Facebook


Instagram

Återstarta Transportsverige – och skapa en sektor i världsklass


2020-10-22

Bild: Transportföretagen

Coronapandemin slog över en natt sönder förutsättningarna för stora delar av transportsektorn. Nu lanserar Transportföretagen programmet Återstarta Transportsverige, med förslag som kan rädda företag och arbetstillfällen ur krisen och som kan stödja resan mot ökad hållbarhet. 

Transportsektorn behöver återstartas med åtgärder som hjälper transporterna ur den mest akuta krisen och som även stärker och hjälper dem att nå klimatmålen. Inget annat än en svensk transportsektor i världs­klass bör vara målet. Programmet Återstarta Transportsverige innebär en sammanställning av konkreta förslag på åtgärder – kortsiktiga såväl som långsiktiga.

– Krisen är inte över och för många företag och branscher behövs fortsatta stödåtgärder på kort och på medellång sikt. Omställningsstödet och permitteringsstödet måste förlängas för att verksamheterna ska överleva hösten och vintern. Vi efterlyser även en strategi för samhällets återöppning, som gör det möjligt att resa igen. Företagen måste kunna planera sin verksamhet och veta vad de har att förhålla sig till, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef Transportföretagen, och fortsätter:

– Människors hälsa kommer alltid först och transportsektorn tar ett stort ansvar. Men nu måste regeringen presentera en tydlig plan som innehåller satsningar och stödåtgärder så transportsektorn både överlever krisen och även förmår att utveckla klimatsmarta transporter och grön logistik.

I det längre perspektivet behöver transportnäringen också förutsättningar för stärkt konkurrenskraft och kraftfulla hållbarhetssatsningar:

  • En storskalig satsning på elektrifiering efterlyses. För att elektrifieringen ska ta fart måste elnäten vara robusta och kraftfulla och takten i elnätsutbyggnaden måste öka genom kortare tillståndsprocesser.
  • Öka tempot i elvägsprojekt och elvägsutbyggnad: staten behöver ta ett större ekonomiskt ansvar för utbyggnaden. Samtidigt måste utbyggnad av laddinfrastruktur främjas.
  • Underhållsskulden för väg- och järnvägsinfrastrukturen behöver en långsiktig och finansierad underhållsplan. Satsningar på infrastruktur är tillväxt­främjande och stärker konkurrenskraften.
  • Klimatpremien för köp av elbussar, lastbilar som går på el eller gas, behöver utökas och bli långsiktig. Elskatten på bussar måste slopas så att alla fordon i kollektivtrafiken har samma villkor.
  • Sverige kan ta täten i elflygsutvecklingen och stödja den industri som växer fram.
  • Sverige måste få godkänt av EU för fortsatt skattebefrielse för flytande biodrivmedel. Satsningar på hållbar biodrivmedelsproduktion måste stödjas.
  • För att ytterligare höja transporteffektiviteten vill vi att det skyndsamt möjliggörs transporter med 34,5 meters lastbilar och att utpekandet av vägar för tyngre lastbilar, så kallade BK 4-vägar, går fortare.
  • Vi vill även se en kapacitetsstark kollektivtrafik med BRT-bussar, Bus Rapid Transit, ett bussystem med hög medelhastighet, turtäthet och komfort.



Källa: Transportföretagen


Tipsa en vn Skriv ut



Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet och ny asfalt. Svevia ansvarar för upprustningen, som beställts av Trafikverket. Syftet...

Läs mer
Zinga
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet...

Läs mer
Ulefos
Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Djupt under markytan pågår ett av Stockholms mest komplexa byggprojekt –...

Läs mer

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad



Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer
Betongfundament till laddstationer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

I januari 2025 träder den nya EU-lagen i kraft som innebär att kommersiella aktörer...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se