Facebook


Instagram

DHL-studie avslöjar vinnande logistikstrategier för den sista milen


2018-12-12

Bild: DHL

En ökning av konsumenter boendes i storstäder i utvecklings- och tillväxtländer utmanar återförsäljare och logistikpartners att leverera både snabbare och bekvämt. Företag som kan förbättra sin prestanda inom områden såsom flexibla transportnätverk, automatisering och data kommer att vara bättre positionerade att konkurrera.

Ökad urbanisering gör leveransens sista mil mer komplex och kritisk för e-handelsföretagens framgång, enligt ny forskning från DHL, världens ledande logistikföretag, och marknadsundersökningsföretaget Euromonitor. Med över 600 miljoner människor som förutspås att bo i stadsmiljöer innan år 2030 och med ny teknik som skapar möjligheter för både serviceförbättringar och -avbrott, utmanas online-återförsäljare och deras logistikpartners att omfamna nya djärva metoder för att överleva och konkurrera.

I studien Shortening the Last Mile: Winning Logistics Strategies in the Race to Urban Consumer, har DHL och Euromonitor identifierat de fyra huvudtrenderna som formar sista milen-leveranser i städer – närområdesleveranser, flexibla nätverksleveranser, säsongslogistik och utvecklande teknik – och hur företag kan anpassa sina logistikkedjor för att uppnå konkurrensfördelar på den förändrande marknaden.

– Den sista milen blir alltmer den viktigaste delen i e-handelns logistikkedja, och företagen måste utveckla riktade strategier inom detta område för att konkurrera effektivt, säger Katja Busch, Chief Commercial Officer, DHL.
– Det handlar inte bara om transporter, utan också om företagens övergripande tillvägagångssätt av att hantera lager – att få rätt vara till rätt plats vid rätt tidpunkt. DHL utvecklar specifika lösningar för att hjälpa e-handelsföretag att nå sina slutkunder snabbt och effektivt, från att utveckla effektivare transporter inom städer till att lägga till mer automatisering i våra leveransnätverk.

I rapporten konstaterades att de största urbana trenderna skapar alla olika utmaningar vad gäller kostnader, servicepåverkan och organisatorisk belastning. Till exempel tillväxten av säsongslogistik till följd av populära semester- och kampanjdagar, som Asiens Single’s Day eller nationella Cyber Days, skapar ett betydande tryck på logistikföretagen att bygga upp ytterligare kapacitet och anställa resurser för att klara av den kortsiktiga volymsvängningen, som i sin tur kan vara svårt att förutspå.

Kunder i storstäder kräver snabbhet och bekvämlighet vilket tvingar återförsäljare att se över sin lagerhantering, såsom att ersätta central lagerhållning med en lokal distributionsinfrastruktur vilket kan kräva en mer exakt balansering av lager. Utvecklande teknik skapar möjligheter för nya utmanare att komma in på marknaden, samtidigt som de kräver att etablerade aktörer ska investera försiktigt och integrera nya färdigheter i sin personalstyrka.

För att övervinna dessa utmaningar har DHL och Euromonitor gemensamt identifierat en F.A.D-modell (Flexible Transport Networks, Automation and Data) som ett ramverk för att hjälpa återförsäljare och logistikoperatörer att säkerställa deras konkurrenskraft för den sista milen. Genom att förbättra sina resultat i ökad automatisering, hantering av data och flexibilitet i sina nätverk, kommer e-handelsföretag på alla marknader att bättre kunna hantera lager och öka effektiviteten i sina sista milen-leveranser.

– Den framtida utvecklingen av den snabba och konkurrenskraftiga e-handelsmarknaden är fortfarande oerhört svårt att förutsäga, så företag måste vara smidiga och effektiva samtidigt som de uppfyller kundernas krav, säger Lee Spratt, vd, DHL eCommerce Americas.
– Den sista milen kräver stor uppmärksamhet eftersom, oavsett hur marknaden utvecklas, kommer den att fortsätta vara en av de viktigaste kontaktpunkterna i kundupplevelsen. De företag som kan bygga effektiva partnerskap för att göra sina leveransnätverk i storstäder mer elastiska, investera i den mest effektiva tekniken för att öka produktiviteten, utnyttja data för att skapa bättre kundupplevelser och, viktigast av allt, hantera deras lager så effektivt som möjligt, kommer att framstå som vinnare på morgondagens dynamiska e-handelsmarknad.




Källa: DHL


Tipsa en vn Skriv ut



Västhamnens Containerterminal och Energihamn i röd markering är nu ett Civilt skyddsobjekt 
Västhamnens Containerterminal och Energihamn i röd markering är nu ett Civilt skyddsobjekt
 

Helsingborgs Hamn, nu ett Civilt skyddsobjekt

I syfte att höja säkerheten ansökte Helsingborgs Hamn om att göra containerterminalen och Energihamnen till skyddsobjekt vilket Länsstyrelsen tillstyrkt och nu beslutat. Som...

Läs mer
Zinga
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på...

Läs mer
Ulefos


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier



Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering

Forskningsprogrammet Mistra InfraMaint tilldelas medel för en andra fas med upp till 54 MSEK...

Läs mer


Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se