Facebook


Instagram

Affärschefen för Flygbussarna Door to Gate: "Kanske lyckas vi konkurrera ut bilen"


2017-11-15

Björn Grane är affärschef för Flygbussarna Door to Gate och tycker att framtiden ser ljus ut för tjänsten.
Bild:Flygbussarna
Björn Grane är affärschef för Flygbussarna Door to Gate och tycker att framtiden ser ljus ut för tjänsten.

Ett år har gått sedan Flygbussarna startade tjänsten Flygbussarna Door to Gate, där resenären blir hämtad hemma och delar resan till flygplatsen med andra resenärer. Ett kollektivt resande på kundens villkor. Affärschef Björn Grane berättar om hur det första året har varit.

– Även om Flygbussarna har många hållplatser i Stockholm, så är det inte alla som har turen att bo nära en Flygbusshållplats. Med Door to Gate kan vi erbjuda en hållplats utanför allas dörr, förklarar Björn Grane, affärschef på Flygbussarna Door to Gate.

Flygbussarna upplevde en efterfrågan och att det saknades den här typen av tjänst. Uppdraget matchade dessutom företagets mål om att vara snabba med ny teknik och nya tjänster.

– Nu har vi varit igång i ganska precis ett år och tjänsten har tagits emot oerhört väl. Över 50 procent av stockholmarna känner till tjänsten och vår app har laddats ner över 63 000 gånger, berättar Björn Grane.

Utmaningen under det första året har varit personalplaneringen, eftersom resandet varierar kraftigt över tid. På loven infaller resetopparna och mitt i veckan är efterfrågan mindre. Det är även fler resenärer på morgonen och eftermiddagarna och färre resenärer mitt på dagen.

Någon direkt konkurrent till Flygbussarna Door to Gate finns idag inte, men både egen bil och skjutsresor betraktas som de största konkurrenterna.

– Vi ser allt resande som sliter på miljön som våra största konkurrenter. Dit hör till exempel både egen bil och skjutsresor. Vi förespråkar kollektivt resande i alla former, och där fyller vi en lucka som funnits, fortsätter Björn Grane.

Hur ser då framtiden ut för Flygbussarna Door to Gate?

– Framtiden ser ljus ut. Vi vill expandera så klart och ser över flera städer där vår tjänst skulle passa. Vi vill bli en självklar del av utbudet och fortsätta erbjuda en både attraktiv och prisvärd resa till och från flygplatsen, avslutar Björn Grane.



Källa: Flygbussarna


Tipsa en vn Skriv ut



Västhamnens Containerterminal och Energihamn i röd markering är nu ett Civilt skyddsobjekt 
Västhamnens Containerterminal och Energihamn i röd markering är nu ett Civilt skyddsobjekt
 

Helsingborgs Hamn, nu ett Civilt skyddsobjekt

I syfte att höja säkerheten ansökte Helsingborgs Hamn om att göra containerterminalen och Energihamnen till skyddsobjekt vilket Länsstyrelsen tillstyrkt och nu beslutat. Som...

Läs mer
Zinga
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på...

Läs mer
Ulefos


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier



Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering

Forskningsprogrammet Mistra InfraMaint tilldelas medel för en andra fas med upp till 54 MSEK...

Läs mer


Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se