Facebook


Instagram

Viking Lines nya fartyg tar mer gods till havs


2020-06-03

Viking Glory (bilden är en illustration).
Bild: Viking Line
Viking Glory (bilden är en illustration).

När Viking Lines nya fartyg Viking Glory kommer i trafik år 2021 kommer fraktkapaciteten mellan Sverige och Finland att öka betydligt. Det nya fartyget kommer att kunna ta 500 fraktmeter mer gods än föregångaren Amorella på den kortaste havsvägen mellan länderna, som går mellan Stockholm och Åbo. Totalt går cirka 90 procent av Sveriges handel via sjöfarten.

Viking Glory blir rederiet Viking Lines största och klimatsmartaste fartyg för frakttrafik. Glory kommer från trafikstarten 2021 att korsa Östersjön två gånger per dygn, med en kvällsavgång från Stockholm till Åbo varje dag. Redan i dagsläget fraktar Viking Lines fartyg över 133 000 godsenheter årligen på Östersjön och koncernens totala andel av fraktmarknaden ökade under 2019 till 18,4 procent.

– Sverige har Europas längsta kustlinje och kan i praktiken betraktas som en ö. Sjöfarten mellan Stockholm och Åbo är livsviktig för exporten och importen mellan länderna vilket vi sett inte minst denna exceptionella vår, dessutom avlastar vi både miljö och landsvägar när godset fraktas på Östersjön. Med Viking Glory kommer trafiken på den här linjen att bli minst 10 procent miljöeffektivare än den är i dag. Därför har vi också valt att utöka kapaciteten med 500 fraktmeter på vårt nya fartyg, säger Harri Tamminen, fraktdirektör Viking Line.

Viking Line har också tagit hänsyn till yrkesförarnas behov i utvecklingen av Viking Glory.

– För yrkesförarna utgör resandet en stor del av deras arbetstid, vilket förstås kan bli ganska tungt mellan varven. Därför vill vi gärna skapa en bättre miljö för våra förare medan de är ombord hos oss. I den lugnaste delen av Viking Glory kommer vi att ha ett separat område för yrkesförarna med 70-talet hytter, en egen bastu- och relaxavdelning och ett trivsamt gemensamt utrymme, säger Harri Tamminen.

Många av Viking Lines privatresenärer väljer också att ta med personbilen över havet. Under 2019 var Viking Lines andel av personbilsöverfarterna mellan Sverige och Finland 31,9 procent. Bildäcket på nya Viking Glory kommer att bli både större och högre än bildäcket på Amorella, det fartyg som ersätts.



Källa: Viking Line


Skriv ut



De två fartygen som nu börjat byggas är både 30 % större och mer energieffektiva än tidigare fartyg.
De två fartygen som nu börjat byggas är både 30 % större och mer energieffektiva än tidigare fartyg.

Styrkebesked från Stena Line:

Nya superfärjorna har börjat byggas

Mitt i den pågående pandemin lämnar färjerederiet Stena Line styrkebeskedet att byggnationen av deras två nya stora färjor har påbörjats i Kina. Fartygen...

Läs mer
Zugol 550
Semestertips:

Ny fotoutställning på Landskrona museum om lotsar och båtmän

Bild från utställningen.

Utställningen ”Lotsar och båtmän i Öresund” med fotografier av...

Läs mer
Viking Mariella.

Alla Viking Lines fartyg återgår i trafik i juli

M/S Mariella och M/S Cinderella börjar trafikera den 2 juli. M/S Mariella trafikerar 2...

Läs mer
Vattenfall
A Nepita efter ombyggnation.

Stena RoRo har levererat nattfärjan A Nepita efter rekordsnabb ombyggnation

På knappt tre månader har Stena RoRo förvandlat tidigare dagfärjan Stena...

Läs mer


Högt förtroende för Sjöfartsverket bland svenskarna

Nu står det klart att Sjöfartsverket är en av Sveriges fem mest ansedda...

Läs mer


Schneider Electric levererar säkerhetslösningar till prestigeprojektet Stockholm Norvik Hamn

I maj öppnade Sveriges nya hamn för rullande gods och containrar på Norvikudden...

Läs mer


Mest lästa



















Pacetell


Terrigio
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se