Facebook


Instagram

Tallink och TalTech inleder samarbete om att utveckla smarta fartygslösningar


2019-01-18

Avtalet skrevs under på Tallink Grupps fartyg Silja Europa.
Bild: Tallink Silja
Avtalet skrevs under på Tallink Grupps fartyg Silja Europa.

Tallink Grupp och TalTech inledde idag ett vetenskapligt samarbete med målet att utveckla olika innovativa lösningar för Tallink Grupps fartyg under de närmsta två åren.

Enligt det tvååriga 100 000 Euro-samarbetsavtalet, som undertecknades av ledamot i Tallink Grupps styrelse, Lembit Kitter och TalTechs rektor, Jaak Aaviksoo, kommer samarbetet fokusera på att utveckla smarta bildäckslösningar, vilket skulle anpassas till de smarta hamnlösningar som redan används idag. Innovativ teknik skulle då göra fartygets bildäck och dess hantering mer effektiv.

De förväntade resultaten från det smarta bildäcksprojektet är bland annat den ökade effektiviteten i fartygens drift, minskat behov av arbetskraft för lastning och lossning, vilket gör att arbetskraften kan användas för andra specialuppgifter, samt en minskning av väntetiden för att starta och lossa fartygen.

– Hamnarna runt Östersjön har redan utvecklat eller utvecklar för närvarande flera smarta hamnlösningar för att underlätta incheckningen av fordon, för att styra trafik i hamnar, för att göra processer som involverar fordon automatiserade, och därmed mer effektivt, säger Paavo Nõgene, VD för Tallink Grupp, om behovet av ny teknik och utveckling.
– Tallinns hamn med sina smarta lösningar är utan tvekan en av pionjärerna i regionen. Våra fartyg är viktiga partners och kunder i Östersjöns hamnar och därför är det bara logiskt att vi, tillsammans med de smarta hamnarna, också måste skapa smarta fartyg.

– Vår ambition är att vara en partner och en pionjär inom att utveckla smarta lösningar för sjöfarten, både här i Östersjöområdet och globalt. Vårt mål är i första hand att förlänga de smarta hamnlösningar som används av Östersjöns hamnar, till bildäcken på våra fartyg och jag är säker på att vi framgångsrikt kommer att utveckla sådana lösningar de närmaste åren i samarbete med TalTech, tillade Nõgene.

– TalTech är glada över att hjälpa Tallink Grupp i utvecklingen av smarta lösningar, vilket kommer att bidra till att minska väntetiderna innan fartyget avgår och kommer att göra det rutinbaserade vardagssystemet mer automatiserat, säger Jaak Aaviksoo, rektor för TalTech.
– Vårt mål är att fokusera på tre huvudämnen under detta utvecklingsprojekt. För det första att automatisera fordonstrafiken. För det andra göra lastningen effektivare. För det tredje, styra passageraren med fordonet till rätt parkeringszon och vägleda passagerare till närmaste utgångar.

Det tvååriga samarbetsavtalet undertecknades på onsdagen ombord på Tallink Grupps fartyg Silja Europa. TalTechs kompetens från alla sina olika forskningsområden kommer att användas under samarbetet för att uppnå de mål som ställs för projektet och utvecklingsarbetet kommer att få en finansiering på 50 000 Euro per år under de närmaste två åren.

– På ena sidan är den smarta bildäckslösning en förlängning av de smarta hamnlösningarna och å andra sidan är det ett bra exempel på hur resultaten av den vetenskapliga forskning som uppnåtts genom samarbete mellan TalTech och företag kan tillämpas i verkliga livet, avslutar Aaviksoo.


Källa: Tallink Silja


Skriv ut



Tack vare donationen från Båtkusten, Imatech Marin & Industri ABs återförsäljarnätverk kan Svenska Sjöräddningssällskapet utöka sin flotta med ytterligare två stycken RescueRunner-system.
Tack vare donationen från Båtkusten, Imatech Marin & Industri ABs återförsäljarnätverk kan Svenska Sjöräddningssällskapet utöka sin flotta med ytterligare två stycken RescueRunner-system.

Sjöräddningssällskapet beställer två RescueRunner-system

Svenska Sjöräddningssällskapet (SSRS) förstärker sin flotta med ytterligare två RescueRunner-system.


Det är en donation från Båtkusten, Imatech Marin...

Läs mer
Zugol 550
Nytt samarbete mellan Mälarhamnar och Stockholms hamnar samtidigt som hamnarna i Västerås och Köping rustas och utvecklas för att kunna ta emot större fartyg och högre godsvolymer.

Mälarhamnar och Stockholms hamnar samarbetar för inlandssjöfart i Mälaren

Mälarhamnar och Stockholms hamnar har startat ett samarbete för att möjliggöra...

Läs mer
Maxi Grip


Transdev vinner upphandling om trafikledningen för sjötrafik i Stockholm

Förra veckan meddelade Trafikförvaltningen i Stockholm att Transdev tilldelats avtalet...

Läs mer
Zinga


Laddning av vägfärjor testas på Ljusteröleden

Under fredagen invigdes Trafikverket Färjerederiets testladdstation i färjeläget...

Läs mer
Vattenfall

Värmdö förlänger avtal med Bokbåten


Regionbibliotek Stockholm och Värmdö kommun förlänger sitt samarbete. Avtalet...

Läs mer


Kölsträckning av Wasalines nya passagerarfärja på varvet i Raumo

Rauma Marine Constructions firade en traditionell kölsträckning av sitt nybygge NB6002...

Läs mer
Delar av Göteborgs hamn från ovan.

Göteborg utnämnt till Sveriges bästa logistikläge

För nittonde året i rad toppar Göteborg listan när branschtidningen...

Läs mer


Mest lästa


















Pacetell

Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se