Facebook


Instagram

Tallink och TalTech inleder samarbete om att utveckla smarta fartygslösningar


2019-01-18

Avtalet skrevs under på Tallink Grupps fartyg Silja Europa.
Bild: Tallink Silja
Avtalet skrevs under på Tallink Grupps fartyg Silja Europa.

Tallink Grupp och TalTech inledde idag ett vetenskapligt samarbete med målet att utveckla olika innovativa lösningar för Tallink Grupps fartyg under de närmsta två åren.

Enligt det tvååriga 100 000 Euro-samarbetsavtalet, som undertecknades av ledamot i Tallink Grupps styrelse, Lembit Kitter och TalTechs rektor, Jaak Aaviksoo, kommer samarbetet fokusera på att utveckla smarta bildäckslösningar, vilket skulle anpassas till de smarta hamnlösningar som redan används idag. Innovativ teknik skulle då göra fartygets bildäck och dess hantering mer effektiv.

De förväntade resultaten från det smarta bildäcksprojektet är bland annat den ökade effektiviteten i fartygens drift, minskat behov av arbetskraft för lastning och lossning, vilket gör att arbetskraften kan användas för andra specialuppgifter, samt en minskning av väntetiden för att starta och lossa fartygen.

– Hamnarna runt Östersjön har redan utvecklat eller utvecklar för närvarande flera smarta hamnlösningar för att underlätta incheckningen av fordon, för att styra trafik i hamnar, för att göra processer som involverar fordon automatiserade, och därmed mer effektivt, säger Paavo Nõgene, VD för Tallink Grupp, om behovet av ny teknik och utveckling.
– Tallinns hamn med sina smarta lösningar är utan tvekan en av pionjärerna i regionen. Våra fartyg är viktiga partners och kunder i Östersjöns hamnar och därför är det bara logiskt att vi, tillsammans med de smarta hamnarna, också måste skapa smarta fartyg.

– Vår ambition är att vara en partner och en pionjär inom att utveckla smarta lösningar för sjöfarten, både här i Östersjöområdet och globalt. Vårt mål är i första hand att förlänga de smarta hamnlösningar som används av Östersjöns hamnar, till bildäcken på våra fartyg och jag är säker på att vi framgångsrikt kommer att utveckla sådana lösningar de närmaste åren i samarbete med TalTech, tillade Nõgene.

– TalTech är glada över att hjälpa Tallink Grupp i utvecklingen av smarta lösningar, vilket kommer att bidra till att minska väntetiderna innan fartyget avgår och kommer att göra det rutinbaserade vardagssystemet mer automatiserat, säger Jaak Aaviksoo, rektor för TalTech.
– Vårt mål är att fokusera på tre huvudämnen under detta utvecklingsprojekt. För det första att automatisera fordonstrafiken. För det andra göra lastningen effektivare. För det tredje, styra passageraren med fordonet till rätt parkeringszon och vägleda passagerare till närmaste utgångar.

Det tvååriga samarbetsavtalet undertecknades på onsdagen ombord på Tallink Grupps fartyg Silja Europa. TalTechs kompetens från alla sina olika forskningsområden kommer att användas under samarbetet för att uppnå de mål som ställs för projektet och utvecklingsarbetet kommer att få en finansiering på 50 000 Euro per år under de närmaste två åren.

– På ena sidan är den smarta bildäckslösning en förlängning av de smarta hamnlösningarna och å andra sidan är det ett bra exempel på hur resultaten av den vetenskapliga forskning som uppnåtts genom samarbete mellan TalTech och företag kan tillämpas i verkliga livet, avslutar Aaviksoo.


Källa: Tallink Silja


Tipsa en vn Skriv ut





Uppdatering - Pågående hamnkonflikt

Vi vill informera om den senaste utvecklingen i den pågående konflikten mellan Sveriges Hamnar och Svenska Hamnarbetarförbundet (HF).

Läs mer
Zinga
Borrutrustning lastad under däck på ett av MSC:s fartyg väntar på lossning efter att surrningsanordningarna har lösgjorts.  

Stora projektlaster tar plats på containerfartyg

Även om containerfartyg i första hand är utformade för att transportera...

Läs mer
Ulefos
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) å...

Läs mer
Vattenfall


Utökat linjeutbud från APM Terminals ger nya möjligheter för svensk handel

2025 markerar ett viktigt steg i svensk sjöfart och näringsliv. Med ett bredare...

Läs mer
Zugol 550
250213 HMS Halland launch 1

Ubåten HMS Halland sjösatt efter halvtidsmodifiering med ny teknologi från Saab

Torsdagen den 13 februari sjösattes ubåten HMS Halland efter en omfattande...

Läs mer
– Med mer än 65 års erfarenhet inom reservdelar för tunga maskiner, har Olsson Parts byggt upp en gedigen kompetens kring produktkvalitet och kundservice. Denna kunskap används nu för att skapa värde även inom den marina sektorn.

Olsson Parts stärker satsningen på reservdelar till marindieslar

Efter förra årets framgångsrika deltagande på Båtmässan i Gö...

Läs mer


Återhämtningen för svensk sjöfart dröjer

Sjöfartens återhämtning efter pandemin tycks ha avstannat under det senaste å...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Vätgastankstationen i Göteborgs Hamn strax innan öppning.  

Vätgastankstation för tung trafik öppnad i Göteborgs Hamn

En vätgastankstation för tung trafik öppnade i Göteborgs Hamn i helgen....

Läs mer
Från februari 2025 utökar MSC sitt nätverk med en ny direktlinje mellan APM Terminals i Göteborg och Asien. Redan idag erbjuder MSC en direktservice mellan Göteborg och USA.

Ny direktservice mellan APM Terminals Gothenburg och Asien

Nu står det klart att MSC:s nya rotation, kallad 'Swan Service', mellan Asien och Nordeuropa...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
CMP:s containerterminal i Köpenhamn 

Fossilfritt bränsle har fasats in fullt ut på containerterminalen i Köpenhamn

Bränsleförbrukningen i CMP:s containerhantering är nu helt fossilfri efter...

Läs mer
Ett tidigare örlogsbesök vid Stigbergskajen i Göteborgs Hamn - den gången med två fartyg. 

Örlogsbesök i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har ett utländskt örlogsbesök vid Stigbergskajen från...

Läs mer
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus. 

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består...

Läs mer


Preem och Sirius utökar samarbetet genom två nya fartyg för transport av förnybara bränslen och råvaror.

Preem har avtalat med det Svenska rederiet Sirius Shipping att frakta in två av deras...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se