Facebook


Instagram

Tekniskt genombrott för infraröda kameror vid fartygsnavigering


2019-03-21

Figur 1: Högkänslig infraröd kamera och fotodetektorn.
Bild: Fujitsu
Figur 1: Högkänslig infraröd kamera och fotodetektorn.

Figur 2: Diagram över fotodetektorerna före och efter utvecklingen.
Bild: Fujitsu
Figur 2: Diagram över fotodetektorerna före och efter utvecklingen.

Figur 3: Automatisk igenkänning av skepp förenklar arbetet till sjöss.
Bild: Fujitsu
Figur 3: Automatisk igenkänning av skepp förenklar arbetet till sjöss.

Fujitsu visar nu upp ett genombrott i utvecklingen av högkänsliga IR-kameror, som tillsammans med självinlärande algoritmer ska användas för automatiserad fartygsnavigering.

Fujitsus forskningsenhet Fujitsu Laboratories har åstadkommit ett genombrott i utvecklingen av sensorteknik som kommer att möjliggöra infraröda kameror som bara är en åttondel så stora som föregångarna, men som samtidigt kan fånga detaljerade bilder på långa avstånd (upp till 12 km), även under nattetid.

För fartygstrafiken är det av kritisk betydelse att kunna identifiera hinder i omgivningen för att undvika olyckor. I regel krävs att navigatorn har en uppfattning om skeppets omgivning inom en radie av upp till sex sjömil.

Högkänsliga IR-kameror kan ta bilder på dubbelt så stora avstånd som vanliga IR-kameror. Men linserna är extra känsliga för termiskt brus och måste hållas på extremt låga temperaturer (ungefär - 178 °C). Detta kräver kraftfull kylning – som gör att kamerorna tar mycket plats. Det går dessutom att få en mer träffsäker bild av omgivningen med applikationer som bygger på flera kameror – men detta är svårt med så stora kameror.

Fujitsu har bland annat lyckats utveckla en ny struktur för kamerans halvledare vilket möjliggör en högre temperatur utan att känsligheten försämras. Det gör att kameralinsen kan operera vid mer än 50 °C högre temperatur, vilket gör att kylningen kan minska i storlek. Detta möjliggör infraröda högkänslighetskameror som är åtta gånger mindre än tidigare.

Detta ska Fujitsu kombinera med AI-teknik där algoritmer baserade på djupinlärning används för en heltäckande, automatiserad övervakning av fartygets omgivning. Målsättningen är att den nya tekniken ska vara tillgänglig på marknaden 2020.



Källa: AxiCom

Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se