Facebook


Instagram

Stena Line ökar takten mot fossilfri sjöfart - ska sänka utsläppen med 30 procent till 2030


2021-04-07

Stena Lines nybyggda fartyg är både 30 procent större och mer energieffektiva än tidigare fartyg.
Bild: Mild Design/Stena Line
Stena Lines nybyggda fartyg är både 30 procent större och mer energieffektiva än tidigare fartyg.

Landström är en viktig del av Stena Lines hållbarhetsstrategi och totalt är 14 fartyg uppkopplade vid sju terminaler i Sverige, Tyskland och Holland. Totalt reducerar detta årligen rederiets utsläpp med 13 000 ton CO2.
Bild: PORT OF KIEL
Landström är en viktig del av Stena Lines hållbarhetsstrategi och totalt är 14 fartyg uppkopplade vid sju terminaler i Sverige, Tyskland och Holland. Totalt reducerar detta årligen rederiets utsläpp med 13 000 ton CO2.

Erik Lewenhaupt, Hållbarhetschef på Stena Line.
Bild: Patrik Olsson/Stena Line
Erik Lewenhaupt, Hållbarhetschef på Stena Line.

Niclas Mårtensson, CEO Stena Line Group.
Bild: Emelie Asplund/Stena Line
Niclas Mårtensson, CEO Stena Line Group.

Färjerederiet Stena Line fortsatte under 2020 att minska sina totala koldioxidutsläpp och ligger nu tio år före den internationella sjöfartens mål. Trots det ökar nu det svenska rederiet takten i omställningen mot fossilfri sjöfart och presenterar sin plan för att minska de totala koldioxidutsläppen med 30 procent fram till 2030.

Trots ett utmanande år fortsatte Stena Line att minska sina totala koldioxidutsläpp under 2020. Utsläppen minskade också per nautisk mil, med - 2,3 %/nm, vilket visar att fartygen blivit ännu mer energieffektiva under 2020.

– Vi arbetar parallellt med att minska vår bränsleförbrukning och våra utsläpp, samtidigt som vi utforskar morgondagens bränslen och teknik. De viktigaste orsakerna till minskningen under 2020 är att vi introducerat tre nybyggda energieffektiva fartyg av modellen E-Flexer på Irländska Sjön, introducerat grön landström vid hamnuppehåll i Kiel samt att flera fartyg som trafikerar mellan Sverige, Danmark och Tyskland blivit utrustade med AI-assistenten Stena Fuel Pilot som hjälper våra kaptener att segla på det mest energieffektiva sättet, säger Erik Lewenhaupt, Hållbarhetschef på Stena Line.

Stena Line ligger redan tio år före den internationella sjöfartens mål för relativa utsläppsminskningar*. Ändå väljer nu det svenska färjerederiet att öka takten i omställningen mot fossilfri sjöfart och ska minska de totala koldioxidutsläppen med 30 % till 2030, vilket ska uppnås bland annat genom att sjösätta det fossilfria fartyget Stena Elektra på linjen Göteborg-Fredrikshamn, och senast 2050 ska rederiet vara helt fossilfritt.

– Vår ambition är att leda utvecklingen mot en fossilfri sjöfart och hållbara transporter på havet. Då krävs det att vi på sikt också bryter fossilberoendet och börjar minska våra totala utsläpp, inte bara blir mer effektiva per segling. Därför väljer Stena Line nu att sätta det ambitiösa målet att minska våra totala koldioxidutsläpp med 30 procent till 2030, för i slutänden ska de ner till noll, säger Stena Lines VD Niclas Mårtensson, ledamot i Regeringens Elektrifieringskommission.


Fyra områden som ska göra Stena Line fossilfria:
Stena Line har identifierat fyra nyckelområden för att minska koldioxidutsläppen med 30 % till 2030 och för att bli helt fossilfria senast 2050.

Elektrifiering av sjöfarten:
• Stena Line är idag ledande inom elektrifiering av sjöfarten och sedan 2018 trafikerar batterihybriden Stena Jutlandica linjen mellan Göteborg och Fredrikshamn. Senast 2030 ska den fossilfria färjan Stena Elektra trafikera hela sträckan med batterikraft endast, en sträcka på 50 nautiska mil.

• Elektrifieringen av hamnsidan fortsätter och idag används 99,8 procent förnybar el inom Stena Line. Vid 25 procent av Stena Lines terminaler kopplar fartygen upp sig till grön el vid hamnuppehåll vilket under 2020 minskade Stena Lines koldioxidutsläpp med mer än 13 000 ton, motsvarande årsutsläppen från 7,200 personbilar.

Investering i alternativa bränslen:
• År 2015 sjösatte Stena Line världens första färja som kan drivas på både diesel och metanol. Det unika projektet på Stena Germanica på linjen mellan Göteborg och Kiel etablerade metanol som fartygsbränsle.

• Metanol kan produceras från naturgas, kol, biomassa eller CO2. Genom att använda metanol elimineras utsläppen av svavel och partiklar nästan helt och kväve med 60 procent jämfört med traditionellt fartygsbränsle.

• Stena Line undersöker flera alternativa bränslen såsom vätgas, och bränsleceller och under 2021 är ett test planerat med metanol som återvunnits från ståltillverkning.


Modernisering av fartygsflottan:
• Under 2020 har tre nybyggda färjor av modellen E-Flexer börjat trafikera Stena Lines linjer. Fartygen är 30 procent mer energieffektiva än tidigare fartyg och förberedda för att konverteras till gas, eller metanoldrift. Under 2022 levereras ytterligare två nybyggda förlängda fartyg av modellen E-Flexers.

• Under de senaste tio åren har Stena Line moderniserat och effektiviserat fartygsflottan genom fler än 360 små och stora effektiviseringsåtgärder. Det handlar exempelvis om nya bulbar, propellrar och roder, frekvensstyrd ventilation ombord och ny effektiv miljövänlig bottenfärg.


AI assistans ombord
• Stena Lines erfarna kaptener har fått en ny hjälpreda ombord, AI-assistenten Stena Fuel Pilot som stöttar besättningen i att köra fartyget på det mest effektiva sätter. Under 2020 installerades Stena Fuel Pilot på fem färjor mellan Sverige och Tyskland och Sverige och Danmark. Planen är att AI-assistenten ska finnas på samtliga fartyg inom två år.

• Stena Fuel Pilot har i sin nuvarande form en potential på att minska bränsleförbrukningen med upp till 5 procent per fartyg och resa men ytterligare potential för AI-stöd för minskad bränsleförbrukning utreds.

*Stena Line tio år före den internationella sjöfartens (IMO/International Maritime Organisation) mål för energieffektiva transporter, en relativ minskning av CO2-utsläpp per lastenhet transporterad, med 40 % mellan 2008 och 2030.


Källa: Stena Line


Skriv ut





Peab Asfalt lanserar ECO-Asfalt i Danmark

ECO-Asfalt introducerades i Sverige 2015 och har rönt stor framgång. Som första danska asfaltproducent övergår Peab Asfalts fabriker från naturgas till 100 procent certifierad biogas. Redan den 22 april sker bytet...

Läs mer
Roch-services
Sandupptagning på gång- och cykelvägen.

Gatorna sopas rena från sand

Vintern lider mot sitt slut och det är dags att börja sopa upp sand och grus som kommunen använt mot halka på gator, gång- och cykelvägar under vinterhalvåret....

Läs mer
Smartdok
ABB kommer att leverera en helt integrerad elkraftslösning och ett integrerat automatiserat marint framdrivningssystem till de tio nya färjorna.

ABB sätter kursen för hållbar flodtransport med tio helt eldrivna färjor i Lissabon

ABB tar hem ett banbrytande kontrakt med den spanska skeppsbyggaren Astilleros Gondán om att tillhandahålla en helt eldriven kraftlösning för 40-meters snabba urbana...

Läs mer
RF-System
Efter den den 140 mil långa resan från Piteå rullar tågen direkt in på Göteborgs hamns containerterminal. Där kan lasten lyftas direkt på fartyg för vidare transport ut i världen.

Ny tågpendel mellan Göteborgs hamn och Piteå – 87% mindre koldioxidutsläpp

87 procent mindre koldioxidutsläpp och närmare en veckas kortare transporttid. Det blir resultatet när ytterligare delar av den norrländska skogsindustrin nu väljer att ta...

Läs mer
SVB550
Peabs TA organisation stöttar Peab Asfalt, Peab Anläggning och Lambertsson i olika TA frågor. På bilden från vänster: Marit Österberg, Anncatrin Elversson, Sandra Morén och Jessica Nordström.

En stark TA-organisation hjälper Peab att göra sina arbetsplatser säkrare

För att medarbetarna inom Peab som arbetar vid vägen skall få en så säker arbetsplats som möjligt är det viktigt att man har specialiststöd inom...

Läs mer
SBS Betong 550
Norwegian 737-800.

Norwegians rekonstruktion i Norge har godkänts

Norska domstolen Oslo Byfogdembete har i dag godkänt Norwegians rekonstruktionsplan i Norge. Därmed har koncernens båda rekonstruktionsprocesser i Norge och Irland godkänts....

Läs mer
BAB
M/S Gabriella till sjöss.

Hangö och Kotka öppnar för första gången sina hamnar för Viking Lines passagerarfartyg

I år har Viking Line lanserat fem nya resmål från Helsingfors.


Viking Line ordnar två unika kryssningar i samarbete med Hangö Hamn Ab och Hangö stad samt med...

Läs mer
Viacon


SAS på första plats i Kammarkollegiets upphandling av inrikes flygresor

Kammarkollegiet har valt leverantörer för inrikesresor i Sverige och för första gången helt utifrån miljökriterier. SAS har fått högst antal poäng...

Läs mer
Zueblin


Gasum inleder testleveranser av biogas till den finska gränsbevakningen

Gasum genomför två leveranser av biogas till den finska gränsbevakningen. En leverans från Risavika i Norge och ytterligare en från biogasanläggningen i Åbo,...

Läs mer
Arema
Svevia bygger nytt järnvägsspår i Sundsvall, mellan Ådalsbanan och Tunadalsspåret.

Svevia bygger för ny järnväg i Sundsvall

Svevia har fått uppdraget att bygga ny järnväg mellan Ådalsbanan och Tunadalsspåret. Det nya spåret ska skapa mer effektiva godstransporter till och från...

Läs mer
Vattenfall
M 20 som är ett av Sjöhistoriska museets museifartyg, drivs och underhålls av Föreningen M 20. Tack vare föreningens engagemang har fartyget nu räddats och lämnar den 12 april dockan på Beckholmen för en ny säsong till sjöss.

Museifartyget M 20 går till sjöss efter lyckad insamling och omfattande reparationer

Den 12 april dockar Sjöhistoriskas museifartyg minsveparen M 20 ut från Västra torrdockan på Beckholmen i Stockholm. Tack vare Föreningen M 20 har det k-märkta...

Läs mer
CL Specialglas
Göteborg ska få fler laddplatser.

Nu utökas antalet laddplatser i Göteborg

Fler och fler bilar som kommer ut i trafik har el som en alternativ drivkälla och är i behov av att kunna laddas. Enligt uppgifter från Elstatistik.se och Power Circle så ö...

Läs mer
Scantruck
Stockholm Arlanda Airport.

90 procent färre resenärer jämfört med före pandemin

Under mars flög närmare 341 000 resenärer via Swedavias flygplatser, en minskning med 90 procent jämfört med motsvarande resenärsnivåer före pandemin i mars...

Läs mer
Sekom


Förbättrad punktlighet för pendeltågen i mars

Under mars har pendeltågens punktlighet tagit ett stort kliv uppåt jämfört med februaris punktlighet, men månadens resultat når inte riktigt samma nivåer som...

Läs mer
Zugol 550
Nikolas Rowland på First Row Shipping & Logistics AB, Mikael Nyman på CFL Cargo Sverige AB och Henrik Horndahl, Svante Altås och Homam Mansour på APM Terminals Gothenburg firar avgången av det första pendeltåget till Piteå.

Unik pendel mellan Piteå och Göteborg – sparar 87 % i utsläpp

Idag rullade det första tåget mellan Piteå och Göteborg ut från APM Terminals Gothenburg. Den nystartade pendeln innebär nya möjligheter för den norrlä...

Läs mer
Den 16 april inleds underhållsarbeten på Älvsborgsbron. Trafik Göteborg

Tredje gången gillt för Älvsborgsbron

Den 16 april startar årets stora trafikpåverkande arbeten på Älvsborgsbron. Trafikanter får räkna med längre restider, särskilt under morgon och...

Läs mer
Stena Livia i Stena Lines färger (bilden är en illustration).

Nya färjan Stena Livia sjösätts på Östersjön

Färjerederiet Stena Line fortsätter sin planerade expansion på Östersjön och avslöjar nu namnet på en ny modern frakt- och passagerarfärja som ska börja...

Läs mer
Norwegian 737-800.

Kraftigt minskat antal passagerare även i mars

Norwegians trafiksiffror för mars visar på en låg efterfrågan till följd av pandemin och reserestriktioner på bolagets viktigaste marknader.

Läs mer


Första ordern av vätgaståg i Frankrike – ett historiskt steg mot hållbar mobilitet

Regionerna Auvergne-Rhône-Alpes, Bourgogne-Franche-Comté, Grand Est och Occitanie lägger den första ordern någonsin i Frankrike på dualmode el/vätgaståg....

Läs mer


Air Leap Aviation flyttar underhåll av flygplan till Halmstad

Air Leap Aviation kommer, med start i maj, att flytta underhållsverksamheten från Arlanda till Halmstad. Bolaget konstaterar att det blir effektivare på flera plan och förutom...

Läs mer

Skanska ersätter pumpsystem vid avloppsreningsverk i New York för cirka 640 miljoner

Skanska har, som en del av ett joint venture med RJ Industries, tecknat avtal med New York City Department of Environmental Protection (NYCDEP) för att ersätta avloppspumpar och tillhö...

Läs mer


M och S i genmensam kommenterar om Trafikverkets utredning om Arlanda:

”Slutsatserna kan få allvarliga konsekvenser”

En utbyggnad av Arlanda flygplats är bra för regionen. Men Trafikverkets slutsatser i utredningen av riksintresset kan få allvarliga konsekvenser för både människor...

Läs mer


Mest lästa










Elpress 1











HBM
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se