Facebook


Instagram

Trots pandemi – containervolymerna ökar i Göteborgs hamn


2020-08-14

Containerterminalen i Göteborgs hamn.
Bild: Göteborgs Hamn AB
Containerterminalen i Göteborgs hamn.

Trots den pågående Coronapandemin fortsätter Göteborgs hamns godsvolymer att öka i flera segment. Under det första halvåret 2020 har hanteringen av containrar och energiprodukter i hamnen ökat med 4 respektive 22 procent.

– Tillsammans med våra terminaloperatörer har vi lyckats hålla hamnen öppen och fullt operativ genom hela året. Det har varit en viktig nyckel till att hamnen kunnat öka i flera segment och visa upp en stark motståndskraft och robusthet i vår godshantering totalt sett så här långt genom Coronapandemin, säger Elvir Dzanic, VD på Göteborgs Hamn AB.


Container

Containervolymerna, antalet containers uttryckt i 20-fotscontainers (TEU), ökade med fyra procent till 401 000 TEU under perioden januari-juni i Göteborgs hamn. Detta samtidigt som andra hamnar runt om i världen visar minusresultat. Under perioden sjönk volymerna med fyra procent i de tio största containerhamnarna i världen.

Trots pandemin har Göteborgs hamns containerterminal haft full aktivitet – utan inställda anlöp på de stora mainlinerfartygen som står för den viktiga direkttrafiken mellan Göteborg och Asien varje vecka. Dessutom har frekvensen i feedertrafiken* bibehållits, samtidigt som feederfartygen ökat i storlek under perioden.

Den goda trenden för containergods till och från hamnen på järnväg fortsätter också att peka uppåt. Volymerna har ökat med 2% från redan rekordhöga nivåer under årets första halvår.

– Sammantaget gör det att containersegmentet varit väldigt motståndskraftigt och trenden under året är att Göteborgs hamn fortsätter ta marknadsandelar, säger Elvir Dzanic och fortsätter:

– Hamnbolaget Göteborgs Hamn AB är troligtvis det enda bolaget i Göteborgs stad som inte reviderar ner prognosen för 2020 till följd av Coronapandemin. De goda resultaten betyder också att sysselsättningen kopplad till logistikflödena i Göteborg har kunnat upprätthållas. Det handlar om 22 000 personer som på ett eller annat sätt är beroende av Göteborgs hamn för sin försörjning.


Energiprodukter

Hanteringen av energiprodukter ökade med 22 procent till 11,8 miljoner ton under januari-juni. De höga volymerna på energisidan förklaras delvis av turbulensen på världsmarknaden och det låga oljepriset till följd av Coronapandemin, som i sin tur leder till ökad efterfrågan på inlagring i Göteborgs hamn. Dessutom genomfördes planerade underhållsstopp under samma period 2019, vilket höll nere volymerna något då.


Roro och bilar

Antalet hanterade roro-enheter minskade med 13 procent till 252 000 enheter. Volymnedgången var stor under april och maj, men med en tydlig återhämtning under juni.

Hanteringen av nya bilar i Göteborgs hamn minskade med 23 procent, till 103 000. Bilsegmentet har drabbats hårt av Coronapandemin – både i termer av minskad produktion och vikande nybilsförsäljning. Nedgången vad gäller antalet hanterade nya bilar var som störst under april och maj. Men likt roro-segmentet, som även det påverkas starkt av hur bilindustrin mår, så visade bilvolymerna en återhämtning under juni månad.


Kryssning och färja

Kryssningssäsongen i Europa är i stort sett inställd till följd av pandemin och samtliga anlöp på Göteborg har ställts in under första halvåret.

Passagerare på färjor har minskat 56 procent till 310 000, men ett ökande intresse för färjeresande har märkts under slutet av juni.

Volymer i Göteborgs hamn, januari-juni 2020

VolymerJan-jun 2020Jan-jun 2019Jfr %
Container, TEU401 000384 0004%
Järnväg, TEU231 000227 0002%
Roro-enheter252 000291 000-13%
Nya bilar103 000135 000-23%
Passagerare310 000741 000-58%
Kryssningsanlöp-24-
Energiprodukter, mTon11,89,722%




Källa: Göteborgs hamn


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se