Facebook


Instagram

Debatt: Transportbranschen måste ta ett gemensamt ansvar för sitt rykte


2018-01-15

Niklas Knight, vd på Best Transport, skriver i debattartikeln att transportbranschen måste ta ett gemensamt ansvar för sitt rykte
Bild:Best Transport
Niklas Knight, vd på Best Transport, skriver i debattartikeln att transportbranschen måste ta ett gemensamt ansvar för sitt rykte

I en tid då e-handeln växer med en enorm kraft höjs också kraven från konsumenterna när det kommer till leveranser. Slutkonsumenten som handlar bakom skärmen vill inte längre anpassa sig efter gammalmodiga transportföretag med föråldrade villkor. De företag som väljer att inte prioritera kundernas nya leveransbehov kommer inte heller att ha en chans framöver. Detta gäller för såväl e-handlare som transport- och logistikföretag, menar Niklas Knight, vd på Best Transport.

Vi befinner oss just nu i början av en stor förändring i transport- och logistikbranschen. Faktum är att hela vårt materiella samhälle befinner sig i en förändring. Sättet vi konsumerar i dag skiljer sig markant från hur det såg ut för bara fem år sedan. E-handeln, med sin stora genomslagskraft, har helt förändrat spelplanen för landets transportföretag. Att dess snabba tillväxt tagit många inom transport- och logistikbranschen på sängen råder det inga tvivel och konsumenternas missnöje är väl dokumenterat i media.

Allt talar för att e-handeln kommer att fortsätt växa rejält under de närliggande åren och en sak är därmed säker. För logistikföretagen kommer kundens kund, slutkonsumenten, bli än viktigare i framtiden. Slutkonsumenten kommer att kräva bättre service och ställa villkor i en helt annan utsträckning än tidigare. Många gånger kommer leveransalternativen bli direkt avgörande vid köptillfället. Därav kommer det också krävas större ansträngningar från alla aktörer i transportsektorn.

Möjligheten att välja leveransställe är ett alternativ som redan i dag erbjuds av många. Leveranser på kvällar och helger likaså. Hur, var och när ett paket levereras kommer inte längre att styras av företagen utan direkt av kunden. Att framtidens bud och leveranser måste vara snabbare och mer tillgängliga är knappast en underdrift. Det är en hygienfaktor för företagens överlevnad.

Vi på Best Transport jobbar ständigt med att utveckla vårt erbjudande för såväl konsumenter som företag genom nya innovativa lösningar. Men för att lyckas fullt ut måste hela logistikbranschen organisera sig och bli bättre på att ta fram gemensamma standarder för att utbyta information mellan e-handlare och transportör och exempelvis låsföretag som möjliggör öppning av digitala lås. Transportsektorn måste helt enkelt ta ett gemensamt ansvar för att tillsammans höja nivån och bättra på vårt rykte. Det är vad som krävs för att hänga med in i framtiden där kunderna redan befinner sig. 




Text: Niklas Knight, vd på Best Transport

Tipsa en vn Skriv ut



Laddstation för ellastbilar
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vägtransporter. Nyligen öppnade två supersnabbladdare hos Wist Last...

Läs mer
Zinga


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer
Ulefos

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
<span>Fordonstekniker blir en alltmera avancerad yrkesroll, men yrkets status har inte hängt med i den utvecklingen. </span>

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Yrket fordonstekniker har på bara några årtionden genomgått en makalös...

Läs mer

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier

Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering



Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer
En av de nya ellastbilarna rullar in på samlastningsbolaget Nordicons terminal i ytterhamnarna. Därifrån kommer den att köra skytteltrafik till och från Göteborgs hamns containerterminal som driftas av APM Terminals.

Nu sätts ellastbilar in på containertrafiken i Göteborgs hamn

Skaraslättens Transport är Sveriges största containertransportör på...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se