Facebook

Instagram

50 biogasdrivna Mercedes-Benz till Stockholms sophämtning


2018-12-06

Renhållningsbolaget Urbaser har fått leverans av 50 nya biogasdrivna Mercedes-Benz Econic lastbilar som ska användas i Stockholms Stad. Från vänster: Ruben Dominguez, Daimler AG, Mercedes-Benz Special Trucks Philip Flygare, Försäljningschef Lastbilar, Upplands Motor Stockholm AB Peter Ekholm, VD Urbaser Claus P. Roth, General Manager, Sales Europe & Product/Bodybuilder Management, Daimler AG, Mercedes-Benz Special Trucks.
Bild: Johan Marklund
Renhållningsbolaget Urbaser har fått leverans av 50 nya biogasdrivna Mercedes-Benz Econic lastbilar som ska användas i Stockholms Stad. Från vänster: Ruben Dominguez, Daimler AG, Mercedes-Benz Special Trucks Philip Flygare, Försäljningschef Lastbilar, Upplands Motor Stockholm AB Peter Ekholm, VD Urbaser Claus P. Roth, General Manager, Sales Europe & Product/Bodybuilder Management, Daimler AG, Mercedes-Benz Special Trucks.

Renhållningsbolaget Urbaser har fått leverans av 50 nya biogasdrivna Mercedes-Benz Econic lastbilar som ska användas i Stockholms Stad. Det är den största leverans av modellen som någonsin gjorts i Sverige. Bilarna kommer att köras på biogas som till stor del produceras av det matavfall som bilarna själva samlar in.

Urbaser som tog över Reno Nordens verksamhet i Sverige i våras är landets största aktör när det gäller avfallstransporter. Totalt har man ca 500 anställda och 350 lastbilar varav Mercedes-Benz Econic är den enskilt vanligaste modellen. 

Under en lång tid har man ansvarat för hämtningen av hushållsavfall i stora delar i Stockholm. Nu har man även hand om insamling av matavfall, något som passande nog sker med biogasdrivna lastbilar då matavfallet omvandlas till just biogas.
 50 nya Mercedes-Benz Econic har köpts in för att kunna klara av uppdraget.

– Econic är den enda lastbil på marknaden som verkligen är byggd för att jobba som sopbil, säger Urbasers VD Peter Ekholm. Arbetsmiljön är i en klass för sig! Fler än 50 % av alla våra lastbilar i hela landet är Econic idag.

Econics hytt ser mer ut som en buss, och har ett väldigt lågt insteg. Det betyder mycket för personal som går ut och in i bilen kanske 500 gånger per dag.


– Det är inte bara det låga insteget, utan även att föraren kan gå rakt genom hytten och ut på högersidan utan att gå ut i trafiken. Bussdörrarna på högersidan är suveräna och gör det lättare att arbeta i trånga miljöer.

En annan aspekt på arbetsmiljö är att Econic har mycket större glasytor än andra lastbilar. Det gör att sikten blir bättre och att föraren inte blir lika stressad över risken att det finns oskyddade trafikanter som han inte ser.


Längst erfarenhet av gasdrift
Att sopbilarna körs på biogas var ett krav i upphandlingen från Stockholm Stad. 
Biogas är ett förnybart drivmedel som produceras bland annat av insamlat matavfall och slam från reningsverk. Detta rötas i en speciell process och renas från CO2 och slutprodukten består till 97 procent av metan. Förutom att det är ett förnybart bränsle släpper det också ut mindre kväveoxid och partiklar samt ger tystare fordon. Restprodukten – rötmassan – är kväverik och används som naturgödsel.

– Mercedes har längst erfarenhet av gasdrivna lastbilar på marknaden och man känner att de verkligen kan tekniken. Inte minst ute på verkstäderna. 


– I vår bransch märks det ju väldigt tydligt om vi inte kommer när vi ska, så det krävs att man har en partner som förstår våra villkor och möter alla problem när de dyker upp. Det är precis det vi har i Mercedes.




Källa: Mercedes Benz


Skriv ut



Sänkta priser på bussåkande för unga i Skellefteå

Skellefteås ungdomar får sänkta priser på bussåkande.

Skellefteå buss sänker priset kraftigt på periodkort för barn i stadstrafiken. I genomsnitt handlar det om en prissänkning på närmare 40 procent utslaget ö...

Läs mer
Safetyseal

Allt fler körda mil för svenska personbilar


Under 2018 ökade den totala körsträckan för svenskregistrerade personbilar med...

Läs mer
Pacetell
Camos 360° visas av AB Rindab på årets MaskinExpo.

Kamerasystemet Camos 360° vidgar vyerna på MaskinExpo

Med hjälp av fyra små vidvinkelkameror ger Camos-systemet en fullständig...

Läs mer

Axfood ökar användningen av förnybara drivmedel med Circle K som drivmedelsleverantör

Axfood väljer Circle K som drivmedelsleverantör.

Axfood och Circle K förlänger sitt samarbete vilket gör att Circle K fortsätter...

Läs mer

Transdev förvärvar nytt företag i Kanada

Denis Gallant, COO, Transdev Ontario and CEO, Voyago; Arthur Nicolet, CEO, Transdev Canada; Theresa Matthews, VP Business Development, Transdev Canada; Perry Ferguson, CEO, Voyago.

Den 8 april blev det klart att Transdev Canada förvärvar Voyago, ett familjeföretag...

Läs mer


Keolis Dalarna tilldelas hederspris av NTF

Under fredagen mottog Keolis hederspris för sin satsning på trafiksäkerhet under...

Läs mer

10 personer omkom i vägtrafiken i mars


Under mars 2019 omkom 10 personer och 1 244 personer skadades i vägtrafiken (134 svårt...

Läs mer

Punktligare pågatåg och fler som reser hållbart

Resorna med kollektivtrafiken i Skåne har ökat med 4,3 procent sedan samma period fö...

Läs mer

PowerCell får order värd 3,8 miljoner kronor från kinesisk fordonsintegrerare

PowerCell Sweden AB har fått en order på S2-stackar från China Fuel Cell Energy...

Läs mer


Mest lästa

















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se