Facebook


Instagram

Audi forsätter satsa på förnybara bränslen: testar e-bensin


2018-03-13

Bild: Audi

Audi är övertygade om potentialen i förnybara bränslen och fortsätter investera i utvecklingen av e-gas, e-bensin och e-diesel. Nu har företaget uppnått ett viktigt mål på vägen mot förnybar bensin. Partnern Global Bioenergies har levererat den första batchen av syntetisk e-bensin som nu skall testas i Audis motorer.



Audis mångåriga partner Global Bioenergies S.A. har levererat 60 liter förnybar e-bensin till Audi som nu skall genomföra tester av bränslet. “Det nya bränslet har som alla Audi e-bränslen många fördelar. Det är inte beroende av råolja, det är kompatibelt med befintlig infrastruktur och erbjuder ett möjligt slutet kretslopp för koldioxid,” säger Reiner Mangold, Head of Sustainable Product Development vid AUDI AG.

Audi e-bensin är i huvudsak en flytande isooktan som tillverkas från biomassa i en tvåstegsprocess. I ett första steg tillverkar Global Bioenergies en gasformig isobuten (C4H8). I ett andra steg tillförs väte i en process vid Fraunhofer Center (CBP*) för att omvandla det till isooktan (C8H18). Bränslet är fritt från svavel och bensen och har därför låga utsläpp vid förbränning.

Audis ingenjörer ska nu analysera förbränning och utsläpp i en testmotor. Som rent syntetiskt bränsle med väldigt goda antiknackningsegenskaper, gör Audi e-bensin det möjligt att öka motorkompressionen och effektiviteten. På medellång sikt är målet att produktionsprocessen ska modifieras så att den inte längre kräver biomassa. Tanken är då att koldioxid och väte från förnybara källor skall var tillräckliga som råvaror.

Audi har redan visat att strategin med alternativa bränslen är mer än forskningsprojekt. Sedan 2013 tillverkas förnybar Audi e-gas i märkets egen power-to-gas-anläggning i norra Tyskland och tillförs det tyska gasnätet. Genom att fylla på den beräknade förbrukningen hos de gasdrivna g-tron-modellerna beräknas CO2-utsläppen minska med upp till 80 procent**.

Audi e-diesel är ännu ett bränsle i Audis portfölj av förnybara bränslen. Audi planerar nu för en ny pilotanläggning i Schweiz som ska tillverka ca 400.000 liter per år med endast vattenkraft som energikälla.


*Frauenhofer Center for Chemical Biotechnological Processes 
** vid ren gasdrift med whell-to wheel-beräkning jämfört med en motsvarande modell med konventionell bensinmotor. I Sverige gör den höga andelen biogas att motsvarande fördel uppnås vid gasdrift med biogas.



Källa: Audi

Tipsa en vn Skriv ut



Laddstation för ellastbilar
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vägtransporter. Nyligen öppnade två supersnabbladdare hos Wist Last...

Läs mer
Zinga


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer
Ulefos
<span>Fordonstekniker blir en alltmera avancerad yrkesroll, men yrkets status har inte hängt med i den utvecklingen. </span>

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Yrket fordonstekniker har på bara några årtionden genomgått en makalös...

Läs mer

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier

Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering



Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer
En av de nya ellastbilarna rullar in på samlastningsbolaget Nordicons terminal i ytterhamnarna. Därifrån kommer den att köra skytteltrafik till och från Göteborgs hamns containerterminal som driftas av APM Terminals.

Nu sätts ellastbilar in på containertrafiken i Göteborgs hamn

Skaraslättens Transport är Sveriges största containertransportör på...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se