Facebook

Instagram

50 biogasdrivna Mercedes-Benz till Stockholms sophämtning


2018-12-06

Renhållningsbolaget Urbaser har fått leverans av 50 nya biogasdrivna Mercedes-Benz Econic lastbilar som ska användas i Stockholms Stad. Från vänster: Ruben Dominguez, Daimler AG, Mercedes-Benz Special Trucks Philip Flygare, Försäljningschef Lastbilar, Upplands Motor Stockholm AB Peter Ekholm, VD Urbaser Claus P. Roth, General Manager, Sales Europe & Product/Bodybuilder Management, Daimler AG, Mercedes-Benz Special Trucks.
Bild: Johan Marklund
Renhållningsbolaget Urbaser har fått leverans av 50 nya biogasdrivna Mercedes-Benz Econic lastbilar som ska användas i Stockholms Stad. Från vänster: Ruben Dominguez, Daimler AG, Mercedes-Benz Special Trucks Philip Flygare, Försäljningschef Lastbilar, Upplands Motor Stockholm AB Peter Ekholm, VD Urbaser Claus P. Roth, General Manager, Sales Europe & Product/Bodybuilder Management, Daimler AG, Mercedes-Benz Special Trucks.

Renhållningsbolaget Urbaser har fått leverans av 50 nya biogasdrivna Mercedes-Benz Econic lastbilar som ska användas i Stockholms Stad. Det är den största leverans av modellen som någonsin gjorts i Sverige. Bilarna kommer att köras på biogas som till stor del produceras av det matavfall som bilarna själva samlar in.

Urbaser som tog över Reno Nordens verksamhet i Sverige i våras är landets största aktör när det gäller avfallstransporter. Totalt har man ca 500 anställda och 350 lastbilar varav Mercedes-Benz Econic är den enskilt vanligaste modellen. 

Under en lång tid har man ansvarat för hämtningen av hushållsavfall i stora delar i Stockholm. Nu har man även hand om insamling av matavfall, något som passande nog sker med biogasdrivna lastbilar då matavfallet omvandlas till just biogas.
 50 nya Mercedes-Benz Econic har köpts in för att kunna klara av uppdraget.

– Econic är den enda lastbil på marknaden som verkligen är byggd för att jobba som sopbil, säger Urbasers VD Peter Ekholm. Arbetsmiljön är i en klass för sig! Fler än 50 % av alla våra lastbilar i hela landet är Econic idag.

Econics hytt ser mer ut som en buss, och har ett väldigt lågt insteg. Det betyder mycket för personal som går ut och in i bilen kanske 500 gånger per dag.


– Det är inte bara det låga insteget, utan även att föraren kan gå rakt genom hytten och ut på högersidan utan att gå ut i trafiken. Bussdörrarna på högersidan är suveräna och gör det lättare att arbeta i trånga miljöer.

En annan aspekt på arbetsmiljö är att Econic har mycket större glasytor än andra lastbilar. Det gör att sikten blir bättre och att föraren inte blir lika stressad över risken att det finns oskyddade trafikanter som han inte ser.


Längst erfarenhet av gasdrift
Att sopbilarna körs på biogas var ett krav i upphandlingen från Stockholm Stad. 
Biogas är ett förnybart drivmedel som produceras bland annat av insamlat matavfall och slam från reningsverk. Detta rötas i en speciell process och renas från CO2 och slutprodukten består till 97 procent av metan. Förutom att det är ett förnybart bränsle släpper det också ut mindre kväveoxid och partiklar samt ger tystare fordon. Restprodukten – rötmassan – är kväverik och används som naturgödsel.

– Mercedes har längst erfarenhet av gasdrivna lastbilar på marknaden och man känner att de verkligen kan tekniken. Inte minst ute på verkstäderna. 


– I vår bransch märks det ju väldigt tydligt om vi inte kommer när vi ska, så det krävs att man har en partner som förstår våra villkor och möter alla problem när de dyker upp. Det är precis det vi har i Mercedes.




Källa: Mercedes Benz


Skriv ut





Internationell rapport om trender inom kollektivtrafikbranschen

I våras genomförde Transdev en undersökning som visar hur beslutsfattare inom kollektivtrafiken ser på utvecklingen inom branschen de kommande tre åren. Resultatet...

Läs mer
Maxi Grip


DHL-studie avslöjar vinnande logistikstrategier för den sista milen

En ökning av konsumenter boendes i storstäder i utvecklings- och tillväxtländer...

Läs mer
Swede-wheel550
Halléns fortsätter sin digitaliseringsresa tillsammans med Hogia.

Halléns digitaliserar transportplaneringen

Halléns är ett familjeägt företag i Göteborg som hanterar bulklaster och...

Läs mer
PowerCell S3.

PowerCell bygger bränslecellsdriven sopbil tillsammans med Scania och Renova

PowerCell Sweden AB har tillsammans med lastbilstillverkaren Scania och renhållningsfö...

Läs mer


Gasum befäster sin ställning som ledande LNG-leverantör i Norden

Företaget inom flytande gas (LNG) Skangas byter namn till Gasum. Namnbytet kommer att stä...

Läs mer


Sveriges Bussföretag till Bryssel för att diskutera klimatarbetet inom buss- och transportsektorn

Johan Ekman, VD och grundare av EkmanBuss Flexibussitet och EkmanResor 1st Bussness Class var...

Läs mer
<span class=\

Mångmiljonsatsningar på klimatforskning och hållbarhet

Mittuniversitetet gör de närmaste åren stora satsningar på forskning och...

Läs mer


Scania i konsortium för storskalig europeisk utrullning av gaslastbilar

Konsortiet BioLNG EuroNet tillkännager idag ytterligare satsningar på flytande...

Läs mer
Teknikbolaget Semcon har utvecklat ett elektriskt system för mjölkpumpen.

Ny elmotor på mjölkbilar minskar utsläpp

Varje gång en tankbil kommer till bondgården för att fyllas med mjölk slä...

Läs mer

Självkörande bussar kan testas i Borås

Borås Stad och Lørenskogs kommun i Norge kan vara lämpliga för test med...

Läs mer
Renhållningsbolaget Urbaser har fått leverans av 50 nya biogasdrivna Mercedes-Benz Econic lastbilar som ska användas i Stockholms Stad. Från vänster: Ruben Dominguez, Daimler AG, Mercedes-Benz Special Trucks Philip Flygare, Försäljningschef Lastbilar, Upplands Motor Stockholm AB Peter Ekholm, VD Urbaser Claus P. Roth, General Manager, Sales Europe & Product/Bodybuilder Management, Daimler AG, Mercedes-Benz Special Trucks.

50 biogasdrivna Mercedes-Benz till Stockholms sophämtning

Renhållningsbolaget Urbaser har fått leverans av 50 nya biogasdrivna Mercedes-Benz...

Läs mer


Mest lästa













Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se