Facebook


Instagram

Svenskutvecklad satellit ska hjälpa fartyg att navigera


2020-09-10

Illustration över hur den nya tekniken VDES fungerar.
Bild: SAAB
Illustration över hur den nya tekniken VDES fungerar.

Den nya tekniken VDES ska underlätta kommunikationen för fartyg på öppet hav. De svenska bolagen Saab och AAC Clyde Space är några av kandidaterna som hoppas få driva utvecklingen – med en Uppsalatillverkad satellit.

Transponderteknologin AIS togs fram i slutet av 1990-talet för öka säkerheten för fartyg till sjöss. Sverige och Sjöfartsverket var de drivande krafterna som låg bakom att tekniken blev en internationell standard. Och sedan 2002 finns ett krav på att samtliga fartyg tyngre än 300 bruttoton, eller som går i passagerartrafik, måste ha tekniken installerad.

Men trots att AIS är en välfungerande teknik har den nått sin gräns, eftersom kapaciteten inte är tillräcklig i högtrafikerade vatten på grund av bristen på bandbredd. Därför har branschen under ett antal år jobbat med att utveckla en ny världsstandard ¬– VDES (VHF Data Exchange System).

World radio conference godkände så sent som november 2019 att frekvensomfånget 157,200–161,925 MHz får användas för satellitkommunikation med VDES.

– VDES gör att fartygen kan vara uppkopplade var som helst på jorden, via den dubbelriktade satellitkommunikationen som finns inbyggd i tekniken. När fartygen befinner sig för långt ifrån basstationer på land är de ändå uppkopplade via satellit, säger Johanna Gustafsson, chef för Saab Transpondertech.

VDES-tekniken har även en miljömässig fördel. Genom att förse fartygen med aktuell information som ger den optimala rutten kan man spara upp till 25 procent i bränsleförbrukning.

– Det här har både positiva miljöaspekter och kostnadsbesparingar som uppsida, säger Johanna Gustafsson.

Det är den här tekniken som ska installeras i den satellit som börjar tillverkas i Uppsala under hösten. Saab står för VDES-nyttolasten och för tillverkningen av satelliten står Uppsalaföretaget AAC Clyde Space. Trafikverket, som har ett sammanhållet ansvar för att finansiera forskning och utveckling inom väg, järnväg, sjöfart och luftfart, har skjutit till 12,2 miljoner kronor till AAC Clydes del av projektet, och 16,8 miljoner totalt. Uppskjutning är planerad till mitten av 2022. Därefter väntar en sex månader lång demonstrationsfas i omloppsbana under 2023.

– Det är en så kallad nanosatellit, stor som en brödlimpa, som vi bygger på AAC Clyde Space. Vi skickar upp den i låg omloppsbana runt jorden och styr satelliten i rätt vinkel. Sedan opererar Saab själva VDES-nyttolasten under demonstrationsfasen, säger Mattias Örth, chef för affärsutveckling på AAC Clyde Space.

Satelliten som börjar byggas under hösten är en demonstrator-satellit. När VDES-teknologin officiellt ersätter AIS hoppas Mattias Örth på en hel konstellation av Uppsalatillverkade nanosatelliter.

– De här är inte geostationära satelliter, med ett specifikt täckningsområde, utan den snurrar i 90 minuters omloppsbana runt jorden. För att få global täckning så måste man ha en konstellation, ett nätverk bestående av ett större antal av den här typen av här satelliter, säger Mattias Örth.

Astronauten Christer Fuglesang, som är rymdrådgivare och konsult åt Saab, menar att projektet inte bara handlar om att Saab ska etablera sig i rymden med VDES.

– Det är också för att försäkra oss om fortsatt stor del av den fartygsbaserade marknaden av AIS som går över till VDES. Genom att visa att vi behärskar rymdtekniken för VDES får vi också ett övertag när de 140 000 fartygsägarna som behöver VDES i framtiden ska välja VDES-burk, säger han.

Så, när går VDES-teknologin in i skarpt läge? Om inte allt för länge, enligt Internationella sjöfartsorganisationen (IMO), som behandlar ett förslag på att fartygsägare från 2024 ska vara godkända att ha en VDES-transponder ombord i stället för en AIS-transponder. Ska Sverige än en gång bli ledande inom utvecklingen av maritim kommunikation?

– Jag kan väl erkänna att vi inte är ensamma om att utveckla den här tekniken, och det har blivit lite av ett race. Eftersom vi tror att VDES, precis om AIS, kommer att bli ett krav, vill vi så klart vara på plats med vårt satellitsystem ungefär samtidigt, säger Johanna Gustafsson.



Källa: Rymdstyrelsen


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se