Facebook


Instagram

Vinterns renoveringar längs Göta kanal


2019-10-28

Arbetet med stora renoveringsprogrammet har nu passerat halvvägs.
Bild: Göran Billeson
Arbetet med stora renoveringsprogrammet har nu passerat halvvägs.

Den 29 september stängde farleden för säsongen 2019, och redan dagen efter startade vinterns renoveringsarbeten igång. Det största renoveringsprojektet sedan kanalen byggdes har nu passerat halvvägs mot mål och är inne på femte året med stora renoveringar i renoveringsprogrammet Göta kanal 2.0.

Under denna vinter kommer det vara ett trettiotal projekt av varierande storlek på gång längs kanalen. Bland annat kommer flera sträckor i Östergötland genomgå strandskoning och återställning av kanalprofilen, ett arbete som innebär att tidigare delar av kanalbanken, som eroderat och numera ligger i kanalen, tas upp för att återskapa kanalens ursprungsprofil. Aktuella sträckor där detta genomförs är Ruda – Sjöbacka, Borensberg- Kungs Norrby, Berg- Brunnby, Övre Carlsborg – Nedre Duvkullen och Asplången- Klämman.

Strandskoning består av olika typer av stensättningar längs kanalens båda sidor och har ursprungligen funnits längs hela Göta kanal. Dess funktion är att hålla kanalkanterna intakta och skydda mot olika typer av erosion vid svallvågor och andra slitage längs vattenlinjen.

På många sträckor har strandskoningen förstörts på grund av mångårigt slitage.

Kanalbanken kommer på vissa ställen få en ny tätkärna, detta görs genom att fräsa ett spår i den tidigare tätkärnan och sedan packa om med ny lera. Avslutningsvis läggs en ny beläggning anpassad för gång -och cykeltrafik på dragvägen. Vid behov kommer även bigravar och diken runt kanalen längs dessa sträckor återställas. Vid kanalbygget var man tvungen att korsa både bäckar och större vattendrag. Dessa vatten ville man inte ha in i kanalen. Dels blir det svårt att reglera vattenståndet, vid vårflod kan bassängerna vid slussarna fyllas väldigt snabbt, och dels skulle vattnet föra med sig en massa slam som kan leda till att kanalen blir för grund.

Därför finns det ett imponerande system av bigravar (diken) och stensatta kulvertar under kanalen, som leder vattnet till andra flöden. Vissa av kulvertarna är en manshöjd höga. Breddavlopp är precis som diken, bigravar och kulvertar en nödvändighet för att på ett säkert sätt hantera stora vattenflöden i och runt kanalen. Ett breddavlopp är att likna med ett flödesbord för en kraftverksdamm. Funktionen är helt enkel att hålla en viss nivå i kanalen och när nivån stiger rinner vattnet kontrollerat över bredavloppets kant och ut i ett dikessystem. I vinter återställer vi breddavlopp nedströms Godhögen.

Under vintern kommer vi även byta och återställa flera stämportar. Stämportar är portar som alltid står öppna på flera ställen i kanalen och har två syften. Skulle ett ras i kanalen inträffa ska de automatiskt slå igen av vattensuget, på så sätt töms bara en kortare sträcka och olyckan kan minimeras. Att det fungerar fick man bevis för 1847 när högbanken brast i Venneberga. Bara 100 meter bort slog stämporten igen. Det andra syftet är att kunna tömma kortare sträckor av kanalen för reparation. Under vintersäsongen 2019/2020 repareras stämportarna i Vassbacken.

Trädallén utmed kanalen kan komma att kompletteras efter behov och en hel del sly kommer att röjas i vissa områden.

Längs kanalen äger AB Göta kanalbolag en stor mängd bryggor och under vintern besiktas dessa för att planera för eventuellt utbyte eller renovering. Även slussportar kommer att bytas denna vinter i Carlsborgs nedre, Carl-Johan och i Forsvik denna vinter.

– Vi bygger våra slussportar nästan exakt som vi gjorde för 200 år sedan, med en stomme i gjutjärn och med virke från egen skog i Tiveden, berättar Roger Altsäter, vd på AB Göta kanalbolag.

I Forsvik och Berg äger två mer omfattande projekt rum i vinter. Projektet med att renovera kajen i Forsvik går in etapp 2. I våras genomfördes en renovering av av den norra delen av och nu är det alltså dags för södersidan. Kajen har fram tills nu vilat på stenkistor; kvadratiska undervattenskonstruktioner av timmer som fylls med stenar. På grund av slitage, där bland annat ballasten på vissa delar försvunnit byts nu dessa stenkistor ut mot moderna gjutna L-stöd och med dem på plats återfylls kajen med stenmassor. Kajkanten och allt synligt ovan vattenlinjen behålls i möjligaste mån enligt tidigare material och stil.

I detta projekt ingår även att ställa i ordning den södra kajen och bygga en ny gästhamnsbrygga. Avslutningsvis kommer det göras en allmän uppsnyggning av området på den södra sidan, och ett nytt gångstråk på norra sidan. Nya bänkar och bord kommer byggas för att göra miljön trevligare och mer tillgänglig för landbesökarna.

I Berg åtgärdas ett tidigare upptäckt läckage. Området ligger på norrsidan av kanalen, från bron i Berg och 200 meter västerut.

Ett läckage som bland annat orsakats av att man en gång i tiden breddade kanalen på den här platsen för att passagerarfartyget M/S Kung Karl Gustav skulle ges möjlighet att vända. Detta, tillsammans med att den tätande leran genom åren har körts på av fartyg och åldrats genom frysning och upptining, leder till att 18 000 m3 vatten per dygn nu läcker ut från kanalen. Den nya tätningen görs med en lerblandning som bland annat innehåller benotonitlera, en vulkanisk lera som har unika tätande egenskaper.

– I nuläget finns ingen risk för skred eller likande. Men vi arbetar förebyggande och bevarande för framtiden genom att åtgärna läckaget nu, fortsätter Roger Altsäter. 

– Det som är mest komplicerat med detta projekt är att kanalen i detta område är byggd på ett kalkstensberg. Det gör det svårare att få en bra tätkärna mot berget, eftersom kalksten är lösligt i vatten, förklarar Roger Altsäter.

Projektet i Berg är en investering på 23 Mkr och beräknas pågå fram till april.

Ytterligare ett projekt som ligger i startgroparna inför vintern är renovering och upprustning av slussvaktarbostaden Duvkullen övre. Detta projekt har en egen agenda och ligger utanför renoveringsprogrammet Göta Kanal 2.0 .AB Götakanalbolag har i uppdrag att underhålla, förvalta och utveckla Sveriges genom tidernas största kulturhistoriska byggnadsverk. I fastighetsrörelsen ingår förvaltning av skog, mark och fastigheter som såväl historiskt som praktiskt är kopplade till kanalen. Cirka 350 byggnader ingår i Göta kanalbolags fastighetsbestånd.



Källa: Göta Kanalbolag


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se