Facebook


Instagram

Stena Lines nya färja färdig för leverans


2020-10-21

Namnet Embla har likt systrarna Estrid och Edda koppling till Stena Lines skandinaviska arv. Embla betyder ”den första kvinnan” i nordisk mytologi.
Bild: CMI Jinling Weihai Shipyard
Namnet Embla har likt systrarna Estrid och Edda koppling till Stena Lines skandinaviska arv. Embla betyder ”den första kvinnan” i nordisk mytologi.

Stenas nybyggda fartyg Stena Embla fick högsta betyg under första provturen till havs. Här testas manöverbarheten.
Bild: CMI Jinling Weihai Shipyard
Stenas nybyggda fartyg Stena Embla fick högsta betyg under första provturen till havs. Här testas manöverbarheten.

Den 14 oktober var det dags för kölläggning av två längre E-Flexers som ska levereras 2022, På plats fanns Stenas site team.
Bild: CMI Jinling Weihai Shipyard
Den 14 oktober var det dags för kölläggning av två längre E-Flexers som ska levereras 2022, På plats fanns Stenas site team.

Stena Lines VD Niclas Mårtensson tar plats i Regeringens Elektrifieringskommission.
Bild: Emelie Asplund
Stena Lines VD Niclas Mårtensson tar plats i Regeringens Elektrifieringskommission.

Stena Lines nybyggda färja Stena Embla har under veckan varit ute till havs på sin första provtur. Färjan som är den tredje av fem färjor som byggs för Stena Line i Kina klarade sina ”sea trials” med högsta betyg och är färdig för leverans senare i år enligt plan, trots den pågående pandemin.

Stena Embla är den tredje av fem färjor som Stena Line bygger tillsammans med systerföretaget Stena RoRo på skeppsvarvet CMI Jinling i Weihai, Kina. Trots den pågående pandemin beräknas Stena Embla att levereras enligt plan i slutet av november för att under början av 2021 börja trafikera på Stena Lines färjelinje mellan Belfast och Liverpool på Irländska Sjön.

“Sea trials” är den första riktiga provturen till havs och under ett antal dagar testas bland annat motorer, manövrerbarhet, samt säkerhets- och navigationsutrustning. Precis som sina systerfartyg Stena Estrid och Stena Edda, som gick i trafik på Irländska Sjön under våren 2020, klarade Stena Embla sin första provtur till havs med högsta betyg. Bland annat visade hon upp E-Flexerns imponerande bränsleeffektivitet som är 25 procent lägre än de befintliga färjorna i Stena Lines flotta.

– Stena Embla och hennes systerfartyg är verkligen nästa generations färjor. Energieffektiva, flexibla, moderna och anpassade för såväl gods- som passagerartrafik. Detta är ytterligare en viktig milstolpe i Stena Lines pågående modernisering av fartygsflottan och vår plan för att bidra till att reducera transportsektorns klimatpåverkan, säger Niclas Mårtensson, VD på Stena Line.

De tre nybyggda färjorna Stena Estrid, Stena Edda och Stena Embla sjösätts alla på Irländska Sjön under 2020 och 2021 och är ett kvitto på Stena Lines långsiktiga investering och närvaro i regionen. I november firar Stena Line 25 år i Belfast som idag är en av av Stena Lines viktigaste hamnar och totalt går sex av Stena Lines 18 färjelinjer på Irländska Sjön.  

– Det har varit ett väldigt utmanande år men jag är stolt över Stena Line som ett av Europas största färjerederier, visat att vi är en viktig del av samhället, både för transport av människor och gods. Med våra nya färjor på plats kommer vi att fortsätta växa tillsammans med våra kunder på Irländska Sjön, även efter pandemin och Brexit, säger Niclas Mårtensson. 


Kölläggning av ytterligare två färjor
Stena Line meddelar också att kölläggningen av ytterligare två färjor av modellen E-Flexer skett vid CMI Jinling Weihai Shipyard i mitten av oktober. Färjorna som beställdes 2018 är en längre variant som ska levereras till Stena Line under 2022. Vart de ska trafikera är inte officiellt. 



Källa: Stena Line


Skriv ut



Marinarkeolog från Vrak – Museum of Wrecks vid ett av vraken i Djupasund. Under 1780-talet sänktes avsiktligt ett antal skepp för att bygga en spärr vid inloppet till Karlskrona. Många framstående örlogsfartyg slutade på liknande sätt och har sedan glömts bort. Nu kan deras historia berättas.
Marinarkeolog från Vrak – Museum of Wrecks vid ett av vraken i Djupasund. Under 1780-talet sänktes avsiktligt ett antal skepp för att bygga en spärr vid inloppet till Karlskrona. Många framstående örlogsfartyg slutade på liknande sätt och har sedan glömts bort. Nu kan deras historia berättas.

34 miljoner till forskning om svenska flottans historia

Riksbankens Jubileumsfond anslår över 34 miljoner kr till forskningsprogrammet Den glömda flottan. Forskningen är ett samarbete mellan Statens maritima och transporthistoriska...

Läs mer
Zugol 550


Ekobonus för sjöfarten förlängs

För att bidra till en överflyttning av godstransporter från väg till sjö...

Läs mer
Zinga


Stena Lines nya färja levererad och på väg till Europa

Färjerederiet Stena Line meddelar att deras nybyggda färja Stena Embla är levererad...

Läs mer
Vattenfall

Elisabeth Lönne tar över rodret för Stena Lines Danmarkslinjer

Elisabeth Lönne, ansvarig för Stena Lines Danmarkslinjer.

Elisabeth Lönne tar över rodret för Stena Lines två Danmarkslinjer mellan...

Läs mer
Sea Cargos fartyg Bore Bay i Bergens hamn som är en av flera hamnar som nu får direktkoppling till Göteborgs hamn.

Ny fartygslinje i Göteborg – ny koppling till Norge och Polen

Vid årsskiftet startar en ny fartygslinje som knyter Göteborg till det industritäta...

Läs mer
Hamnen i Beirut dagar efter den stora explosionen.

ABB stöttar satsningar på återuppbyggnad av kritisk infrastruktur i Beirut

Efter den förödande explosionen i Beiruts hamn i Libanon i augusti 2020, då må...

Läs mer


Mest lästa










Elpress 1

Broddson










Pacetell

Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se