Facebook


Instagram

Ökat elbehov för att nå en klimatneutral industri- och transportsektor


2019-02-06

Sweco har på uppdrag av Svenskt Näringsliv sammanställt de färdplaner för fossilfrihet och klimatneutralitet som flera branscher tagit fram och undersökt hur mycket el och biobränsle det krävs för att ställa om till nollutsläpp.

Under 2018 har ett antal branscher presenterat färdplaner för klimatneutralitet, elektrifiering och konvertering till biobränslen pekats ut som viktiga förutsättningar. Men hur mycket mer el och biobränslen skulle omställningen i dessa branscher egentligen kräva?

Swecos rapport visar att branschernas samlade åtgärder skulle kunna leda till ett ökat elbehov i Sverige med ca 30 procent, motsvarande 37 TWh. Skulle alla åtgärder där fossila bränslen ersätts av bioenergi genomföras skulle detta kunna leda till en ny efterfrågan på bioenergi med 75 TWh. Jämfört med Sveriges bioenergianvändning 2016 är detta en ökning med 86 procent.

– Vi har studerat efterfrågan på el och biobränsle och ser att rätt förutsättningar krävs för att planerna ska kunna realiseras. De färdplaner vi sammanställt är verkligen ambitiösa och detaljrika och det beskrivs en rad olika åtgärder och nya tekniker för att nå koldioxidneutralitet. Industrin har tydligt stakat ut en riktning och vi kommer se många spännande teknikskiften framöver, säger Emma Wiesner, energimarknadsexpert på Sweco.

– Energiomställningen kommer att kräva mycket av många. Den kommer inte att kunna genomföras om inte hela branschen samarbetar – det behövs ett stort engagemang från både politik och samhälle. Detta är något vi lyfter i vår rapportserie Urban Insight, där vi under året kommer att dela med oss av kunskap och insikter om framtida utmaningar och möjligheter med omställningen till förnybar energi säger Conny Udd, vd för Swecos energikonsulter.

Sweco har sammanställt samtliga av de presenterade klimatfärdplanerna samt delar av kemi- och aluminiumindustrin, raffinaderi samt transportsektorn. Tillsammans står industrin och transporter för omkring 70 procent av Sveriges koldioxidutsläpp.

Läs rapporten här.



Källa: Sweco


Tipsa en vn Skriv ut



Laddstation för ellastbilar
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vägtransporter. Nyligen öppnade två supersnabbladdare hos Wist Last...

Läs mer
Zinga


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer
Ulefos
<span>Fordonstekniker blir en alltmera avancerad yrkesroll, men yrkets status har inte hängt med i den utvecklingen. </span>

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Yrket fordonstekniker har på bara några årtionden genomgått en makalös...

Läs mer

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier

Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering



Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer
En av de nya ellastbilarna rullar in på samlastningsbolaget Nordicons terminal i ytterhamnarna. Därifrån kommer den att köra skytteltrafik till och från Göteborgs hamns containerterminal som driftas av APM Terminals.

Nu sätts ellastbilar in på containertrafiken i Göteborgs hamn

Skaraslättens Transport är Sveriges största containertransportör på...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se