Facebook


Instagram

Veckopendel från Helsingborgs Hamn med Containerships


2021-03-31

Pendeln är planerad efter den ”Scanbaltic-service” som har anlöpt Helsingborg under många år.
Bild: Studio E
Pendeln är planerad efter den ”Scanbaltic-service” som har anlöpt Helsingborg under många år.

Containerships väljer att starta en pendel i egen regi från Helsingborgs Hamn. Önskemål om mer kapacitet och snabba ledtider har ”banat räls” för tåget som kommer att förse hela sex svenska terminaler med last från Södra Europa och Storbritannien. Den första lasten är planerad att rulla uppåt redan den 11 april där Gävle, Stockholm och Eskilstuna är några av terminalerna som trafikeras.

– Vi ser ett ökat behov av hållbara transporter från våra marknader i Europa till mellersta Sverige och väljer därför att starta en egen tågpendel för att kunna effektivisera flödet. Att det blir just med tåg är således efterfrågat, kapacitetsstärkande och en del av vårt hållbarhetsarbete, säger Urban Williamson som är chef för Containerships i Sverige.

Containerships har kört tåg från Helsingborg i många år men intresset för att ställa om godsflöden för att nå olika klimatmål ökar från alla håll. Genom att tillsätta ökade resurser och kapacitet på landsidan klarar hela logistikkedjan av större volymer med bibehållen transittid och möter efterfrågan på ett utmärkt sätt.

Även om Covid-19 har påverkat Intra-Europamarknaden är efterfrågan fortfarande stark för importlösningar till Sverige. Det finns redan planer från Containerships sida på att utöka kapaciteten ytterligare. Sedan har även Brexit skapat en större efterfrågan för multimodala transporter vilket kortsjö-rederier får anpassa sig efter. Last från Sverige till södra Europa är priskänsligt och det finns i regel en överkapacitet på transportmarknaden. Samtidigt konverterar många lastbilstransporter till multimodala och mer miljövänliga lösningar, där det här tåget bidrar till omställningen.

– Ett mål för Containerships är att vara ledande kring utveckling av mer miljövänliga transporter på Intra-Europamarknaden och den här satsningen visar att vi är trogna det målet, säger Urban.

Tåget är planerat utefter den ”Scanbaltic-service” som har anlöpt i Helsingborg i många år. I huvudsak är det tre marknader som främjas av tåget: Spanien, Portugal och Storbritannien. Det handlar om rena kortsjöflöden som annars hade gått med bil hela vägen både till och från Sverige.

– Veckopendeln känns som en naturlig utveckling av läget i en generellt sett ansträngd situation där vi tillsammans med Containerships kan stötta industrin med en både snabb och hållbar lösning, säger Anders Paulsson, Sales Executive i Helsingborgs Hamn.

Att valet faller på Helsingborg har flera anledningar men till de viktigaste hör närheten till marknaden i södra Sverige och god infrastruktur kring järnvägen.


Källa: Helsingborgs Hamn


Skriv ut



ABB kommer att leverera en helt integrerad elkraftslösning och ett integrerat automatiserat marint framdrivningssystem till de tio nya färjorna.
ABB kommer att leverera en helt integrerad elkraftslösning och ett integrerat automatiserat marint framdrivningssystem till de tio nya färjorna.

ABB sätter kursen för hållbar flodtransport med tio helt eldrivna färjor i Lissabon

ABB tar hem ett banbrytande kontrakt med den spanska skeppsbyggaren Astilleros Gondán om att tillhandahålla en helt eldriven kraftlösning för 40-meters snabba urbana...

Läs mer
Zugol 550
M/S Gabriella till sjöss.

Hangö och Kotka öppnar för första gången sina hamnar för Viking Lines passagerarfartyg

I år har Viking Line lanserat fem nya resmål från Helsingfors.

Läs mer
Zinga


Gasum inleder testleveranser av biogas till den finska gränsbevakningen

Gasum genomför två leveranser av biogas till den finska gränsbevakningen. En...

Läs mer
Vattenfall
M 20 som är ett av Sjöhistoriska museets museifartyg, drivs och underhålls av Föreningen M 20. Tack vare föreningens engagemang har fartyget nu räddats och lämnar den 12 april dockan på Beckholmen för en ny säsong till sjöss.

Museifartyget M 20 går till sjöss efter lyckad insamling och omfattande reparationer

Den 12 april dockar Sjöhistoriskas museifartyg minsveparen M 20 ut från Västra...

Läs mer
Stena Livia i Stena Lines färger (bilden är en illustration).

Nya färjan Stena Livia sjösätts på Östersjön

Färjerederiet Stena Line fortsätter sin planerade expansion på Östersjön...

Läs mer
Stena Lines nybyggda fartyg är både 30 procent större och mer energieffektiva än tidigare fartyg.

Stena Line ökar takten mot fossilfri sjöfart - ska sänka utsläppen med 30 procent till 2030

Färjerederiet Stena Line fortsatte under 2020 att minska sina totala koldioxidutsläpp och...

Läs mer


Mest lästa










Elpress 1











HBM
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se