Facebook


Instagram

Wärtsilä lanserar Acceleration Centre i Singapore och ingår partnersamarbete med MPA och PSA Marine för att utveckla IntelliTug


2018-10-17

Wärtsilä IntelliTug-projektet syftar till att öka driftsäkerheten i Singapores intensivt trafikerade hamn.
Bild: Wärtsilä
Wärtsilä IntelliTug-projektet syftar till att öka driftsäkerheten i Singapores intensivt trafikerade hamn.

Teknologikoncernen Wärtsilä har i dag invigt sitt Acceleration Centre i Singapore. Centret ska främja innovation och samarbete mellan industrin, den akademiska världen och lokala partner för att stärka och utveckla Singapores maritima ekosystem.

Invigningen utgör en viktig milstolpe efter det avtal som ingicks mellan Singapores sjöfarts- och hamnmyndighet (MPA) och Wärtsilä i april 2018 angående samarbete inom områdena intelligenta fartyg, uppkopplad smart hamndrift, cyber-fysisk säkerhet och digital acceleration med nyetableringar. Öppnandet av centret är en viktig milstolpe inom ramen för det här samarbetet. Wärtsilä ska även hantera cybersäkerhetsutmaningarna inom uppkopplade sjöfartstjänster genom att lansera Maritime Cyber Centre of Excellence som en del av Singapore Acceleration Centre.  

– Singapores mål är att vara ett globalt nav för sjöfarten när det gäller uppkoppling, innovation och kompetens. Etableringen av Wärtsilä Acceleration Centre i Singapore kommer att bli ett betydelsefullt bidrag till vårt ekosystem för maritima innovationer. Jag är mycket glad över att Wärtsilä och PSA Marine tillsammans vill utveckla och testa den självstyrande bogserbåten, som är ett initiativ under MPA Living Lab. Med sådana här projekt kan vi skapa nya koncept för drift och regelverk samt kapacitet för att öka effektiviten i vår framtida hamndrift, säger transport- och hälsominister Lam Pin Min, som var hedersgäst under lanseringen av centret.  

Wärtsilä IntelliTug-projektet
Det första gemensamma projektet som förverkligas inom ramen för Wärtsilä Acceleration Centre är Wärtsilä IntelliTug. Projektet går ur på att utveckla en bogserbåt med självstyrande navigering och det genomförs tillsammans med MPA och PSA Marine, en ledande leverantör av marina tjänster. Fartyget kommer att kunna utföra en rad olika rutinuppdrag på ett sätt som förbättrar bogserbåtarnas säkerhet och effektivitet ytterligare och samtidigt avlastar operatörens starkt pressade arbetssituation i en av världens mest krävande hamnmiljöer.  

Under IntelliTug-projektet ska en skräddarsydd lösning för Singapores unika situation skapas genom att kombinera teknologier, innovationer och funktioner från Wärtsiläs breda portfölj. Det kommer att resultera i ett konkret mervärde för kunden och ett betydelsefullt bidrag till de regionala hållbarhetsmålen.

Lösningen kommer bland annat att omfatta en ny närfältsbredbandsradar och realtidsvideoanalys integrerad med ett lättviktigt människocentrerat ledningssystem som övervakar närområdet och varnar användare för möjliga kollisrisker med hjälp av adaptiv dynamisk ruttplanering. Under 2019 kommer Wärtsilä tillsammans med MPA och PSA Marine att provköra IntelliTug-konceptet på en befintlig bogserbåt i Singapores hamn i verklig drift.

– Vi är på ständig jakt efter innovativa idéer för att förbättra våra bogserbåtskapteners situationsmedvetenhet så att de kan navigera säkrare genom de intensivt trafikerade farvattnen i Singapores hamn. För att nå det här målet har vi valt att samarbeta med MPA och Wärtsilä för att undersöka och prova ny teknik och förverkliga idéer, säger Peter Chew, PSA Marines VD.

– Till skillnad från många andra konceptidéer i branschen skapar vi med IntelliTug en teknik som kommer att kunna användas på riktigt i den kommersiella sjöfarten. Vi vill hjälpa branschen utvecklas genom att förse fartyg med automationsteknik som höjer säkerheten och effektiviteten, samtidigt som vi utökar människans roll i processen, tillägger Marco Ryan, Chief Digital Officer & Executive Vice President, Wärtsilä Corporation.
– Lösningen ger kaptenen bättre kontroll eftersom den aktivt assisterar besättningen i olika situationer. Då kan besättningen fokusera på kritiska bogseroperationer och samtidigt hålla ett säkert avstånd under navigeringen på ett sätt som förhindrar potentiella kollisioner. Lösningen kommer också att hjälpa besättningen fatta rätt beslut och ge dem möjlighet att samarbeta med kollegerna på land via realtidsdataanslutning. 
 

Genom att implementera dessa strategiska initiativ i Singapore-regionen etablerar Wärtsilä kritiska länkar mellan ekosystemets olika aktörer. I och med att flera operativa intressenters behov tillgodoses samtidigt är detta också ett sätt för Wärtsilä att förverkliga visionen Smart Marine Ecosystem.





Källa: Wärtsilä


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se