Facebook

Instagram

Svensk Sjöfart välkomnar AtoB@C Shipping som ny medlem


2019-01-09

Bild: Svensk Sjöfart

AtoB@C grundades 2000 och har en flotta på 30 fartyg. Sedan 2018 är företaget också en del av ESL Shipping som är helägda av Aspo Plc. Idag opererar rederiet tillsammans 50 fartyg fördelade på 468.000dwt. Årligen transporterar man 16-17 miljoner ton för kunderna.

Frida Rowland som är Sverigechef för AtoB@C menar att medlemskapet i Svensk Sjöfart är ett naturligt steg i att vilja ta ansvar på kort och lång sikt.
– Det kändes som ett naturligt steg att bli medlem i branschorganisationen. Vi vill ta ansvar här i Sverige och investera för en hållbar framtid, säger hon.
– Genom att bli medlem kan vi ta än större ansvar och arbeta för frågor vi tycker är viktiga. Svensk Sjöfarts fokusområden konkurrenskraft, miljö och klimat, säkerhet samt forskning och innovation stämmer väl in på vår egen strategi och det känns därför naturligt att ingå i föreningen. Lyckas vi väl med vår strategi så kommer även våra kunder vara nöjda, vilket är en utav de viktigaste förutsättningarna.

AtoB@C är ett spännande och växande rederi som från början startades av Anders Nilsson.

– Anders började med några få fartyg på kommission som sedan växte till 15 fartyg och då transporterade gods från norra Bottenviken ned till kontinenten, exempelvis Spanien. 2013 gick vi in i ett samarbete med Transatlantic och över en natt fick vi då 15 fartyg till i samma storlek. Sedan dess har vi opererat 30 fartyg från huvudkontoret i Ystad samt vårt kontor i Norrköping, säger Frida Rowland.

Rederiet ser just på framtiden och fokuserar på att bedriva hållbar sjöfart.

– Våra viktigaste frågor just nu att serva industrin med transporter och försöka göra det på ett miljömässigt och hållbart sätt. För att vara hållbar i framtiden behöver man ha nära kontakt med industrin och branschen som helhet för att kunna arbeta tillsammans. Det är mycket viktigt för oss att kunderna är nöjda – därmed är också priset viktigt för oss. Just nu jobbar vi mycket på integrationen till ESL Shipping som gick igenom i augusti. Dock är allt ansvar och styrning kvar i AtoB@C, säger Frida Rowland.




Källa: Svensk Sjöfart

Skriv ut



Saab får beställning på marina radarsystem från amerikanska marinen

Saab har fått en tilläggsbeställning på det marina radarsystemet Sea Giraffe Multi Mode Radar (MMR) till den amerikanska kustbevakningens patrullbåtar av typen Offshore...

Läs mer
Zinga


Nu har Nordens största LNG-terminal öppnat i Torneå

Den största terminalen i Norden för flytande naturgas (LNG) öppnade den 11 juni i...

Läs mer

Norska Redningsselskapet utökar sin flotta av RescueRunners

RescueRunner bogserar Idar Ulstein

Redningsselskapet har beställt två nya RescueRunners som kommer att användas som...

Läs mer


Hurtigruten ska segla på död fisk

Som första rederi i världen ska Hurtigruten använda biogas i stor skala som...

Läs mer
Nytt avtal mellan Swedegas och FordonsGas gör det enklare att bunkra flytande biogas, LBG, i Göteborgs hamn.

Nytt avtal ger Göteborgs sjöfart nya miljömöjligheter

Nu blir det enklare för sjöfarten att bunkra flytande biogas, LBG, i Göteborgs hamn....

Läs mer

Transdev förvärvar Utö Rederi AB - stärker sin position till sjöss


Idag driver Transdev båttrafik i Stockholm och Göteborg. Nu stärks positionen inom...

Läs mer

RMC ingår omfattande avtal om elsystem med företag i Vasatrakten


Rauma Marine Constructions har ingått avtal med företagets leverantörsnätverk...

Läs mer


Sjöfartssektorn kraftsamlar – 62 förslag ska stärka svensk sjöfart

Godstransporter ska bli hållbara och mer effektiva, och en lösning är ökad...

Läs mer


Mest lästa



















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se