Facebook


Instagram

Uppemot en halv miljard kan investeras i Skellefteå Hamn innan 2030


2017-09-21

Lossning av vingar till vindkraftverk
Bild:Skellefteå Hamn
Lossning av vingar till vindkraftverk

Skellefteå Hamn har fått klartecken från Mark- och miljödomstolen att påbörja muddring i hamnen. Det blir första steget i en rad strategiska framtidsinvesteringar på hamnområdet.
– Vi kommer att bli mer konkurrenskraftiga och kunna hantera fler och större fartyg, säger Lars Widelund, hamnchef.


Det Mark- och miljödomstolen nu gett sitt godkännande till är att påbörja muddring i Kallholmsfjärden för att göra en djupare infart. Muddringsmassorna och järnsand från Rönnskär ska sedan återanvändas för att fylla ut området på norra sidan och utöka hamnområdet. Sista steget i projektet som beräknas kosta uppemot en halv miljard är att bygga en kaj.

– Jag anser att kommuner bör äga infrastruktur i en hamn. En investering på en halv miljard är inget som en privat aktör kan räkna hem. Däremot kan kommunen se samhällsfördelar, säger Widelund.

– Det är ett sätt för hamnen att ge det lokala näringslivet rätt förutsättningar. I dagsläget skulle vi kunna tredubbla godsomsättningen utan att behöva göra några större omställningar, men detta är en satsning för att överleva på lång sikt och bli mer konkurrenskraftiga, säger Lars Widelund.

Miljömässig vinst

Norra Skogsägarna är en stor kund hos hamnen. Störst andel av sågade trävaror kommer från sågverket i Kåge med 112 000 kubik som årligen skickas med fartyg.

– När vi för flera år sedan började ta in större fartyg var det ett lärande för hamnpersonalen. Men de var lyhörda och har tagit sig an utmaningen på ett jättebra sätt, säger Erik Eliasson, marknadschef.

Han skulle välkomna en utbyggnad av Skellefteå Hamn. De söker hela tiden nya kunder och trenden är att mer sågade trävaror efterfrågas utomlands och skeppas med större fartyg.

– För Norra Skogsägarna är fördelen uppenbar, från Kåge har vi 2,5 mil landtransport och till hamnen i Holmsund är det 16,5 mil. Anta att vi i framtiden skickar halva mängden via Holmsund – det skulle bli 1800 långtradarlass, plus hemfärd. Det vore en otroligt stor miljömässig vinst för samhället om vi kunde skeppa från närområdet istället, säger Erik Eliasson.

Piteåbolaget Wibax som distribuerar kemiska produkter till basindustrin i Europa har växt och fått ökade behov av hamnen. De har totalt åtta hamnterminaler i Sverige – från Malmö till Piteå.

– I Skellefteå har vi ett väldigt gott samarbete. Vi upplever att de är pigga på att skapa förutsättningar för att vi i förlängningen ska kunna knyta till oss nya kunder, som när de byggde järnvägsspår till oljehamnen. Det fick stor betydelse för vår hamnlogistik, säger Magnus Sundström, vd på Wibax Logistics AB.

Mångfald av råvaror

Skellefteå Hamn ligger bra till – centralt placerad längs Norrlandskusten, och är öppen året runt. Den här hösten har det tillkommit en hel del tillskottsvolymer i form av nya kunder.

– Det känns alltid roligt när vi får förtroendet. Vi är en flexibel organisation som jobbar engagerat med att anpassa oss efter kundernas önskemål. Det är lite av vår styrka att kunna ställa om snabbt, säger hamnchefen Lars Widelund.

Smidigheten i organisationen avspeglar sig på mångfalden av råvaror och gods som hamnen hanterar; olja, sliger och sågade trävaror är exempel på detta.

– Jag hävdar att vi är den hamn i norr som är mest allround på så sätt. Jag ser hamnen som en katalysator för att hjälpa folk att hitta nya affärer, menar Widelund.

Egna bogserbåtar

Med nya kajen finns det teoretiska möjligheter för fartyg med Kvarkenmaxdjupet på 15.30 meter att anlöpa Skellefteå Hamn.

– Det behovet ser jag inte riktigt idag, men vi kanske kan nå 12­–13 meter.

Skellefteå Hamn har egna bogserbåtar som även bryter is vilket gör att man inte är beroende av andra företag.

– Det är en strategisk funktion, menar Lars.

Muddringsarbetena kommer påbörjas hösten 2018.


Källa: Skellefteå kommun


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se