Facebook


Instagram

Viktig milstolpe för Skandiaporten i Göteborgs hamn


2020-12-25

Miljökonsekvensbeskrivningen är färdigställd och handlingarna packade och klara för inlämning och prövning av Mark-och miljödomstolen.
Bild: Göteborgs Hamn AB
Miljökonsekvensbeskrivningen är färdigställd och handlingarna packade och klara för inlämning och prövning av Mark-och miljödomstolen.

Projekt Skandiaporten, farledsfördjupningen i Göteborgs hamn, har nått en viktig milstolpe. Miljökonsekvensbeskrivningen är färdigställd och handlingar har lämnats in för prövning av Mark-och miljödomstolen.

Inledande studier genomfördes 2014-2017 utifrån behov av ny muddring av farled och hamn i Göteborg. Detta initierades för att höja Skandiahamnens kapacitet och konkurrensläge som Sveriges enda hamn med direkttrafik till Fjärran Östern. Förberedelsetiden handlar om åtta-till tio år i ett infrastrukturprojekt av den här omfattningen.

Sjöfartsverket respektive Göteborgs Hamn AB har idag skickat in tillståndshandlingar och miljökonsekvensbeskrivning, MKB, om totalt cirka 1 000 sidor för prövning av Mark- och miljödomstolen i Vänersborg.MKB:n ger en samlad bedömning av projektets effekter och konsekvenser för människors hälsa och miljö.

Ett tillstånd från Mark-och miljödomstolen är ett måste för att det fysiska arbetet ska kunna inledas med planerad kajförstärkning av Skandiahamnen 2022, muddring 2024 och gemensamt färdigställande med ett fördjupat kajläge 2026. Tillståndsprövningen gäller vattenverksamhet, det vill säga att få utföra sprängnings- och muddringsarbeten i Norra farleden, tidigare Torshamnsleden, samt Skandiahamnens hamnbassäng och kajförstärkning. Förhoppningsvis kan förhandlingarna i Mark- och Miljödomstolen starta under senare delen av 2021.

Under en följd av år har fartygen blivit allt större och därför behövs ökat farledsdjup. Den effektivaste sträckningen av farleden har växt fram genom att lotsar från Göteborgs lotsområde har gjort ett 60- tal körningar med ett tänkbart framtida fartyg som mäter 430 x 65 x 17,5 meters djupgående under skilda väder och vindförhållanden i Sjöfartsverkets simulator, Göteborg. I samband med simuleringarna har också behovet av muddringsvolym klarlagts.

Trafikverkets prognos för 2040 indikerar att 65-70 procent av den svenska containervolymen till och från Fjärran Östern kommer att transporteras genom Göteborgs hamn. Samhällsekonomisk analys visar att direktsjöfarten ger lägre transportkostnad, minskad transporttid och minskad miljöpåverkan per transporterad enhet.

Positivt
I början av 2000-talet genomfördes muddringsprojektet Säkrare farleder i Göteborg. I Skandiaporten handlar det om att utföra samma typ av arbeten, likartad omfattning och i samma områden.

– Uppföljningen av Säkrare farleder har visat att inga negativa, bestående miljöeffekter uppstått vare sig under eller efter muddringsarbetet. Skandiaporten blir på sätt och vis en repris av Säkrare farleder. Den stora skillnaden är att nu har fartygen blivit ett par storlekar större, säger Patrik, Benrick, projektledare, Skandiaporten för Sjöfartsverket.

– Inlämning av handlingarna till Mark- och Miljödomstolen är en viktig milstolpe för att vi skall nå vårt gemensamma projektmål med en färdig anläggning senast under första halvåret av 2026. Roligt att vi nu är här säger Jan Andersson, projektledare, Skandiaporten, Göteborgs Hamn AB.

Skandiaporten är ett samverkansprojekt mellan Göteborgs Hamn AB, Sjöfartsverket och Trafikverket.


Källa: Göteborgs hamn


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se