Facebook

Instagram

50 biogasdrivna Mercedes-Benz till Stockholms sophämtning


2018-12-06

Renhållningsbolaget Urbaser har fått leverans av 50 nya biogasdrivna Mercedes-Benz Econic lastbilar som ska användas i Stockholms Stad. Från vänster: Ruben Dominguez, Daimler AG, Mercedes-Benz Special Trucks Philip Flygare, Försäljningschef Lastbilar, Upplands Motor Stockholm AB Peter Ekholm, VD Urbaser Claus P. Roth, General Manager, Sales Europe & Product/Bodybuilder Management, Daimler AG, Mercedes-Benz Special Trucks.
Bild: Johan Marklund
Renhållningsbolaget Urbaser har fått leverans av 50 nya biogasdrivna Mercedes-Benz Econic lastbilar som ska användas i Stockholms Stad. Från vänster: Ruben Dominguez, Daimler AG, Mercedes-Benz Special Trucks Philip Flygare, Försäljningschef Lastbilar, Upplands Motor Stockholm AB Peter Ekholm, VD Urbaser Claus P. Roth, General Manager, Sales Europe & Product/Bodybuilder Management, Daimler AG, Mercedes-Benz Special Trucks.

Renhållningsbolaget Urbaser har fått leverans av 50 nya biogasdrivna Mercedes-Benz Econic lastbilar som ska användas i Stockholms Stad. Det är den största leverans av modellen som någonsin gjorts i Sverige. Bilarna kommer att köras på biogas som till stor del produceras av det matavfall som bilarna själva samlar in.

Urbaser som tog över Reno Nordens verksamhet i Sverige i våras är landets största aktör när det gäller avfallstransporter. Totalt har man ca 500 anställda och 350 lastbilar varav Mercedes-Benz Econic är den enskilt vanligaste modellen. 

Under en lång tid har man ansvarat för hämtningen av hushållsavfall i stora delar i Stockholm. Nu har man även hand om insamling av matavfall, något som passande nog sker med biogasdrivna lastbilar då matavfallet omvandlas till just biogas.
 50 nya Mercedes-Benz Econic har köpts in för att kunna klara av uppdraget.

– Econic är den enda lastbil på marknaden som verkligen är byggd för att jobba som sopbil, säger Urbasers VD Peter Ekholm. Arbetsmiljön är i en klass för sig! Fler än 50 % av alla våra lastbilar i hela landet är Econic idag.

Econics hytt ser mer ut som en buss, och har ett väldigt lågt insteg. Det betyder mycket för personal som går ut och in i bilen kanske 500 gånger per dag.


– Det är inte bara det låga insteget, utan även att föraren kan gå rakt genom hytten och ut på högersidan utan att gå ut i trafiken. Bussdörrarna på högersidan är suveräna och gör det lättare att arbeta i trånga miljöer.

En annan aspekt på arbetsmiljö är att Econic har mycket större glasytor än andra lastbilar. Det gör att sikten blir bättre och att föraren inte blir lika stressad över risken att det finns oskyddade trafikanter som han inte ser.


Längst erfarenhet av gasdrift
Att sopbilarna körs på biogas var ett krav i upphandlingen från Stockholm Stad. 
Biogas är ett förnybart drivmedel som produceras bland annat av insamlat matavfall och slam från reningsverk. Detta rötas i en speciell process och renas från CO2 och slutprodukten består till 97 procent av metan. Förutom att det är ett förnybart bränsle släpper det också ut mindre kväveoxid och partiklar samt ger tystare fordon. Restprodukten – rötmassan – är kväverik och används som naturgödsel.

– Mercedes har längst erfarenhet av gasdrivna lastbilar på marknaden och man känner att de verkligen kan tekniken. Inte minst ute på verkstäderna. 


– I vår bransch märks det ju väldigt tydligt om vi inte kommer när vi ska, så det krävs att man har en partner som förstår våra villkor och möter alla problem när de dyker upp. Det är precis det vi har i Mercedes.




Källa: Mercedes Benz


Skriv ut





EU:s gemensamma plan för artificiell intelligens kan gynna transportnäringen

I veckan fattade EU:s ministerråd beslut om en gemensam plan för artificiell intelligens (AI). Bland annat understryks behovet av att utveckla yrkesutbildningar inom området och en...

Läs mer
Maxi Grip
Visionsbild: Så här kan det komma att se ut när Barkarbystaden blir först i Europa med självkörande bussar i linjetrafik.

Först i Europa:

Banbrytande samarbete om självkörande fullängdsbussar

Inom ramen för det unika samarbetet med världens modernaste stadstrafik i Barkarby mellan...

Läs mer
Pacetell

Pilotfish satsar på informationssäkerhet

Tomas Gabinus, vd Pilotfish. 

Pilotfish ökar sin satsning på informationssäkerhet, och certifierades nyligen...

Läs mer
Uniteam
Volvo FL Electric, Volvos första eldrivna lastbil, bidrar både till en bättre arbetsmiljö och till en tystare, renare stadsmiljö.

De första helt eldrivna Volvo-lastbilarna levererade till kunder

Den 19 februari överlämnade Volvo Lastvagnar sina två första helt eldrivna...

Läs mer

Snart rullar eldriven sopbil på Göteborgs gator

Den eldrivna sopbilen överlämnades under måndagen till Renovas miljöarbetare som ska köra den.

Tystare och inga avgaser – det är några av fördelarna med den nyutvecklade...

Läs mer


Här är Finlands första biogasdriven långtradare för mjölkleveranser

Valio och Gasum inleder ett samarbete när Valio, i februari 2019, introducerar en dragbil...

Läs mer

Hybridlastbil för tysta nattleveranser i Stockholm


Nu inleds ett EU-initierat försök med tysta nattleveranser till sex av McDonald’s...

Läs mer
<noscript>&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp; &amp;amp;lt;img alt=\

Fortsatt ökat resande med Hallandstrafiken

För tredje året i rad ökar resandet med Hallandstrafiken med över fem procent....

Läs mer
Cirka 45 nya av Märsta Förenades lastbilar har börjat köra med den senaste motortekniken.

Kraftigt förbättrade parametrar för hållbara transporter

Märsta Förenade har en tydligt uttalad vision och strategi att alltid arbeta hå...

Läs mer


Mest lästa
















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se