Facebook

Instagram

Terminalflytt ledde till renare luft och kortare köer i Göteborg


2018-12-21

Arken kombiterminal har högre kapacitet än den gamla terminalen, ligger närmare industrin och har en bättre anpassad väginfrastruktur till och från terminalen.
Bild: Göteborgs Hamn AB
Arken kombiterminal har högre kapacitet än den gamla terminalen, ligger närmare industrin och har en bättre anpassad väginfrastruktur till och från terminalen.

I dagarna firade Arken kombiterminal i Göteborgs hamn i ett år i drift. Terminalen binder ihop sjö-, väg- och järnvägstrafik på ett nytt sätt som lett till en effektivare och tillförlitligare logistik, renare luft och mindre lastbilstrafik i centrala Göteborg.

Det är på det 65 000 kvadratmeter stora terminalområdet i anslutning till roro- och containerterminalerna i ytterhamnen som containrar och trailers numera lastas om mellan lastbil och tåg för vidare distribution till och från företag och industrier runt om i Sverige.

Terminalflytten från centrala Göteborg ut till hamnen har många fördelar. Den nya terminalen har en högre kapacitet, ligger närmare industrin och har en bättre anpassad väginfrastruktur till och från terminalen. Nu slipper också fler än 100 lastbilar om dygnet ta sig igenom centrala Göteborg vilket innebär effektivare transporter, mindre kväveoxider i luften och kortare köer. Terminalen ger också ett samspel mellan sjö-, väg- och järnvägstrafik som inte varit möjligt tidigare.

– Den första veckan var väldigt tuff, men sedan dess har vi haft ordning och reda och vi har har fått iväg tågen i tid. Så jag tycker att vi fått terminalen att fungera väldigt bra, säger Patrik Theander, terminalchef på Sandahls Goods & Parcel AB som skött driften av Arken kombiterminal sedan starten.

Nya dubbelspår ökar tillförlitligheten
Under året har också Hamnbanan, den godstågbana som leder in i hamnen och till kombiterminalen, fortsatts byggas ut till dubbelspår. En viktig deletapp var exempelvis dubbelspåriga Marieholmsbron som invigdes redan under 2016. Nyligen började ytterligare en sträcka, Pölsebo-Skandiahamnen, trafikeras med dubbelspår. Det är två av flera åtgärder på Hamnbanan som kraftigt ökat tillförlitligheten i systemet.

– Men utöver ett bra geografiskt läge och en god infrastruktur måste också hanteringen på terminalen fungera effektivt, och det har operatören klarat av på ett mycket bra sätt under året. Man har visat att helhetskonceptet fungerar, och därmed ökar också intresset. Vi märker att fler och fler aktörer vill nyttja terminalen och det är kul att se, säger Stig-Göran Thorén, järnvägsansvarig på Göteborgs Hamn AB.

Fakta: Arken kombiterminal
Terminalområdet är cirka 65 000 kvadratmeter stort med sju järnvägsspår. Anläggningen är elektrifierad. Den ligger i anslutning till roroterminalerna (roro betyder roll on roll off och innebär gods som rullas av och på fartygen med trailrar). Förutom inrikes tåg går även tåg till Europa. Man räknar med att närmare 100 000 enheter ska ha bytt transportslag i terminalen när året är slut.



Källa: Göteborgs hamn


Skriv ut



Statsisbrytaren Ale specialbyggdes för Trollhätte kanal och Vänern 1973. Nu är hon på väg åter dit.
Statsisbrytaren Ale specialbyggdes för Trollhätte kanal och Vänern 1973. Nu är hon på väg åter dit.

Snabb istillväxt i de svenska farvattnen - isbrytaren Ale till Vänern

I takt med den tilltagande kylan växer nu isen till på de svenska farvattnen. I Bottenviken assisterar isbrytarna Ymer och Thetis sjöfarten, och på måndag den 21 januari...

Läs mer
Maxi Grip

Dags att nominera till Stena Line Propeller Prize

Nu är det hög tid att nominera bidrag till Stena Line Propeller Prize som i år...

Läs mer
Uniteam
Den första E-Flexern, som får namnet Stena Estrid, sjösattes den 16 januari.

Nybyggnationen av Stena E-Flexer fortskrider i Kina med kölsträckning och sjösättning

Mellan år 2016 – 2018 har Stena RoRo lagt order på åtta fartyg i Stena...

Läs mer
Logistik Karlshamn
SVT Nyheter:

 Ny forskning ska hindra sexuella kränkningar till sjöss

Ny forskning finansierad av AFA Försäkring, uppmärksammas av SVT Nyheter. I...

Läs mer

Sveriges Hamnar lockoutar hamnarbetarförbundet – vi tillåter inga hot mot gällande avtal

Mattias Dahl, vd för Transportföretagen.

Sveriges Hamnar varslar om lockout som svar på Hamnarbetarförbundets 25 konfliktvarsel.

Läs mer

Tallink och TalTech inleder samarbete om att utveckla smarta fartygslösningar

Avtalet skrevs under på Tallink Grupps fartyg Silja Europa.

Tallink Grupp och TalTech inledde idag ett vetenskapligt samarbete med målet att utveckla...

Läs mer

Stena Lines första nybygge Stena Estrid har lämnat dockan i Kina


Under onsdagen nådde Stena Line ytterligare en viktig milstolpe i det stora...

Läs mer

Varslen haglar in – trots erbjudande om kollektivavtal

Sveriges Hamnar har under veckans tre första dagar tagit emot 23 konfliktvarsel från...

Läs mer
MS-Eckerö

2018 gav ökad passagerarvolym för Eckerö Linjen

Antalet gäster som reste med Eckerö Linjen under 2018 var 968.290, vilket är en...

Läs mer


Mest lästa













Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se