Facebook

Instagram

Stor personalbrist inom sjöfartsbranschen


2019-01-28

Bild: Transportföretagen

Transportföretagens nya rapport visar att sjöfartsbranschen har en utmanande personalbrist. Med en samhällsekonomi som är beroende av sjöfarten behövs krafttag för att lösa rekryteringsfrågan genom att bland annat öka ungdomars intresse för sjöfartsutbildningarna och skapa fler utbildningsplatser inom vuxenutbildningen.

90 procent av Sveriges import och export sker med fartyg, vilket innebär att samhällsekonomin är starkt beroende av sjöfarten. Sjöfartsbranschen har en utmanande personalbrist och kommer inom en femårsperiod att behöva anställa cirka 800 personer. Detta enligt Transportföretagens nya rapport ”Tempen på sjöfartsbranschen 2019”.

– Lyckas inte sjöfartsbranschen hitta personal kommer det att påverka svensk export och import negativt, vilket kommer att resultera i stora samhällsekonomiska konsekvenser. Vi behöver få fler ungdomar att vilja söka sig till sjöfartens yrkes- och högskoleutbildningar och dessutom behöver vi skapa utbildningsplatser inom vuxenutbildningen. Detta gäller främst inom yrkesvux och yrkeshögskolan, säger Caj Luoma, chef kompetensförsörjning, Transportföretagen.

Utöver det låga söktrycket till sjöfartsutbildningarna är en viktig anledning till personalbristen de kommande pensionsavgångarna. Omkring 380 personer, det vill säga var sjätte anställd, befinner sig mellan åldrarna 58 och 67 år.

– Innehållet i de utbildningar som leder till sjöfartsbranschen måste hålla fortsatt hög kvalitet samt svara mot branschens krav och behov. Vi menar att kvalitativa utbildningar dels leder till fler sökande till utbildningarna, dels att de som utexamineras har den kompetens som branschen efterfrågar. Detta är något som Transportföretagen, tillsammans med beslutsfattare, utbildningsarrangörer och myndigheter, behöver samverka bättre kring, säger Caj Luoma.

– Det är också viktigt att klargöra att sjöfartsbranschen har behov av kompetens som kommer från alla delar av utbildningssystemet – från gymnasiet, yrkesvux, yrkeshögskolan och från högskola/universitet. Det innebär att även kommunala beslutsfattare ska ha sjöfartsbranschen för ögonen vid beslut om framtida utbildningssatsningar, avslutar Caj Luoma.

 

 Fakta om rapporten ”Tempen på sjöfartsbranschen 2019”

  • Transportföretagen har under hösten 2018 genomfört en enkätundersökning bland medlemmar i Sjöfartens Arbetsgivarförbund (SARF) i syfte att undersöka sjöfartsbranschens kommande rekryteringsbehov. Med en svarsandel om 83 procent, innefattande samtliga större rederier, får undersökningen anses ha hög tillförlitlighet.
  • De yrken som har undersökts är matros, motorman samt tekniskt- och nautiskt befäl med svensk gymnasieutbildning eller svensk högskoleutbildning.
  • Undersökning visar att sjöfartsbranschen behöver anställa cirka 800 personer under den kommande femårsperioden. Inom ett år avser branschen rekrytera cirka 160 personer inom de fyra yrkesgrupperna och drygt 650 personer efterföljande fyra år.
  • Behovet inom respektive yrkesgrupp ser ut på följande sätt:

         - 200 personer inom yrket matros

         - 150 personer inom yrket motorman

         - 200 personer inom yrket tekniskt befäl

         - 250 personer inom yrket nautiskt befäl

  • Cirka 380 personer mellan 58 och 67 år närmar sig eller har uppnått ordinarie pensionsålder. Det innebär att var sjätte anställd i de fyra undersökta grupperna är 58 år eller äldre.
  • Störst är andelen bland yrkesgruppen matros, där två av tio anställda ligger inom åldersspannet.
  • Sjöfartsbranschens yrken är fortfarande starkt mansdominerade. Inom de undersökta yrkeskategorierna är endast fyra procent kvinnor. Störst andel kvinnor har yrkesgruppen matros med sju procent.
  • Fyra av tio företag uppger att de har haft svårigheter att rekrytera det senaste året. Rätt yrkesutbildning och rätt yrkeserfarenhet uppges ligga till grund för rekryteringssvårigheterna.




Källa: Transportföretagen

Skriv ut



Dyra konsekvenser när slussbygget i Södertälje försenas

Slussen i Södertälje.

Ombyggnationen av slussen i Södertälje försenas i två år och blir dyrare än beräknat. Med förseningen ökar projektets kostnad från 1,8 miljarder...

Läs mer
Maxi Grip
Consilium Marine & Safety AB inledde ett samarbete med välgörenhetsorganisationen Mercy Ships redan 2015. Nu ska ytterligare en Consilium-anställd få åka ner till skeppet och vonontärarbeta.

Fördjupat samarbete:

Nu skickas ytterligare en volontär till världens största sjukhusfartyg

2017 utökade Consilium Marine & Safety AB sitt samarbete med välgö...

Läs mer
Zinga


Nytt fartyg ger bättre möjligheter att ta med cykeln

Blidösundsbolaget köper ett nytt fartyg som är specialbyggt för pendelbå...

Läs mer
Uniteam
Stena RoRo har köpt färjan Yamato från det japanska rederiet Hankyu Ferry.  

Stena RoRo förvärvar RoPax-fartyg i Japan

Stena RoRo har köpt färjan Yamato från det japanska rederiet Hankyu Ferry...

Läs mer

Saab får beställning på eldledningssystem från Norge

Eldledningssiktet Ceros 200.

Saab har fått en beställning från Vard Group A/S på eldledningssystemet 9LV...

Läs mer
Birka Cruises – Sveriges bästa rederi.

Birka Cruises utsett till bästa rederi – för åttonde gången

Birka Cruises är Sveriges bästa rederi. För åttonde gången har Sveriges...

Läs mer


Världens första LNG-isbrytare Polaris bunkrade i Björneborg och Torneå

Världens första LNG-isbrytare Polaris tankade LNG (Liquefied Natural Gas) i januari i...

Läs mer
Galaxy åter i trafik efter en omfattande nyrenovering.

Nyrenoverade Galaxy är åter i trafik

Galaxy har sedan den 20 januari befunnit sig på Remontowa-varvet i Gdansk. Hon å...

Läs mer

Pendelbåtslinje 80 fortsätter att locka många nya resenärer


Sedan lanseringen av linje 80, även kallad Sjövägen, 2013 har antalet resande ö...

Läs mer


Mest lästa
















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se