Facebook


Instagram

Det 25-åriga Gasellföretaget: Generationssamarbetet blev lyckad generationsväxling


2018-06-27

Oscar, Karin och Peder Törnqvist.
Bild: InterEast
Oscar, Karin och Peder Törnqvist.

När Oscar Törnqvist tog över som vd för transportföretaget InterEast i mitten av maj i år var det ett resultat av sju års arbete och planering. Men det är lika mycket resultatet av en 25-årig önskan hos grundarna, Karin och Peder Törnqvist.
– Målet, eller drömmen, har ända sedan början varit att något av barnen skulle ta över InterEast i Törnqvist-regi. Det har krävt mycket arbete och de senaste sju åren har vi arbetat tätt tillsammans med Oscar, jag tänker på det mer som ett generationssamarbete än en generationsväxling, säger Karin Törnqvist, grundare av InterEast.


Runt middagsbordet hemma hos familjen Törnqvist har InterEast varit ett givet samtalsämne så länge som både Karin, Peder och sonen Oscar kan minnas. Diskussionerna handlade om hur samarbeten med kunder och partners fungerar, ordning och reda på ekonomin och hur affärer görs på bäst sätt.

– Vi för egentligen vidare vårt eget arv, både mina och Karins föräldrar var entreprenörer inom frakt och spedition hela sina liv. Så det var inget långskott att vi när det begav sig skulle starta något i samma bransch, säger Peder.

– Peder och jag har levt med InterEast sedan 1992 så självklart är det en stor del av familjen och våra liv. Sedan är det väldigt annorlunda från i början när det bara var jag och Peder till dagens 30 anställda i 3 olika länder. Att vi har haft förmånen att bolaget växt mycket under de senaste 10–15 åren gjorde det enklare att göra upp en plan för framtiden där InterEast drivs vidare av en Törnqvist, säger Karin.

Med familjen på jobbet

Efter att ha arbetat tillsammans med maken Peder i alla år är Karin Törnqvist väl förtrogen med vilka svårigheter som kommer med att arbeta i ett familjeföretag, något som varit värdefullt i arbetet med generationsskiftet.

– Som i alla relationer går det jättebra ibland och ibland går det inte alls. Sedan har vi haft våra olika områden vilket underlättat – Peder har fokuserat på själva transport- och logistiklösningarna som han är väldigt duktig på, medan jag har arbetat med ekonomin och företagsorganisationen där mina styrkor ligger, säger Karin.

– Samtidigt har vi från början haft samma syn på vad InterEast är, hur det ska drivas och utvecklas. Vi har också alltid varit överens om att förstavalet är att något av barnen tar över, Oscar visade tidigt intresse för både transport och logistik, och att driva företag. Skulle något av de andra barnen visa viljan att engagera sig i företaget framöver vore det en stor bonus, säger Peder.

Alternativet var att sälja

Även om förstavalet alltid varit att hålla företaget kvar inom familjen fanns en plan B – att sälja.

– Vi kunde aldrig vara säkra på att något av barnen skulle vilja ta över, eller senare att Oscar skulle vilja flytta hem från Hong Kong och den karriär han byggde upp där. Då var nästa alternativ att sälja och jobba vidare antingen mer operationellt i företaget eller med något annat, säger Karin.

– InterEast har en unik nisch med Östeuropa som en stor och inarbetad marknad och en infrastruktur med leverantörer och samarbetspartners över hela Europa. Så det hade antagligen inte varit svårsålt, men det har aldrig varit vår huvudsakliga ambition, säger Peder.

Generationssamarbete blev generationsväxling

När Oscar vände hem till Sverige och InterEast efter ett par år hos DHL i Hong Kong inleddes det förberedande arbetet som resulterat i att han nu sju år senare tar över som vd efter Peder Törnqvist.

– Det har dels varit en inskolning av Oscar och dels en utskolning av mig och Peder. Vi har suttit otaliga timmar tillsammans för att bestämma hur skiftet ska ske, hur företaget ska utvecklas framåt och vilka olika roller vi ska ha. Det har inte alltid varit lätt men att vi började så tidigt var avgörande för att få det att fungera samtidigt som företaget har fortsatt växa, säger Karin.

– Sedan han började i företaget har vi diskuterat alla företagsbeslut med Oscar, exempelvis att öppna ett kontor i Turkiet. Att han har varit delaktig i företagets utveckling så länge är en stor fördel när han nu går in i vd-rollen, säger Peder.

En praktisk åtgärd för att underlätta och mjukstarta generationsskiftet var att Karin och Peder för ett par år sedan flyttade från huvudkontoret i Sisjön för att istället arbeta från ett kontor inne i centrala Göteborg.

– Ekonomiskt oförsvarbart kanske, men det gjorde att Oscar som då var operativ chef enklare kunde skapa sin roll i företaget och gentemot sina medarbetare, samtidigt som jag och Peder hamnade mer bakom kulisserna, säger Karin Törnqvist.

Efter generationsväxlingen kommer Peder och Karin arbeta vidare i företaget, men med lite andra arbetsuppgifter – främst att utveckla företagets utländska kontor i Rumänien och Turkiet. Entreprenörsandan finns också kvar, just nu utvecklar de en än så länge hemlig affärsidé. De två grundarna ser ljust på InterEasts framtid.

– Oscar är hungrigare och mer expansivt lagd än oss, det märks tydligt. Vi är otroligt glada att InterEast fortsätter på den inslagna vägen som vi började på för 25 år sedan och vi ser fram emot att följa den fortsatta resan, säger Karin Törnqvist.


Källa: InterEast


Tipsa en vn Skriv ut



Västhamnens Containerterminal och Energihamn i röd markering är nu ett Civilt skyddsobjekt 
Västhamnens Containerterminal och Energihamn i röd markering är nu ett Civilt skyddsobjekt
 

Helsingborgs Hamn, nu ett Civilt skyddsobjekt

I syfte att höja säkerheten ansökte Helsingborgs Hamn om att göra containerterminalen och Energihamnen till skyddsobjekt vilket Länsstyrelsen tillstyrkt och nu beslutat. Som...

Läs mer
Zinga
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på...

Läs mer
Ulefos


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier



Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering

Forskningsprogrammet Mistra InfraMaint tilldelas medel för en andra fas med upp till 54 MSEK...

Läs mer


Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se