Facebook

Instagram

Trafikstart för Stena Nordica på Karlskrona-Gdynia


2018-10-10

Bild: Stena Line

I lördags gick Stena Nordica i trafik som det fjärde ordinarie fartyget mellan Karlskrona och Gdynia. Det innebär ytterligare en kapacitetsökning på linjen för att möta en stark efterfrågan och att såväl frakt som passagerare nu har fyra fartyg att välja mellan på linjen.

Tidigare har linjen trafikerats av tre RoPax-fartyg och ett fraktfartyg. Med Stena Nordica trafikeras linjen av fyra RoPax-fartyg som ger både frakt och passagerare tillgång till upp till fyra avgångar per dag från varje hamn. Antalet avgångar per vecka är nu 46 vilket är rekord på linjen.

- Vi har haft en stark tillväxt under de senaste åren och märker en fortsatt stor efterfrågan på kapacitet både från fraktkunder och passagerare. Det gör att vi måste fortsätta investera och anpassa vårt tonnage för att matcha våra kunders behov och att sätta in Stena Nordica är ett viktigt steg i detta, säger Marek Kiersnowski, chef för Stena Lines linjer mellan Sverige och Polen.

Stena Nordica kommer att segla på linjen tillsammans med Stena Vision, Stena Spirit och Stena Baltica.

– Våra linjer mellan Sverige och Polen är strategiskt viktiga för Stena Line och den här investeringen ligger väl i linje med vår tillväxtstrategi och bidrar till att vi kan bibehålla vår starka marknadsposition med Baltic Port i Karlskrona och den nya terminalen i Gdynia som viktiga hamnar för både frakt och passagerare, säger Marek Kiersnowski.

Stena Nordica byggdes 2000 och har uppgraderats och moderniserats såväl interiört som exteriört i omgångar. Mellan 2004 och 2008 seglade hon på Karlskrona-Gdynia.

– Eftersom Stena Nordica tidigare seglat på linjen vet vi att hon fungerar väl här. Dessutom är fartyget omtyckt av våra kunder. Ytterligare en stor fördel är att hon är anpassad för lastning via ramp i två nivåer vilket minskar lastnings- och lossningstiden betydligt, säger Marek Kiersnowski.




Källa: Stena Line


Skriv ut





QinetiQ väljer TactiCall till naval forskningsanläggning

QinetiQ har valt ut Saabs integrerade kommunikationssystem, TactiCall, för användning vid den kustnära testanläggningen Shore-based Information Facility (SIF) i Portsdown, nä...

Läs mer
Maxi Grip
Wärtsilä IntelliTug-projektet syftar till att öka driftsäkerheten i Singapores intensivt trafikerade hamn.

Wärtsilä lanserar Acceleration Centre i Singapore och ingår partnersamarbete med MPA och PSA Marine för att utveckla IntelliTug

Teknologikoncernen Wärtsilä har i dag invigt sitt Acceleration Centre i Singapore....

Läs mer
Logistik Karlshamn

Tele Radio tar order från holländska staten för styrning av broar

Bild som visar handsändare för styrning av bro i Haag, Holland.

Tele Radio i Lysekil AB som ingår i Allgongruppen meddelar att deras holländska...

Läs mer
12 m långa pålar pressas ner i kanalbanken vid Norsholm.

Göta kanal står inför sin största renoveringsvinter på 200 år

Varje vinter pågår ett stort antal underhållsprojekt i och utmed Göta kanal...

Läs mer


Gasum stärker sin position som nordisk ledande LNG-leverantör

Energibolaget Gasum ökar sin ägarandel i Skangas till 100 procent. Förvärvet...

Läs mer
Eduardo Epifanio, projektledare Göteborgs Hamn AB framför pålningspråmen som ska slå ner 1500 pålar i berget på botten i Arendalsviken.

Byggstart för ny hamnterminal i Göteborgs hamn

Nu startar bygget av en helt ny hamnterminal i Göteborgs hamns ytterhamnområde....

Läs mer


Trafikstart för Stena Nordica på Karlskrona-Gdynia

I lördags gick Stena Nordica i trafik som det fjärde ordinarie fartyget mellan Karlskrona...

Läs mer

Uppdatering av produktionssiffror samt återlansering av OXE Diesel 200


Cimco Marine AB producerade 45 enheter under september månad (vecka 36 till vecka 39)....

Läs mer


MELICON och WiiBeck Consulting i samarbete runt smarta produktions- och HR-lösningar

MELICON och WiiBeck Consulting har slutit ett samarbetsavtal runt HR-relaterade tjänster inom...

Läs mer
Sjöhistoriska museets marinarkeologer undersöker på länsstyrelsens uppdrag ett par ångfartygsvrak utanför Gotland. Undersökningsresultaten kommer att ligga till grund när länsstyrelsen ska besluta om vraken ska fornlämningsförklaras. På bilden marinarkeolog Mikael Fredholm vid vraket av Princess som förliste utanför Östergarn 1888 på väg från Sankt Petersburg till London..

Två ångfartygsvrak undersöks utanför Gotland

Marinarkeologer från Sjöhistoriska museet dyker nu vid två 1800-talsvrak...

Läs mer


Mest lästa











Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se