Facebook


Instagram

Alelion Energy Systems högspänningsbatterier klarar certifieringskrav för vägfordon:

Öppnar för nya möjligheter inom specialfordonssegmentet


2019-12-10

Testerna som genomförts visar att batterierna möter alla de krav som ställs på batterier och batterisystem som skall användas i väggående fordon. Alelion kommer därmed att tillhöra den begränsade skara av tillverkare vars högspänningssystem är godkända för just detta marknadssegment vilket ger nya möjligheter avseende försäljning till denna typ av fordon.

ECE-R100 är en internationell standard vad gäller laddningsbara batterisystem för elektriska fordon och som är en del av det regelsystem som tagits fram av World Forum for the Harmonization of Vehicles vilken syftar till ökad säkerhet och minskad miljöpåverkan genom likvärdiga krav för motorfordon världen över. För att godkännas måste batterierna möta högt ställda krav när det gäller bland annat temperatur- och kraschtålighet, brandsäkerhet, skydd mot överladdning och överhettning. Testerna har genomförts av externa testinstitut i Storbritannien och Tyskland och öppnar för en certifiering i enlighet med ECE-R100.

– Eftersom vi klarat alla tester är själva certifieringen mer av en formsak, den kritiska delen är att klara testkraven, säger Åsa Nordström, tillförordnad vd för Alelion Energy Systems.


Viktigt för specialfordon

De batterier som nu genomgår certifiering har en spänning på mer än 400V och är av den nya produktgenerationen 3. För Alelion innebär certifieringen ett viktigt steg mot ökad försäljning inom segmentet specialfordon. Segmentet omfattar ett stort antal olika typer av fordon och är sedan ett år tillbaka ett prioriterat område. De batterisystem som Alelion hittills tillverkat för truckar har inte behövt vara certifierade i enlighet med ECE-R100 då truckar inte är väggående.

– Hårdare krav på miljöområdet vad gäller allt från utsläpp av partiklar och koldioxid till buller innebär att tillverkarna av specialfordon söker lösningar för en ökad elektrifiering, säger Åsa Nordström.
– Här har vi en utmärkt möjlighet med våra nya högspänningssystem eftersom de är modulbaserade och specialkonstruerats för tillverkning i vår nya fabrik. Vi kan nu ta fram kundanpassade lösningar optimerade efter kundernas behov, med rätt val av cellkemi samt ett effektivt produktionsflöde.


Källa: Alelion Energy Systems


Tipsa en vn Skriv ut



Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet och ny asfalt. Svevia ansvarar för upprustningen, som beställts av Trafikverket. Syftet...

Läs mer
Zinga
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet...

Läs mer
Ulefos
Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Djupt under markytan pågår ett av Stockholms mest komplexa byggprojekt –...

Läs mer

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad



Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer
Betongfundament till laddstationer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

I januari 2025 träder den nya EU-lagen i kraft som innebär att kommersiella aktörer...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se