Facebook


Instagram

5G-uppkoppling skapar nya möjligheter för självkörande bilar


2019-10-17

Programpunkten, Framtidens mobilitet – tidtabell för självkörande fordon, hålls onsdagen den 13 november klockan 10.00–10.40 på mässans Direct-scen.
Bild: Elmia
Programpunkten, Framtidens mobilitet – tidtabell för självkörande fordon, hålls onsdagen den 13 november klockan 10.00–10.40 på mässans Direct-scen.

När lutar vi oss tillbaka, släpper ratten och låter fordonet sköta körningen fullt ut? Farten på utvecklingen har aldrig varit högre än nu, bekräftar Jennie Hammer Viskari, Managing Director på Veoneer, som utvecklar och producerar bilsäkerhetselektronik.
– En rimlig gissning är att vi år 2030 har ett fåtal självkörande bilar på gatorna, säger Jennie, som kommer till scenen på Elmia Subcontractor för att ge oss senaste nytt om autonoma fordon tillsammans med Edvard Brink på nätoperatören Ericsson och Patrik Björler på Volvo Cars.

På Veoneer arbetar 9 200 medarbetare med att öka säkerheten i våra bilar. Här är man fullt övertygade om att förarassistanssystem och självkörande fordon är en del av framtiden. Enorma resurser satsas på att utveckla teknik som gör det möjligt att bokstavligt talat släppa ratten.

– Tekniken finns redan för att sitta i baksätet medan bilen kör dig mellan punkt A och punkt B, berättar Jennie Hammer Viskari.

Ericsson är ledande inom 5G-nätet. På företaget har den uppdaterade uppkopplingen inneburit fler affärsmöjligheter, framför allt inom området uppkopplade industrier och däribland fordons- och transportindustrin.

– Ett självkörande fordon är designat för säker framfart baserat på dess lokala intelligens och sensorer. I praktiken behövs en bra uppkoppling för effektivitet och acceptans av användarna. Alltifrån nedladdning av högupplösta kartor för bättre omgivningsperception till videolänk till självkörande bussar för kommunikation, säger Edvard Brink på Ericsson.

– Alla sådana användarfall klarar 5G-specifikationen i dag, i vissa fall även 4G. Vi vill gärna dra vårt strå till stacken för att accelerera processen.

I dag satsar alla biltillverkare miljarder på att utveckla självkörande fordon. Veoneer har ett stort antal biltillverkare som kunder. Uppläggen är högst individuella. Till en del levereras teknik som kunden själv bygger ihop i ett system, medan andra kunder väljer att köpa ”hela paketet”, allt ifrån sensorer och radarsystem till hjärnan – datorn – som behandlar och beräknar all information som styr bilen.

Som en följd av de enorma utvecklingskostnaderna fick till exempel BMW och Daimler en och annan tysk att sätta i halsen i våras när de vanligtvis arga konkurrenterna meddelade att de inlett ett samarbete om utveckling av självkörande fordon.
– Samarbeten är ett måste för att lyckas, vågar jag påstå. Utvecklingen går enormt snabbt och ska man ha ett konkurrenskraftigt erbjudande i morgon, då tror jag att samarbeten är enda vägen. Det är enda sättet att skapa tillräckligt med resurser, säger Jennie Hammer Viskari.

Tekniken för autonoma fordon bygger på att en mängd olika tekniker samarbetar. Exempelvis används kameraögon i och utanför bilen, sensorer, radar och även infrarödteknik (värme) för att läsa av omgivning och trafik. All information ska sedan vidare till hjärnan – en snabb och smart dator som ska värdera all information snabbare än en mänsklig hjärna.

Förändras era förutsättningar när bilar med förbränningsmotorer fasas ut och det i stället byggs bilar med elmotorer?

– Nej, det spelar ingen roll. Våra produkter behövs på samma sätt där, säger Jennie.

När ser vi då 5G-teknik i full skala i Sverige, Europa och världen?

– Det rullas ut kommersiellt för fullt nu i olika delar av världen, med starkt fokus på USA och Östasien. I delar av Europa, Sverige inkluderat, sker spektrumauktioner först år 2020, så där dröjer storskalig utrullning minst till nästa år, säger Edvard Brink.

– 5G-täckning längs vägar byggs ut av nätoperatörerna efter behov från konsumenter och fordonsindustrin. I vissa länder, bland annat Tyskland, finns det även vägtäckningskrav kopplade till spektrumlicenserna.



Källa: Elmia


Tipsa en vn Skriv ut



Laddstation för ellastbilar
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vägtransporter. Nyligen öppnade två supersnabbladdare hos Wist Last...

Läs mer
Zinga


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer
Ulefos
<span>Fordonstekniker blir en alltmera avancerad yrkesroll, men yrkets status har inte hängt med i den utvecklingen. </span>

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Yrket fordonstekniker har på bara några årtionden genomgått en makalös...

Läs mer

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier

Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering



Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer
En av de nya ellastbilarna rullar in på samlastningsbolaget Nordicons terminal i ytterhamnarna. Därifrån kommer den att köra skytteltrafik till och från Göteborgs hamns containerterminal som driftas av APM Terminals.

Nu sätts ellastbilar in på containertrafiken i Göteborgs hamn

Skaraslättens Transport är Sveriges största containertransportör på...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se