hållbarhetsarbete. Att vi nu tar steg mot att göra linjen Göteborg-Fredrikshamn helt oberoende av fossila bränslen är inte bara positivt för oss, utan för hela Kattegattregionen, säger Mikkel Seedorff Sørensen, VD för Fredrikshamns Hamn.


En hållbar förbindelse mellan två länder
Färjorna blir världens första fossilfria RoPax-fartyg i sin storlek, de kommer att mäta ungefär 200 meter, ha cirka 3 000 lastmeter för bilar och lastbilar, samt plats för över 1 000 passagerare.

Arbetet för att minska klimatpåverkan av linjen Göteborg-Fredrikshamn började redan 2018, med Stena Lines investering i batterihybriddrift på Stena Jutlandica. Det har hittills resulterat i en minskning av koldioxidutsläppen med 1 500 ton om året, motsvarande de årliga utsläppen från 600 personbilar.

Även Fredrikshamns kommun förpliktigar sig att delta i arbetet med att skapa en hållbar förbindelse mellan Sverige och Danmark med de två Stena Elektra-fartygen.”Stena Elektra är ett fantastiskt projekt för Fredrikshamn. Vi vet av erfarenhet att när kommunen går före, följer näringslivet och privatpersoner oss i de gröna fotspåren. Vår stad och Stena Line har länge haft en nära relation, men detta ambitiösa avtal är inte bara viktigt för oss – det ger ringar på vattnet i hela Danmark, säger Birgit Hansen, kommunstyrelsens ordförande (S) i Fredrikshamns kommun.


Fakta: Stena Elektra
• Två fossilfria RoPax-färjor (bil- och passagerarfärjor)
• Linje: Fredrikshamn - Göteborg
• Börjar trafikera linjen senast 2030
Batteridrivna med kapacitet om cirka 60-70 MWh, laddas i hamn
• Landinfrastruktur: Behov av en högspänningskabel för landström på omkring 30-40 MW
• Överfartstid: 3 timmar, med en timmes turnaround-anlöp/laddningstid
• Längd: Cirka 200 meter
Frakt- och bilkapacitet: Cirka 3 000 lastmeter
Passagerarkapacitet: 1 000-1 500 passagerare


Källa: Stena Line


Tipsa en vn Skriv ut



Borrutrustning lastad under däck på ett av MSC:s fartyg väntar på lossning efter att surrningsanordningarna har lösgjorts.  
Borrutrustning lastad under däck på ett av MSC:s fartyg väntar på lossning efter att surrningsanordningarna har lösgjorts. 
 

Stora projektlaster tar plats på containerfartyg

Även om containerfartyg i första hand är utformade för att transportera containrar, kan de också ta emot andra typer av gods – även om de överskrider...

Läs mer
Zinga
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) å...

Läs mer
Ulefos


Utökat linjeutbud från APM Terminals ger nya möjligheter för svensk handel

2025 markerar ett viktigt steg i svensk sjöfart och näringsliv. Med ett bredare...

Läs mer
Vattenfall
250213 HMS Halland launch 1

Ubåten HMS Halland sjösatt efter halvtidsmodifiering med ny teknologi från Saab

Torsdagen den 13 februari sjösattes ubåten HMS Halland efter en omfattande...

Läs mer
Zugol 550
– Med mer än 65 års erfarenhet inom reservdelar för tunga maskiner, har Olsson Parts byggt upp en gedigen kompetens kring produktkvalitet och kundservice. Denna kunskap används nu för att skapa värde även inom den marina sektorn.

Olsson Parts stärker satsningen på reservdelar till marindieslar

Efter förra årets framgångsrika deltagande på Båtmässan i Gö...

Läs mer


Återhämtningen för svensk sjöfart dröjer

Sjöfartens återhämtning efter pandemin tycks ha avstannat under det senaste å...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Vätgastankstationen i Göteborgs Hamn strax innan öppning.  

Vätgastankstation för tung trafik öppnad i Göteborgs Hamn

En vätgastankstation för tung trafik öppnade i Göteborgs Hamn i helgen....

Läs mer
Från februari 2025 utökar MSC sitt nätverk med en ny direktlinje mellan APM Terminals i Göteborg och Asien. Redan idag erbjuder MSC en direktservice mellan Göteborg och USA.

Ny direktservice mellan APM Terminals Gothenburg och Asien

Nu står det klart att MSC:s nya rotation, kallad 'Swan Service', mellan Asien och Nordeuropa...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
CMP:s containerterminal i Köpenhamn 

Fossilfritt bränsle har fasats in fullt ut på containerterminalen i Köpenhamn

Bränsleförbrukningen i CMP:s containerhantering är nu helt fossilfri efter...

Läs mer
Ett tidigare örlogsbesök vid Stigbergskajen i Göteborgs Hamn - den gången med två fartyg. 

Örlogsbesök i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har ett utländskt örlogsbesök vid Stigbergskajen från...

Läs mer
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus. 

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består...

Läs mer


Preem och Sirius utökar samarbetet genom två nya fartyg för transport av förnybara bränslen och råvaror.

Preem har avtalat med det Svenska rederiet Sirius Shipping att frakta in två av deras...

Läs mer
ONE anlöper Helsingborgs Hamn på veckobasis från och med den 27 maj.

ONE startar ny containerlinje över Helsingborgs Hamn

Helsingborgs Hamn förstärker sina europeiska anslutningar genom ett nytt samarbete med...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se