Facebook


Instagram

VD-skifte i samspelande övergång


2018-09-18

Helsingborgs Hamns nye vd, Bart Steijaert, tar sig an hösten i hamnen med Niels Vallö vid sin sida.
Bild: Helsingborgs Hamn
Helsingborgs Hamns nye vd, Bart Steijaert, tar sig an hösten i hamnen med Niels Vallö vid sin sida.

Som ung ville han bli sjökapten, han har arbetat med hamn och logistik hela yrkeslivet och han har bott 20 år utomlands. Den första september startade holländaren Bart Steijaert i Helsingborgs Hamn för att ta över vd-posten efter Niels Vallø.

Bart kommer närmast från Axess Logistics där han varit vd i Sverige och Danmark sedan 2011. Dessförinnan var han chef för det operativa arbetet på Copenhagen Malmö Port. Han är utbildad inom maritim logistik och juridik vid universitet i Holland och Belgien. Att arbeta vid och med havet föll sig naturligt för Bart som växte upp i Zeeland, Holland.

– Sjöfarten har alltid gett mig möjlighet att träffa människor från hela världen och har gett mig förståelse för att det finns olika sätt att göra saker. Jag har lärt mig att det inte finns ETT sätt att göra saker rätt på utan ibland olika och flera. Mina internationella erfarenheter har hjälpt mig att inte fastna i förutfattade meningar, säger Bart.

Efter universitetet tog karriären fart
Efter universitetsutbildning i Vlissingen balanserade Bart en Mastersutbildning i Gent med sitt första jobb som kommersiell assistent på Zeeland Seaports 1996-1998 vilket banade väg för nästa inom frukthantering i Antwerpens hamn. Därpå såg Bart en annons från Toyota Motor Europe, som gjorde en storsatsning, sökte jobbet och fick det. Nästa anhalt blev Bryssel där han arbetade i tre år med att lägga grunden för Toyotas omläggning av billogistik i Europa och sedermera Malmö. En period som präglade honom.

– Toyotas starka kultur av kvalitet och struktur kom att prägla mig och jag har en hel del Kaizen i kroppen efter många år med Toyota. När Malmö valdes som hamn för den nordiska satsningen fick jag ansvaret att bygga upp den. Jag fick verkligen skruva ihop mitt eget kontor och måla linjer på asfalten på bilterminalen i Malmö hamn. Genom att ha ”händerna i jorden” och vara nere i verksamheten kunde vi tillsammans skapa en väldigt fin verksamhet i Malmö för Toyotas hela import till Norden och Ryssland, berättar Bart.

Timing och matchning
2002 flyttade Bart till Sverige, hans arbete med att skapa en nordisk hub för Toyota Motor Europe i Malmö pågick fram till 2005 då Bart blev bilansvarig på CMP och senare även axlade ansvaret för Ro-Ro och containerverksamheten. 2011 tog han sitt första vd-jobb på Autolink/Axess Logistics, som han hade i sex år men nu är han efter en relativt snabb rekrytering på plats i Helsingborgs Hamn.

– Eftersom jag hade varit ansvarig för CMPs containerhantering, som med hamnen i Köpenhamn var ungefär lika stor som Helsingborgs, visste jag hur duktiga Helsingborgs Hamn varit på containrar under lång tid. Jag ser väldigt mycket fram emot att få fortsätta utveckla hamnens verksamhet och göra den ännu effektivare, berättar Bart.

Att det pågår ett ambitiöst stadsutvecklingsprojekt strax utanför Barts nya tjänsterum på hamnkontoret gör det nya uppdraget ännu mer spännande.

– För Helsingborgs Hamn, likt i stort sett alla andra hamnar, pågår en fortsatt stor utmaning med optimering av plats och yta. Vi måste leva i god samexistens med en utvecklande stad och jag vet av erfarenhet att utvecklingen vinner på att tillåtas hända. Köpenhamn, Antwerpen, Rotterdam, Hamburg med flera. Alla hamnar ställs inför förändringar och det är just i detta som vi utvecklas och blir bättre. Genom att hantera mer gods på mindre ytor lär vi oss arbeta effektivare med hjälp av duktiga medarbetare, teknik och smarta flöden, säger Bart.

Samspelande övergång
Under hösten 2018 kommer Bart att arbeta sig varm i kläderna genom att prata med människor i organisationen, kunder och samarbetspartners. Att lyssna är a och o för hamnens nye vd som vilar tryggt i sina medarbetares kunskap sidan om Niels Vallø som Senior Advisor.

– Jag ser tillbaka på en period de senaste 6 åren med en kraftig tillväxt och förbättrat resultat för bolaget och ser fram emot 2019 då pensionärslivet ska kryddas med styrelsearbete och relevanta konsultuppgifter, avslutar Niels Vallø.




Källa: Helsingborgs hamn


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se