Facebook

Instagram

Elbilen är klimatsmart - åtminstone på lång sikt


2019-01-10

En bränslesnål dieselbil är ibland mindre klimatbelastande än en elbil på kort sikt.
Bild: Kundkraft
En bränslesnål dieselbil är ibland mindre klimatbelastande än en elbil på kort sikt.

En bränslesnål dieselbil är ibland mindre klimatbelastande än en elbil. Men för att begränsa den globala uppvärmningen behöver oljeberoendet inom transportsektorn brytas, vilket gör att elbilen ändå är det mest klimatsmarta alternativet på lång sikt, menar Anders Kaijser som är VD för Kundkraft.

I höstas kom en rapport från konsultfirman Berylls Strategy Advisors, som visade att en elbil som tillverkas och drivs med el från kolkraft leder till större klimatpåverkan än en bränslesnål dieselbil. I rapporten kunde konsultfirman visa att produktionen av ett batteripack kräver upp till 74 procent mer koldioxid än den mängd som släpps ut vid tillverkningen av en snål, konventionell bil. Men det förutsätter att energin som används vid tillverkningen av batteriet helt och hållet kommer från kolkraft.


En dieselbil kan i dagsläget ha lägre klimatbelastning

Rapporten har fått kritik, eftersom det är sällsynt att all el som både driver en elbil och används vid produktionen är 100% baserad på kolkraft. I Sverige drivs exempelvis elbilar till mer än 98% av el från fossilfria källor som vind, vatten och kärnkraft.
– Samtidigt har rapporten en poäng. En slutsats är att en elbil som inte används så mycket i dagsläget är sämre för miljön, jämfört med om samma konsument istället köpt en bränslesnål dieselbil, säger Anders Kaijser som är VD för Kundkraft.

2017 publicerade Svenska miljöinstitutet (IVL) en rapport som visar att man skulle behöva köra en bensin- eller dieselbil i ca åtta år för att orsaka utsläpp motsvarande tillverkningen av ett stort elbilsbatteri (60 kWh).
– Räkneexemplet bygger på att man kör som genomsnittssvensken, dvs 1200 mil per år. Men om bilen används betydligt mindre så drar man inte nytta av de klimatfördelar elbilen medför när man använder den, menar Anders Kaijser


Elbilen bästa alternativet på lång sikt

Energimixen som används vid produktion och drift av elbilar förändras hela tiden, vilket innebär att data som bara är några år gammal kan ge fel slutsatser. I takt med att det globala energisystemet ställer om från kolkraft till fossilfria energikällor som vind, vatten och solkraft, blir elbilen mer och mer klimatvänlig.
– Om man lyfter blicken och ser vilka utmaningar vi står inför är elbilen trots allt det bästa alternativet, eftersom de flesta är överens om att vi behöver bryta oljeberoendet inom transportsektorn för att inte den globala uppvärmningen skall fortsätta öka, menar Anders Kaijser.

Bränslesnåla dieselbilar tar oss helt enkelt inte närmare ett hållbart energisystem även om de i dagsläge ibland belastar klimatet mindre än en elbil. 




Källa: Kundkraft


Skriv ut



Ericsson och RISE samarbetar för morgondagens digitala samhälle

Ericsson och forskningsinstitutet RISE har tecknat samarbetsavtal om ett långsiktigt strategiskt samarbete för att stärka forskningen och innovationskraften hos båda parterna. I...

Läs mer

Fjärrstyrning av autonoma fordon möjligt tack vare 5G-nätet

Keolis monter under UITP 2019.

Under internationella kollektivtrafikmässan UITP som hölls i Stockholm 9-12 juni visade...

Läs mer


Självkörande Veras första uppdrag går mellan ett logistikcenter och en hamn

Volvo Lastvagnars elektriska, uppkopplade och självkörande fordon Vera ska ingå i...

Läs mer
Det är viktigt att säkra lasten för att undvika skadat gods eller i värsta fall personskador. Här är det Nicklas Jansson som lastsäkrar.

Ny branschnorm ska hjälpa förare lastsäkra rätt

Sveriges nya regler för lastsäkring skapar oro i transportbranschen. Nu har TYA ...

Läs mer


Nya NXT tar stadstransporter till en ny nivå

Välkomna in i framtiden med NXT! Scanias nya batterielektriska självkörande...

Läs mer

Chalmerspris till nytt sätt att mäta Göteborgsluften

Elbussen på linje 55 har under våren använts som mobil mätstation för partiklar i Göteborgsluften.

Hur kan luftkvaliteten i Göteborg mätas på ett effektivare och billigare sätt?...

Läs mer


Så ska utsläppen från bensin och diesel minska

Nya reduktionsnivåer och fortsatt skattebefrielse för höginblandade biodrivmedel....

Läs mer
Elbussarna börjar rulla i Uddevalla den 17 juni. Förhandsvisningen sker den 11 juni.

Storsatsning på elbussar börjar i Uddevalla

Den 17 juni börjar Västtrafik att köra elbussar i Uddevalla. Det är fyra bussar...

Läs mer


Mest lästa



















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se