Facebook


Instagram

Sveriges testbädd för elektromobilitet etableras i Göteborg, Nykvarn och Borås


2021-03-08

I Boråsanläggningen kommer säkerhetstester vara i fokus, bland annat kopplat till laddning, kortslutning, vibrationer, mekanisk chock, extrema temperaturer och brandrisker (bilden är en illustration).
Bild: Wingårdh Arkitektkontor AB/RISE
I Boråsanläggningen kommer säkerhetstester vara i fokus, bland annat kopplat till laddning, kortslutning, vibrationer, mekanisk chock, extrema temperaturer och brandrisker (bilden är en illustration).

I Nykvarn kommer arbetet att inriktas mot forskning och provning inom batteriteknik, och dynamisk provning av komponenter för tyngre fordon och farkoster (bilden är en illustration).
Bild: Frisk Arkitektur AB/Kvarnkrysset AB
I Nykvarn kommer arbetet att inriktas mot forskning och provning inom batteriteknik, och dynamisk provning av komponenter för tyngre fordon och farkoster (bilden är en illustration).

Anläggningen i Säve, Göteborg kommer att kunna möta behov hos utvecklare av tunga och lätta fordon, lastbilar och bussar, anläggningsmaskiner, flyg och fartyg. Man kommer att kunna utföra tester på alla typer av batterisystem, inklusive komponenter från underleverantörer. På Säve erbjuds alla sorters testning inom elektromobilitet (bilden är en illustration).
Bild: Nils Andréasson/Castellum
Anläggningen i Säve, Göteborg kommer att kunna möta behov hos utvecklare av tunga och lätta fordon, lastbilar och bussar, anläggningsmaskiner, flyg och fartyg. Man kommer att kunna utföra tester på alla typer av batterisystem, inklusive komponenter från underleverantörer. På Säve erbjuds alla sorters testning inom elektromobilitet (bilden är en illustration).

Henrik Svenningstorp, projektledare SEEL.
Bild: Albin Dahlin, RISE
Henrik Svenningstorp, projektledare SEEL.

Nu påbörjar Chalmers och RISE bygget av Sveriges testbädd för elektromobilitet: Swedish Electric Transport Laboratory, SEEL. Elektrifieringen av transportsektorn ska accelereras vid SEELs tre anläggningar i Göteborg, Nykvarn och Borås.

Genom tät samverkan mellan ägarduon Chalmers och RISE, staten och industriparterna Cevt, Scania, Volvo Cars och Volvokoncernen blir testbädden en nyckelresurs – öppen för samarbete med aktörer i hela Europa – för att göra Sverige världsledande inom elektromobilitet. Sammantaget möjliggör regeringens anslag, industriparternas åtaganden och RISE och Chalmers ägaransvar en investering om 1,3 miljard kronor i testbädden. 

– Sverige har en lång tradition av fordonstillverkning och samtidigt är vi ett av världens mest innovativa länder. Genom SEEL tar vi vara på dessa styrkor för att elektrifiera transportsektorn, minska utsläppen och samtidigt stärka Sveriges konkurrenskraft och skapa jobb i Sverige. Detta blir ett viktigt redskap för svensk fordonsindustri att leda den globala utvecklingen mot ökad hållbarhet, säger näringsminister Ibrahim Baylan.

I testbäddens tre anläggningar kommer industri, institut och akademi att prova de flesta typer av teknik och säkerhetsaspekter som elektrifierade transporter kräver – även nya innovativa koncept i tidiga utvecklingsskeden. Testobjekten utgörs av en mängd olika slags komponenter för elektriska drivlinor och energilagring avsedd för fordon, fartyg och andra farkoster, samt system för att hantera framdrivning och energistyrning. Fysiskt handlar det om exempelvis växellådor, axelsystem, nav, elmotorer, kraftelektronik, batterier och bränsleceller.

Även den marina sektorn och flyget kan dra stor nytta av testbädden för provning och som mötesplats och plattform för bred kunskapsutveckling inom elektromobilitet.

– SEEL kommer stärka svensk fordonsindustris konkurrenskraft och bidra till att Sverige fortsätter att ligga i framkant när det gäller innovation inom transportsektorn. SEEL har mycket goda förutsättningar att bli en världsledande testbädd för elektromobilitet och kommer att ta en viktig roll för fordonsindustrins omställningsarbete, säger Pia Sandvik, vd RISE.

Den största av SEELs tre anläggningar byggs i Säve, Göteborg, med en planerad yta på 13 000 kvadratmeter. Anläggningen kommer att kunna möta behov hos utvecklare av tunga och lätta fordon, lastbilar och bussar, anläggningsmaskiner, flyg och fartyg. Man kommer att kunna utföra tester på alla typer av batterisystem, inklusive komponenter från underleverantörer. På Säve erbjuds ett brett utbud av testning inom elektromobilitet. 

Säkerhetstester kommer vara i fokus vid anläggningen i Borås, bland annat kopplat till laddning, kortslutning, vibrationer, mekanisk chock, extrema temperaturer och brandrisker. I Nykvarn kommer arbetet att inriktas mot forskning och provning inom batteriteknik, och dynamisk provning av komponenter för tyngre fordon och farkoster.

– Chalmers har valt att tillsammans med RISE ta ett aktivt ägaransvar för testbädden för att på effektivast möjliga sätt kunna stödja svensk och europeisk fordonsindustri i den snabba omställningen mot elektromobilitet. Satsningen ger oss samtidigt utmärkta möjligheter att stärka vår forskning och utbildning inom elektriska fordon och farkoster ytterligare, säger Stefan Bengtsson, rektor och vd, Chalmers.

Fordonsindustrin i Sverige har ambitiösa mål för sin teknikomställning, och företagens aktiva engagemang främjar den strategiska relevansen i de tekniska testmöjligheter som nu etableras. Samtidigt kommer testbädden fungera som en öppen plattform där också forskare, andra stora industriföretag, små och medelstora företag samt yrkesverksamma och studenter är välkomna att utveckla sina kunskaper. 

Swedish Electric Transport Laboratory kommer att vara i drift andra kvartalet 2023. För närvarande pågår upphandling av entreprenader och utrustning.


Industrin om Sveriges testbädd för elektromobilitet, SEEL
Volvokoncernen
– Volvokoncernen är mitt i den stora teknikomställning som ska göra oss till ett utsläppsfritt bolag senast 2050. Elektrifiering av våra produktsegment kommer utgöra en stor del i vårt erbjudande av fossilfria transporter. SEEL, en test- och demoanläggning för elektromobilitet i världsklass, blir en viktig pusselbit för att Volvo men även hela den svenska fordonsindustrin ska lyckas med teknikomställningen. Genom ett nära samarbete mellan industrin, institut och akademin kan vi snabba upp kunskapsutvecklingen inom elektromobilitet och säkerställa att vi fortsätter leverera innovativa och konkurrenskraftiga transportlösningar, säger Lars Stenqvist, teknisk direktör Volvokoncernen.


Scania
– Scanias mål är att leda skiftet mot ett hållbart transportsystem där elektrifierade tunga fordon har en avgörande roll. Avtalet med SEEL är positivt för Scania och hela det innovativa fordonsklustret i Mälardalen. Vi ser etableringen av SEEL i Nykvarn som ytterligare ett steg in i framtiden där även vår kommande batterimonteringsfabrik och vårt nya batterilaboratorium är mycket viktiga, säger Claes Erixon chef for Forskning och Utveckling på Scania.


CEVT
– Elektromobilitet är en essentiell del av utvecklingsarbetet mot morgondagens mobilitet. SEEL skapar förstärkta möjligheter till utveckling i världsklass och potentialen att attrahera spetskompetens. Gemensamt kan vi nu accelerera utvecklingen mot ett fossilfritt samhälle, säger Mats Fägerhag, VD Cevt.


Volvo Cars
– Volvo Cars är övertygade om att elektrifiering är framtiden för fordonsindustrin och vi är en ledare i branschen i den här omställningen. SEEL stärker våra högt ställda elektrifieringsambitioner eftersom den avancerade anläggningen, med hög kapacitet för testning och forskning, skapar möjligheter för ökad kunskap och för att kunna verifiera nya teknologier för våra framtida eldrivna fordon, säger Mats Moberg, FoU-chef Volvo Cars.
– Det är glädjande att se framstegen i uppbyggnaden av SEEL och vi ser fram emot en tät samverkan med alla inblandade parter.


Fakta: Swedish Electric Transport Laboratory, SEEL
Swedish Electric Transport Laboratory, SEEL, är en testbädd för forskning och utveckling inom elektromobilitet, ägd och driven av Chalmers och RISE i ett gemensamt bolag. Syftet är att stärka effektiv kunskapsutveckling och förutsättningarna för samarbete inom elektrifierade transporter, i Sverige och Europa.

Aktörer inom fordonsindustrin, flygindustrin och maritima sektorn samt övriga företag som utvecklar teknik inom relevanta områden får en gemensam plattform att mötas på, och kan tillsammans dra nytta av den kunskapsutveckling och det teknikskifte som nu sker. Forskare vid högskolor, universitet och forskningsinstitut får samtidigt tillgång till en avancerad forskningsinfrastruktur inom elektromobilitet. Testbädden kommer att vara i drift 2023.


Fakta: Testbädden är del av en europeisk satsning på värdekedja för batterier 
Det statliga stödet från Energimyndigheten på 575 miljoner kronor till elektromobilitetslabbet SEEL sker inom ramen för ett IPCEI, det vill säga ett viktigt projekt av gemensamt europeiskt intresse, för att bygga upp en europeisk värdekedja för batterier.

I det tioåriga projektet ingår 17 deltagare från sju medlemsstater. Det omfattar stora europeiska satsningar inom råvaror och avancerade material för batterier, battericeller och moduler, hela batterisystem samt användning, återvinning och förädling av återvunna material. Satsningen sker inom ramen för European Battery Alliance.


Källa: RISE


Skriv ut





Peab Asfalt lanserar ECO-Asfalt i Danmark

ECO-Asfalt introducerades i Sverige 2015 och har rönt stor framgång. Som första danska asfaltproducent övergår Peab Asfalts fabriker från naturgas till 100 procent certifierad biogas. Redan den 22 april sker bytet...

Läs mer
Roch-services
Sandupptagning på gång- och cykelvägen.

Gatorna sopas rena från sand

Vintern lider mot sitt slut och det är dags att börja sopa upp sand och grus som kommunen använt mot halka på gator, gång- och cykelvägar under vinterhalvåret....

Läs mer
Smartdok
ABB kommer att leverera en helt integrerad elkraftslösning och ett integrerat automatiserat marint framdrivningssystem till de tio nya färjorna.

ABB sätter kursen för hållbar flodtransport med tio helt eldrivna färjor i Lissabon

ABB tar hem ett banbrytande kontrakt med den spanska skeppsbyggaren Astilleros Gondán om att tillhandahålla en helt eldriven kraftlösning för 40-meters snabba urbana...

Läs mer
RF-System
Efter den den 140 mil långa resan från Piteå rullar tågen direkt in på Göteborgs hamns containerterminal. Där kan lasten lyftas direkt på fartyg för vidare transport ut i världen.

Ny tågpendel mellan Göteborgs hamn och Piteå – 87% mindre koldioxidutsläpp

87 procent mindre koldioxidutsläpp och närmare en veckas kortare transporttid. Det blir resultatet när ytterligare delar av den norrländska skogsindustrin nu väljer att ta...

Läs mer
SVB550
Peabs TA organisation stöttar Peab Asfalt, Peab Anläggning och Lambertsson i olika TA frågor. På bilden från vänster: Marit Österberg, Anncatrin Elversson, Sandra Morén och Jessica Nordström.

En stark TA-organisation hjälper Peab att göra sina arbetsplatser säkrare

För att medarbetarna inom Peab som arbetar vid vägen skall få en så säker arbetsplats som möjligt är det viktigt att man har specialiststöd inom...

Läs mer
SBS Betong 550
Norwegian 737-800.

Norwegians rekonstruktion i Norge har godkänts

Norska domstolen Oslo Byfogdembete har i dag godkänt Norwegians rekonstruktionsplan i Norge. Därmed har koncernens båda rekonstruktionsprocesser i Norge och Irland godkänts....

Läs mer
BAB
M/S Gabriella till sjöss.

Hangö och Kotka öppnar för första gången sina hamnar för Viking Lines passagerarfartyg

I år har Viking Line lanserat fem nya resmål från Helsingfors.


Viking Line ordnar två unika kryssningar i samarbete med Hangö Hamn Ab och Hangö stad samt med...

Läs mer
Viacon


SAS på första plats i Kammarkollegiets upphandling av inrikes flygresor

Kammarkollegiet har valt leverantörer för inrikesresor i Sverige och för första gången helt utifrån miljökriterier. SAS har fått högst antal poäng...

Läs mer
Zueblin


Gasum inleder testleveranser av biogas till den finska gränsbevakningen

Gasum genomför två leveranser av biogas till den finska gränsbevakningen. En leverans från Risavika i Norge och ytterligare en från biogasanläggningen i Åbo,...

Läs mer
Arema
Svevia bygger nytt järnvägsspår i Sundsvall, mellan Ådalsbanan och Tunadalsspåret.

Svevia bygger för ny järnväg i Sundsvall

Svevia har fått uppdraget att bygga ny järnväg mellan Ådalsbanan och Tunadalsspåret. Det nya spåret ska skapa mer effektiva godstransporter till och från...

Läs mer
Vattenfall
M 20 som är ett av Sjöhistoriska museets museifartyg, drivs och underhålls av Föreningen M 20. Tack vare föreningens engagemang har fartyget nu räddats och lämnar den 12 april dockan på Beckholmen för en ny säsong till sjöss.

Museifartyget M 20 går till sjöss efter lyckad insamling och omfattande reparationer

Den 12 april dockar Sjöhistoriskas museifartyg minsveparen M 20 ut från Västra torrdockan på Beckholmen i Stockholm. Tack vare Föreningen M 20 har det k-märkta...

Läs mer
CL Specialglas
Göteborg ska få fler laddplatser.

Nu utökas antalet laddplatser i Göteborg

Fler och fler bilar som kommer ut i trafik har el som en alternativ drivkälla och är i behov av att kunna laddas. Enligt uppgifter från Elstatistik.se och Power Circle så ö...

Läs mer
Scantruck
Stockholm Arlanda Airport.

90 procent färre resenärer jämfört med före pandemin

Under mars flög närmare 341 000 resenärer via Swedavias flygplatser, en minskning med 90 procent jämfört med motsvarande resenärsnivåer före pandemin i mars...

Läs mer
Sekom


Förbättrad punktlighet för pendeltågen i mars

Under mars har pendeltågens punktlighet tagit ett stort kliv uppåt jämfört med februaris punktlighet, men månadens resultat når inte riktigt samma nivåer som...

Läs mer
Zugol 550
Nikolas Rowland på First Row Shipping & Logistics AB, Mikael Nyman på CFL Cargo Sverige AB och Henrik Horndahl, Svante Altås och Homam Mansour på APM Terminals Gothenburg firar avgången av det första pendeltåget till Piteå.

Unik pendel mellan Piteå och Göteborg – sparar 87 % i utsläpp

Idag rullade det första tåget mellan Piteå och Göteborg ut från APM Terminals Gothenburg. Den nystartade pendeln innebär nya möjligheter för den norrlä...

Läs mer
Den 16 april inleds underhållsarbeten på Älvsborgsbron. Trafik Göteborg

Tredje gången gillt för Älvsborgsbron

Den 16 april startar årets stora trafikpåverkande arbeten på Älvsborgsbron. Trafikanter får räkna med längre restider, särskilt under morgon och...

Läs mer
Stena Livia i Stena Lines färger (bilden är en illustration).

Nya färjan Stena Livia sjösätts på Östersjön

Färjerederiet Stena Line fortsätter sin planerade expansion på Östersjön och avslöjar nu namnet på en ny modern frakt- och passagerarfärja som ska börja...

Läs mer
Norwegian 737-800.

Kraftigt minskat antal passagerare även i mars

Norwegians trafiksiffror för mars visar på en låg efterfrågan till följd av pandemin och reserestriktioner på bolagets viktigaste marknader.

Läs mer


Första ordern av vätgaståg i Frankrike – ett historiskt steg mot hållbar mobilitet

Regionerna Auvergne-Rhône-Alpes, Bourgogne-Franche-Comté, Grand Est och Occitanie lägger den första ordern någonsin i Frankrike på dualmode el/vätgaståg....

Läs mer


Air Leap Aviation flyttar underhåll av flygplan till Halmstad

Air Leap Aviation kommer, med start i maj, att flytta underhållsverksamheten från Arlanda till Halmstad. Bolaget konstaterar att det blir effektivare på flera plan och förutom...

Läs mer

Skanska ersätter pumpsystem vid avloppsreningsverk i New York för cirka 640 miljoner

Skanska har, som en del av ett joint venture med RJ Industries, tecknat avtal med New York City Department of Environmental Protection (NYCDEP) för att ersätta avloppspumpar och tillhö...

Läs mer


M och S i genmensam kommenterar om Trafikverkets utredning om Arlanda:

”Slutsatserna kan få allvarliga konsekvenser”

En utbyggnad av Arlanda flygplats är bra för regionen. Men Trafikverkets slutsatser i utredningen av riksintresset kan få allvarliga konsekvenser för både människor...

Läs mer


Mest lästa










Elpress 1











HBM
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se