Facebook


Instagram

Stena Line och Trelleborgs Hamn inviger landström


2017-10-24

Bild:Stena Line

Som första färjerederi i Trelleborgs Hamn ansluter nu Stena Line de två fartygen M/S Skåne och M/S Mecklenburg-Vorpommern till elnätet i land vid hamnuppehåll. Detta är ett viktigt steg i Stena Lines målmedvetna hållbarhetsarbete, där ett av fokusområdena är att minska utsläppen i luften.

Stena Line är en pionjär på det här området och har sedan 1989 haft möjlighet att ansluta en del av fartygen till elnätet vid kaj. I Sverige är i dagsläget fyra av Stena Lines sex hamnar nu anslutna till elnätet. I hela Stena Lines linjenät är 17 procent av hamnarna anslutna.

- Vi är väldigt glada att vi tillsammans med Trelleborgs Hamn nu har färdigställt ytterligare en anslutning till landström. Hållbarhet är en av hörnstenarna i vår strategi och det här är ett viktigt bidrag i arbetet med att minska utsläppen och att minska bullret i hamn. På många av våra färjelinjer angör våra fartyg i citynära lägen och det gör det extra viktigt att kunna stänga av motorerna vid kaj. Det pågår ett planeringsarbete för att kunna ansluta fartyg i flera av våra hamnar. Målet är att 25 procent av de hamnar vi trafikerar ska ha elanslutning 2020 och 75 procent 2030, säger Stena Lines VD Niclas Mårtensson.

I de hamnar som Stena Line har landström ansluts fartygen till elnätet när de ligger mer än två timmar. Stena Lines fartyg i Trelleborg ligger vid kaj mer än två timmar 10 av 16 gånger per vecka och kommer då att koppla in sig på elnätet.

Anslutningen innebär att fartygets maskineri stängs av helt vilket innebär att utsläppen blir lika med noll och för att den totala miljövinsten ska bli så stor som möjligt används grön el, så även i Trelleborg. Under 2016 bidrog alla Stena Lines elanslutningar i hamn till en minskning av C02-utsläppen med 12 500 ton, vilket motsvarar årsförbrukningen för 6 500 genomsnittliga personbilar.

Installation av elanslutning är en stor investering där hamnen oftast står för installation på landsidan och rederiet oftast för installation på fartyget. Anläggningen på land är uppsäkrad för en belastning på 2,2 MW vilket motsvarar uppvärmningen av cirka 80 bostadshus.

- Det är fantastiskt roligt att Stena Line bestämt sig för att ansluta två av sina färjor till landström i Trelleborgs Hamn. Arbetet och planeringen med anläggningen har pågått några år och Trelleborgs Hamn har fått bidrag från EU för investeringen, som minskar både emissioner och buller när färjorna ligger vid kaj, säger Trelleborgs Hamns VD Jörgen Nilsson.



Källa: Stena Line


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se