Facebook


Instagram

Stena Line utökar kapaciteten på linjen Travemünde-Liepaja


2021-03-31

Stena Vinga är ett av Stena Lines mest flexibla fartyg och har under pandemin bland annat seglat på Irländska sjön, Östersjön och på Stena Lines linjer mellan Sverige och Tyskland och Danmarke och Tysk
Bild: Stena Line
Stena Vinga är ett av Stena Lines mest flexibla fartyg och har under pandemin bland annat seglat på Irländska sjön, Östersjön och på Stena Lines linjer mellan Sverige och Tyskland och Danmarke och Tysk

Med start tisdagen 30 mars utökar Stena Line utökar tillfälligt kapaciteten på färjelinjen Travemünde-Liepaja. Det 130 meter långa svenskflaggade fartyget Stena Vinga kommer under flera veckor i april och maj segla bredvid de andra två fartygen på linjen, Stena Gothica och Urd.


Stena Line har trafikerat linjen mellan Travemünde i Tyskland och Liepaja i Lettland sedan 2012 och den är idag en viktig del av det Europeiska logistiknätverket och knyter ihop Baltikum, Ryssland och CIS-länderna med Tyskland och övriga Europa. Linjen mellan Travemünde och Liepaja trafikeras i dagsläget av fartygen Stena Gothica och Urd som nu får sällskap av Stena Vinga under ett antal veckor i april och maj.

Stena Vinga är ett av Stena Lines mest flexibla fartyg och har under pandemin seglat såväl på Irländska sjön som Östersjön och på Stena Lines linjer mellan Sverige och Tyskland och Danmark. Den 130 meter långa färjan byggdes i Holland 2005 och har en fraktkapacitet på 1500 längdmeter och passagerarkapacitet på 400 personer.

– Vi ser en fortsatt ökning av efterfrågan på godstransporter från våra kunder runt Östersjön och utökar tillfälligt kapaciteten med Stena Vinga i väntan på att våra två större fartyg anländer senare i år. Stena Vinga är ett flexibelt och driftsäkert fartyg som kompletterar de andra två fartygen på linjen, säger Johan Edelman, ansvarig för Stena Lines två färjelinjer från Lettland.


Större fartyg väntas under 2021
Under 2021 ska två icke namngivna moderna och större RoPax-fartyg börja segla på linjen mellan Travemünde och Liepaja. Totalt innebär det en ökning med 40 procents fraktkapacitet, en förkortad restid från 27 till 20 timmar samt en fast tidtabell med 12 avgångar i veckan – sex i varje riktning.De nya fartygen kommer att få förbättrade faciliteter ombord och fler hytter vilket innebär att linjen nu blir ett mer attraktivt alternativ för transporter och resor mellan Baltikum och Tyskland.


Källa: Stena Line


Skriv ut



ABB kommer att leverera en helt integrerad elkraftslösning och ett integrerat automatiserat marint framdrivningssystem till de tio nya färjorna.
ABB kommer att leverera en helt integrerad elkraftslösning och ett integrerat automatiserat marint framdrivningssystem till de tio nya färjorna.

ABB sätter kursen för hållbar flodtransport med tio helt eldrivna färjor i Lissabon

ABB tar hem ett banbrytande kontrakt med den spanska skeppsbyggaren Astilleros Gondán om att tillhandahålla en helt eldriven kraftlösning för 40-meters snabba urbana...

Läs mer
Zugol 550
M/S Gabriella till sjöss.

Hangö och Kotka öppnar för första gången sina hamnar för Viking Lines passagerarfartyg

I år har Viking Line lanserat fem nya resmål från Helsingfors.

Läs mer
Zinga


Gasum inleder testleveranser av biogas till den finska gränsbevakningen

Gasum genomför två leveranser av biogas till den finska gränsbevakningen. En...

Läs mer
Vattenfall
M 20 som är ett av Sjöhistoriska museets museifartyg, drivs och underhålls av Föreningen M 20. Tack vare föreningens engagemang har fartyget nu räddats och lämnar den 12 april dockan på Beckholmen för en ny säsong till sjöss.

Museifartyget M 20 går till sjöss efter lyckad insamling och omfattande reparationer

Den 12 april dockar Sjöhistoriskas museifartyg minsveparen M 20 ut från Västra...

Läs mer
Stena Livia i Stena Lines färger (bilden är en illustration).

Nya färjan Stena Livia sjösätts på Östersjön

Färjerederiet Stena Line fortsätter sin planerade expansion på Östersjön...

Läs mer
Stena Lines nybyggda fartyg är både 30 procent större och mer energieffektiva än tidigare fartyg.

Stena Line ökar takten mot fossilfri sjöfart - ska sänka utsläppen med 30 procent till 2030

Färjerederiet Stena Line fortsatte under 2020 att minska sina totala koldioxidutsläpp och...

Läs mer


Mest lästa










Elpress 1











HBM
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se