Facebook


Instagram

Deutsche Post DHL Group investerar 7 miljarder euro i klimatneutral logistik fram till år 2030


2021-04-08

Bild: DHL

En ny hållbarhetsplan definierar ambitiösa hållbarhetsmål, bland annat ska 80 000 elfordon tas i drift för leveranser innan år 2030. Koncernen siktar också på att minska sina växthusgasutsläpp i linje med Paris klimatavtal.

Deutsche Post DHL Group ökar takten av sin planerade koldioxidminskning. För att åstadkomma detta investerar koncernen totalt 7 miljarder euro (Opex och Capex) under de närmaste 10 åren i åtgärder för att minska sina koldioxidutsläpp. Investeringarna kommer specifikt att gå till alternativa flygbränslen, en utökad flotta av utsläppsfria elfordon och klimatneutrala byggnader.

Längs vägen mot sitt nollutsläppsmål år 2050, som man har arbetat mot de senaste fyra åren, förbinder sig företaget till nya ambitiösa delmål. Till exempel åtar sig Deutsche Post DHL Group till det hyllade Science Based Target-initiativet (SBTi) för att minska sina växthusgasutsläpp till år 2030 i linje med Paris klimatavtal. Klimatmålen är en del av Deutsche Post DHL Groups nya hållbarhetsplan, där företaget anger sina ESG-mål för de kommande åren där ESG står för Environmental, Social and Governance. Utöver sitt engagemang för miljön definierar koncernen också tydliga mål och åtgärder inom områdena socialt ansvar och företagsstyrning.

– Som världens största logistikföretag är det vårt ansvar att leda vägen för logistikbranschen in i en hållbar framtid. Vi förvandlar vår gula koncern till ett grönt företag och ger därmed ett viktigt bidrag till vår planet och vårt samhälle, säger Frank Appel, vd för Deutsche Post DHL Group. Jag är övertygad om att genom att fokusera ännu mer på våra ESG-mål kommer vi att förbli förstahandsvalet för kunder, medarbetare och investerare – och därmed lägga grunden för långsiktig ekonomisk framgång.

Engagemanget för hållbarhet är en integrerad del av Deutsche Post DHL Groups företagskultur. Sedan 2008 har koncernen haft ambitiösa hållbarhetsmål, till exempel när det gäller koldioxideffektivitet. År 2017 blev koncernen det första logistikföretaget i världen som satte ett mål att minska utsläppen av växthusgaser till noll år 2050. För att uppnå detta erbjuder företaget många innovativa lösningar för att göra transportkedjor mer hållbara och hjälpa sina kunder att uppnå deras miljömål. Med "Strategy 2025", som infördes 2019, har hållbarhet blivit en grundläggande komponent i företagsstrategin.

– Covid-19 har återigen förstärkt de stora megatrenderna i vår tid: globalisering, digitalisering, e-handel och hållbarhet – de fyra drivkrafterna för vår "Strategy 2025", berättar Frank Appel. Av dessa fyra är hållbarhet den mest pressande utmaningen. Med vår nya hållbarhetsplan ökar vi våra ansträngningar och stödjer arbetet mot FN:s globala mål för hållbar utveckling.


Miljö: miljarder investerade i alternativa bränslen, e-mobilitet och klimatneutrala byggnader
I kampen mot klimatförändringar är Deutsche Post DHL Group engagerad i ambitiösa koldioxidminskningsmål som en del av Science Based Target Initiative. Koncernen utgår från att dess utsläpp skulle bli cirka 46 miljoner ton år 2030 utan åtgärderna som beskrivs i den nya hållbarhetsplanen. År 2020 var utsläppen 33 miljoner ton. Idag har företaget åtagit sig att minska dessa årliga koldioxidutsläpp till under 29 miljoner ton till år 2030, trots den förväntade fortsatt starka tillväxten i global logistikverksamhet.

För att uppnå detta kommer Deutsche Post DHL-koncernen att investera cirka 7 miljarder euro (Opex och Capex) i klimatneutrala logistiklösningar fram till år 2030. För korta transportsträckor och sista milen-leveranser fortsätter koncernen att driva elektrifieringen av sin fordonsflotta. År 2030 ska 60 procent av de globala leveransfordonen för sista milen vara eldrivna, därmed kommer mer än 80 000 e-fordon att finnas på vägarna. År 2020 var siffran 18 procent.

På längre transportsträckor, särskilt inom flygtransport, är elektriska lösningar inte ett alternativ under överskådlig framtid. Det är därför Deutsche Post DHL Group satsar på utveckling och användning av bränslen som produceras från förnybar energi: år 2030 ska minst 30 procent av bränslebehovet inom flyg- och linjetrafik täckas av hållbara bränslen. Dessutom investerar koncernen i miljövänliga fastigheter (kontor, post- och paketcenter samt logistiklager): alla nya byggnader kommer att vara klimatneutrala.

– Hållbara, rena bränslealternativ är grundläggande för klimatneutral logistik i en globaliserad värld, menar Frank Appel. I synnerhet inom flygtransporter kan det bidra till att minska koldioxidutsläppen. Därför kommer vi att engagera oss ännu mer i initiativ och stärka branschövergripande utbyten för att utveckla en global strategi och standard. En sak är säker: endast genom att samarbeta – över länder och sektorer – kommer vi att uppnå verkligt hållbara framsteg inom alla områden.

Socialt ansvar: Främja mångfald och hålla medarbetarnöjdheten på en hög nivå
Baserat på företagets värderingar "respekt & resultat" kommer Deutsche Post DHL Group att ytterligare främja inkludering och lika möjligheter inom organisationen. Andelen kvinnliga chefer i ledningen ska öka från dagens 23,2 procent till minst 30 procent fram till 2025.

– Våra motiverade och mångsidiga medarbetare är nyckeln till utmärkt servicekvalitet och hög kundnöjdhet. Nöjda kunder är grunden för ekonomisk framgång. Detta är ännu en anledning till varför vi är övertygade om att det är värt att aktivt främja lika möjligheter, säger Thomas Ogilvie, Chief Human Resources Officer och Labour Director på Deutsche Post DHL Group.

Deutsche Post DHL Group har också för avsikt att ytterligare utöka sitt sociala bidrag till samhället under de kommande åren. Koncernen förbinder sig till att investera 1 procent av nettovinsten årligen i sina program och initiativ för social påverkan. GoTrade-programmet, som lanserades hösten 2020, fokuserar på att ge små och medelstora företag från utvecklingsländer tillgång till globala marknader och därmed möjliggöra gränsöverskridande handel. Katastrofinsatsprogrammet GoHelp ger akut logistikhjälp snabbt och utan kostnad i händelse av en katastrof. Gruppen fortsätter också att utöka GoTeach-programmet, som förbättrar anställningsmöjligheter för ungdomar som lever i socialt missgynnade omständigheter på grund av fattigdom, förlust av närstående eller flykt från katastrofer, genom att förbereda dem med nödvändiga färdigheter för att framgångsrikt övergå till arbetslivet.


Företagsstyrning: Högsta standard i alla hörn av världen
Deutsche Post DHL Group sätter även upp ännu strängare regler när det gäller god bolagsstyrning. Till exempel har uppförandekoden för leverantörer uppdaterats. De regler och standarder som beskrivs i denna har anpassats till att ligga ännu närmare kriterierna för hållbarhet. Dessutom har ett nytt policyuttalande om mänskliga rättigheter införts.

– Som marknadsledare är vi en förebild för ansvarsfulla och etiska affärsmetoder och rättvist beteende. ESG är en integrerad del av ”Strategy 2025” och alla relevanta nyckeltal kommer därför att integreras i hur koncernledningen arbetar och dess regelbundna rapportering, säger Melanie Kreis, Chief Financial Officer för Deutsche Post DHL Group.


Källa: DHL


Tipsa en vn Skriv ut



Västhamnens Containerterminal och Energihamn i röd markering är nu ett Civilt skyddsobjekt 
Västhamnens Containerterminal och Energihamn i röd markering är nu ett Civilt skyddsobjekt
 

Helsingborgs Hamn, nu ett Civilt skyddsobjekt

I syfte att höja säkerheten ansökte Helsingborgs Hamn om att göra containerterminalen och Energihamnen till skyddsobjekt vilket Länsstyrelsen tillstyrkt och nu beslutat. Som...

Läs mer
Zinga
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på...

Läs mer
Ulefos


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier



Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering

Forskningsprogrammet Mistra InfraMaint tilldelas medel för en andra fas med upp till 54 MSEK...

Läs mer


Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se