Facebook

Instagram

Audi forsätter satsa på förnybara bränslen: testar e-bensin


2018-03-13

Bild: Audi

Audi är övertygade om potentialen i förnybara bränslen och fortsätter investera i utvecklingen av e-gas, e-bensin och e-diesel. Nu har företaget uppnått ett viktigt mål på vägen mot förnybar bensin. Partnern Global Bioenergies har levererat den första batchen av syntetisk e-bensin som nu skall testas i Audis motorer.



Audis mångåriga partner Global Bioenergies S.A. har levererat 60 liter förnybar e-bensin till Audi som nu skall genomföra tester av bränslet. “Det nya bränslet har som alla Audi e-bränslen många fördelar. Det är inte beroende av råolja, det är kompatibelt med befintlig infrastruktur och erbjuder ett möjligt slutet kretslopp för koldioxid,” säger Reiner Mangold, Head of Sustainable Product Development vid AUDI AG.

Audi e-bensin är i huvudsak en flytande isooktan som tillverkas från biomassa i en tvåstegsprocess. I ett första steg tillverkar Global Bioenergies en gasformig isobuten (C4H8). I ett andra steg tillförs väte i en process vid Fraunhofer Center (CBP*) för att omvandla det till isooktan (C8H18). Bränslet är fritt från svavel och bensen och har därför låga utsläpp vid förbränning.

Audis ingenjörer ska nu analysera förbränning och utsläpp i en testmotor. Som rent syntetiskt bränsle med väldigt goda antiknackningsegenskaper, gör Audi e-bensin det möjligt att öka motorkompressionen och effektiviteten. På medellång sikt är målet att produktionsprocessen ska modifieras så att den inte längre kräver biomassa. Tanken är då att koldioxid och väte från förnybara källor skall var tillräckliga som råvaror.

Audi har redan visat att strategin med alternativa bränslen är mer än forskningsprojekt. Sedan 2013 tillverkas förnybar Audi e-gas i märkets egen power-to-gas-anläggning i norra Tyskland och tillförs det tyska gasnätet. Genom att fylla på den beräknade förbrukningen hos de gasdrivna g-tron-modellerna beräknas CO2-utsläppen minska med upp till 80 procent**.

Audi e-diesel är ännu ett bränsle i Audis portfölj av förnybara bränslen. Audi planerar nu för en ny pilotanläggning i Schweiz som ska tillverka ca 400.000 liter per år med endast vattenkraft som energikälla.


*Frauenhofer Center for Chemical Biotechnological Processes 
** vid ren gasdrift med whell-to wheel-beräkning jämfört med en motsvarande modell med konventionell bensinmotor. I Sverige gör den höga andelen biogas att motsvarande fördel uppnås vid gasdrift med biogas.



Källa: Audi

Skriv ut





Internationell rapport om trender inom kollektivtrafikbranschen

I våras genomförde Transdev en undersökning som visar hur beslutsfattare inom kollektivtrafiken ser på utvecklingen inom branschen de kommande tre åren. Resultatet...

Läs mer
Maxi Grip


DHL-studie avslöjar vinnande logistikstrategier för den sista milen

En ökning av konsumenter boendes i storstäder i utvecklings- och tillväxtländer...

Läs mer
Swede-wheel550
Halléns fortsätter sin digitaliseringsresa tillsammans med Hogia.

Halléns digitaliserar transportplaneringen

Halléns är ett familjeägt företag i Göteborg som hanterar bulklaster och...

Läs mer
PowerCell S3.

PowerCell bygger bränslecellsdriven sopbil tillsammans med Scania och Renova

PowerCell Sweden AB har tillsammans med lastbilstillverkaren Scania och renhållningsfö...

Läs mer


Gasum befäster sin ställning som ledande LNG-leverantör i Norden

Företaget inom flytande gas (LNG) Skangas byter namn till Gasum. Namnbytet kommer att stä...

Läs mer


Sveriges Bussföretag till Bryssel för att diskutera klimatarbetet inom buss- och transportsektorn

Johan Ekman, VD och grundare av EkmanBuss Flexibussitet och EkmanResor 1st Bussness Class var...

Läs mer
<span class=\

Mångmiljonsatsningar på klimatforskning och hållbarhet

Mittuniversitetet gör de närmaste åren stora satsningar på forskning och...

Läs mer


Scania i konsortium för storskalig europeisk utrullning av gaslastbilar

Konsortiet BioLNG EuroNet tillkännager idag ytterligare satsningar på flytande...

Läs mer
Teknikbolaget Semcon har utvecklat ett elektriskt system för mjölkpumpen.

Ny elmotor på mjölkbilar minskar utsläpp

Varje gång en tankbil kommer till bondgården för att fyllas med mjölk slä...

Läs mer

Självkörande bussar kan testas i Borås

Borås Stad och Lørenskogs kommun i Norge kan vara lämpliga för test med...

Läs mer
Renhållningsbolaget Urbaser har fått leverans av 50 nya biogasdrivna Mercedes-Benz Econic lastbilar som ska användas i Stockholms Stad. Från vänster: Ruben Dominguez, Daimler AG, Mercedes-Benz Special Trucks Philip Flygare, Försäljningschef Lastbilar, Upplands Motor Stockholm AB Peter Ekholm, VD Urbaser Claus P. Roth, General Manager, Sales Europe & Product/Bodybuilder Management, Daimler AG, Mercedes-Benz Special Trucks.

50 biogasdrivna Mercedes-Benz till Stockholms sophämtning

Renhållningsbolaget Urbaser har fått leverans av 50 nya biogasdrivna Mercedes-Benz...

Läs mer


Mest lästa













Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se