Facebook


Instagram

Arriva förstärker spårvagnstrafiken med buss när A35-vagnarna står stilla


2018-03-21

Bild: Arriva

Förra veckan upptäcktes ett problem med bromsarna på en spårvagn av typen A35. Arriva beslöt därmed att ställa samtliga 14 spårvagnar av denna typ i väntan på felsökning och åtgärdsplan. Problemet visade sig senare vara kopplat till körspaken, och Arriva samverkar nu med SL och vagntillverkaren för att hitta en snabb och säker lösning.


Här redovisar vi vad som har hänt och vilka åtgärder vi har har satt in för att lösa den nuvarande vagnbristen.

Detta har hänt:

Fredagen den 16 mars fick en spårvagn av typen A35 bromsproblem. När spårvagnen på morgonen skulle stanna vid Johannesfred upplevde spårvagnsföraren att driftbromsen inte tog som vanligt. Spårvagnsföraren nödbromsade spårvagnen omedelbart och kunde därför stanna på avsedd plats. Trafikledningen kontaktades omedelbart, spårvagnen utrymdes och togs omedelbart in till hallen vid Johannesfred. 

Händelsen anmäldes till säkerhetsjour, Arrivas ledning och Transportstyrelsen. Arrivas tekniker undersökte den aktuella spårvagnen och tillsammans med Arrivas ledning beslöts det att ställa samtliga 14 spårvagnar av typ A35 tills felorsaken hittades. Fyra spårvagnar kördes med den aktuella vagntypen vid händelsen och dessa togs in till hallen omedelbart och byttes ut till spårvagnar av den äldre modellen (A32).

Det finns 37 spårvagnar av typ A32 och 14 av typ A35. För Tvärbanan går det åt 38 spårvagnar och på Nockebybanan sex spårvagnar, vilket gjorde att det uppstod en akut vagnbrist på vardagar. Fyra spårvagnar på Tvärbanan rullade därför med enkelvagn mot normalt två vagnar.

Detta händer nu:

Arriva och SL samverkar med vagntillverkaren som ska hitta en lösning på problemet med körspaken. Vagntillverkaren håller på att ta fram en handlingsplan och en temporär lösning för vagntypen så den snarast möjligt kan åter trafiksättas med samma bibehållna höga säkerhet i alla funktioner.

Så här förstärks trafiken:

Under rusningstid måndag till fredag förstärker vi Tvärbanan med bussar Mårtensdal – Sickla eftersom en del av enkelvagnarna blir så pass sena att de måste vändas i Mårtensdal för att inte ge ännu större konsekvenser i trafiken. Vi uppmanar resenärerna att gå mot mitten av perrongen och lämna plats för avstigande.

För Nockebybanan ersätts en spårvagn med buss i morgonrusningen klockan 07:12-08:19.



Källa: Arriva


Tipsa en vn Skriv ut



Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.
Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Djupt under markytan pågår ett av Stockholms mest komplexa byggprojekt – utbyggnaden av den nya tunnelbanan. Markus Liljekvist, projektingenjör på Skanska, berättar...

Läs mer
Zinga
Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags invigde man fas två av sin stora publika laddpark i Malmö som har laddplats för hela 38 tunga lastbilar.

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags...

Läs mer
Ulefos
Passa på att provköra en eldriven Scania sopbil på eComExpo den 3-4 april

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

På torsdag rullar de stora elfordonen in på Stockholmsmässan. Lastbilar,...

Läs mer

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad

Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer
Betongfundament till laddstationer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

I januari 2025 träder den nya EU-lagen i kraft som innebär att kommersiella aktörer...

Läs mer
I Sverige samlar vi kunskap om elektrifieringen av tung trafik genom E-Charge-projektet, där vårt deltagande leds av DB Schenker Consulting.

Elektrifieringen av de tunga transporterna

Den stora majoriteten av våra utsläpp, nära 90 %, kommer från tung...

Läs mer
<span>Y31-tåg på Mariestads station<br /></span><div><span style=\

Alstom och SJ tecknar treårig förlängning av alla underhållskontrakt i Västra Götalandsregionen



Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se